خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Jak poznáte, že máte propadlou klenbu? Udělejte si tento jednoduchý test • Styl / inStory.cz
 

Jak poznáte, že máte propadlou klenbu? Udělejte si tento jednoduchý test

Odhaduje se, že až 80 % lidí má špatně postavenou klenbu
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
16. května 2018 08:41 / Shutterstock
  0   0
Pokud vás ani nenapadne, že by to mohl být právě váš případ, plochou nohu většinou neodhalíte. Příznaků však může být nespočet od bolestí kolen či kyčlí, migrén a bolestí krční páteře. Dokonce ani křeče v lýtkách nemusíte mít kvůli nedostatku hořčíku, ale právě kvůli ploché noze. Jak ji poznat, jaké jsou příčiny a léčba, to vše se dočtete v tomto článku.
خرید vpn خرید vpn خرید vpn

Nožní klenba se postupně vyvíjela tak, jak člověk začal v rámci evoluce chodit vzpřímeně, a to kvůli odpružení celého těla proti otřesům, kterým by jinak byly vystaveny všechny orgány, hlava, ale také mozek. Nožní klenbu máme všichni příčnou a podélnou. Vlivem vadného vývoje však může vzniknout plochá noha, tedy takové chodidlo, které má obě klenby špatně postavené.

K ploché noze však můžete přijít i špatnou péčí v době růstu, nevhodným obouváním, nadváhou či špatně prováděným sportem. K propadu klenby však přispívá i přetěžování v zaměstnání. Co platí na otlaky nohou se dočtete v tomto článku.

Samovyšetření ploché nohy

Při správném postavení se chodidlo dotýká podložky v souvislé ploše jen na zevní straně. Nejlépe sami doma poznáte, zda nemáte plochou nohu tak, že si stoupnete mokrýma nohama na podlahu v koupelně a podíváte se, jak vypadá otisk vašich chodidel. Výsledek pak porovnejte s prvním obrázkem v naší galerii a hned budete mít jasno. V případě odhalení ploché nohy v domácích podmínkách požádejte svého doktora o předpis na podiatrii, kde vám udělají přesnější vyšetření na podoskopu.

Příznaky

Mezi první příznaky patří únavnost nohou po delší zátěži chůzí či pouhým stáním. Později se přidají otoky nohou, pocit těžkých nohou či jejich pálení až trnutí. Další příznaky následují:

  • bolesti od paty až do prstů
  • vystřelující bolest do nártu a ke kotníku
  • změna pružnosti nohy
  • snížená klenba
  • podlomený vnitřní kotník
  • vbočený palec
  • bolesti páteře a zad

Tři stupně plochosti nohy

Mírně plochá noha

Noha se oploští pouze při větší zátěži, ale jakmile se zvedne, klenba se opět zformuje. Při koupelnovém testu si můžete všimnout pouze mírného rozšíření ve středové oblasti chodidla. Tuto fázi však nemusíte sami poznat, zvlášť v případě, že jste test nikdy neprováděli se zdravou nohou a tudíž nevíte, jak vypadala původně.

Středně plochá noha

Tu poznáte především tak, že se při chůzi zatěžuje více vnitřní hrana chodidla, čehož si můžete všimnout na své obuvi. Vyndáte-li vložku, všimnete si, že je dříve sešlapaná na vnitřní straně. Při odlehčení nohy se již klenba zpátky nezformuje a i v koupelnovém testu ji jasně poznáte. Otisk mokré nohy bude již zřetelně rozšířen. Ovšem v této fázi však můžete klenbu správnou péči opětovně vymodelovat.

Silně plochá noha

V tuto chvíli se většinou již nedá nic dělat a klenba je propadlá nadobro. Váha chodidel je již převážně na vnitřní straně a i celá noha padá směrem dovnitř.

Jak plochou nohu léčit

Pokud zjistíte, že máte plochou nohu, ale nejste ještě v konečné fázi, pusťte se ihned do nápravy. Ihned začněte nosit zdravotně nezávadnou obuv nebo si kupte ortopedické vložky. Nejlepší bude, když zajdete přímo na ortopedii, kde vám bude vytvořena vložka přímo na míru. Pak ji jednoduše budete moci vkládat do každých bot, které si vezmete na sebe. Bota však musí být i dostatečně velká a hlavně široká tak, aby vám nedeformovala chodidlo. Pomáhá i pravidelná chůze na boso na nerovném podkladě.

Kvalitní obuv je základ, ale počátečního stádia ploché nohy se zbavíte pouze pravidelným cvičením. Tyto cviky proto zařaďte na denní pořádek:

  • Posaďte se nejlépe na židli a začněte kroužit nohama v kotníku směrem dovnitř a poté i ven. Nejprve provádějte cvik oběma nohama současně, poté každou zvlášť.
  • Ve stoje si stoupněte na špičky současně oběma nohama a poté zpět na paty. Několikrát opakujte.
  • Kupte si hladký nebo masážní míček a posouvejte jej chodidly dopředu a dozadu. Tento cvik můžete provádět jak vsedě, tak ve stoje.
  • Začněte kreslit nohama. Na zem položte papír, uchopte tužku mezi palec a ostatní prsty a snažte se něco nakreslit.
  • Položte na zem ručník a sedněte si před něj na židli. Snažte se jej uchopit prsty u nohy a zvednout. Opakujte.
  • Nohy položte na zem a snažte se provádět izolovaný pohyb palce do vnitřní strany.
📷
3
fotografie
Kateřina Kofroňová | inStory.cz
Kam dál?
Rizika posilování imunity
Jak na vysoký krevní tlak
Jak doma odstranit bradavice? Zmrazit si je dokážete sami
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Moderátorka televize Prima už se sukním nevyhýbá. Konečně se zbavila dlouholetého trápení

Zprávy

Babiš o Benešových dekretech. Co si o tomto problému myslí?

Bydlení

Úložných prostor není nikdy dost. Lze využít i místa, která by vás možná ani nenapadla