Pět pravidel, jak si udržet zdraví a vitalitu

Ve zdravém těle zdravý duch. A platí to i obráceně!
 Zdraví 
24. března 2017 08:30 / Shutterstock
  0   0
Ačkoliv všichni stárneme, přece je zbytečné, abychom své tělo zničili předčasně. Máme několik tipů, které se vyplatí dodržovat.

Správně jíst a pít

Naši předkové říkávali „jez do polosyta a pij do polopita“ a měli pravdu. Dnes bychom k tomu ještě mohli dodat doporučení jíst domácí stravu, nekonzumovat cukry, omezit mouku, vyhnout se slazeným limonádám a pravidelně pít zejména vodu. Naše strava by měla být pestrá a bohatá na zeleninu. Tuky bychom měli používat přírodní. Vynechte margaríny a různé náhražky. Mějte mezi jídly přestávky. Nejhorší zlozvyk je neustálé uzobávání a zatěžování trávicího ústrojí.

Pohybujme se

Pro člověka je pohyb přirozenou součástí života. I lidé s různým postižením pohyb potřebují. Najděme si každý vhodnou aktivitu, které se budeme věnovat. Důležité je, abychom pohyb vnímali jako přirozenou součást života. Neměl by pro nás být dřinou, nutností či dokonce nepříjemností. Pohyb pomáhá tělu spalovat kalorie, hlavně ale startuje metabolismus a je prospěšný pro správné fungování těla. Pozor – práce na zahrádce může být namáhavá, ale nemusí být tím pohybem, který prospívá. Stejně jako pomalá chůze městským parkem je příjemná, ale nedá nám tolik, jako delší přesun v ostřejším tempu, běh, nebo třeba plavání.

Odpočívejme a radujme se

Každý člověk potřebuje nějaké koníčky a zájmy. Nejsme tu jen pro práci. Potřebujeme aktivní odpočinek, potřebujeme kolem sebe různé další lidi, potřebujeme mít různé důvody k radosti. Vyhraďme si v průběhu dne alespoň hodinku na svůj zájem. Partner i rodina mohou počkat. K malým dětem se prostřídáme s partnerem, případně si seženeme hlídání. Pokud člověk tuto chvíli pro sebe nemá, začne se brzy cítit špatně a ztrácí náladu.

Zdravě spěme

Zdravý spánek je důležitou součástí života. V jistém období jsme v pokušení omezovat spánek, abychom nepřišli o čas k životu, ale právě toto zkracování spánku nám život stejně ukrátí. Potřeba spánku je individuální, ale obecné doporučení pro dospělého je někde kolem sedmi hodin. Ještě důležitější je, aby byl spánek kvalitní. To může záviset na typu matrace, teplotě v místnosti, obsahu našeho žaludku, našem psychickém stavu a mnoha jiných okolnostech.

Rozvíjejme svou duchovní složku

Různé kultury pochopily, že člověk není jen tělo. Nejsme stroj, který závisí jen na tom, zda do něho vložíme vhodné palivo a nepřetěžujeme ho. A jako potřebujeme odpočinek a radost, potřebujeme i přesah a nalezení smyslu života. Potřebujeme rozvíjet svého ducha. Konkrétní podoba je na každém člověku a nemusí se jednat jen o etablované církve, ani se nemusíte vrhat do náručí sekt. Prvky meditace, rozjímání, soustředění a sebeuvědomění lze rozvíjet i doma. Stejně jako se lze pustit do pomoci potřebným a boje za lepší svět. Rčení „ve zdravém těle zdravý duch“ naznačuje, že spolu duchovní i tělesná složka souvisí. Pokud není něco v pořádku s naším tělem, chřadneme i po duchovní stránce. Jestliže chřadne náš duch, projeví se to i na těle.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Tenhle český herec drží hladovku, aby porazil rakovinu! Podaří se mu to?

Zprávy

Do čela ČSSD by se rád postavil tento muž. Má ale podmínku

Bydlení

Jak vybrat pohodlnou matraci: Na co si dát největší pozor?