Chraňte své děti před obezitou i poruchami příjmu potravy!

Jak naučit děti jíst zdravě?
📷
Dalších 8 fotografií v galerii
 Děti 
15. července 2017 13:25 / Shutterstock
  1   0
I ve výživě platí, že co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Přimět děti ke zdravému stravování není často vůbec snadné. Rozhodující vliv na to, co bude dětem chutnat v dospělosti a zda budou mít v pozdějším věku nadváhu či obezitu, mají rodiče.

Pokud vám opravdu záleží na tom, aby se vaše děti stravovaly rozumě, snažte se je učit v tomto směru už od malička. Čas máte přibližně do 6 let věku dítěte. Jak tedy naučit děti jíst zdravě bez toho, že bychom je přivázali ke stolu, nebo jim potom za odměnu dali nezdravou sladkost?

Děti by měly vědět, že lidé mají jíst pravidelně, v klidu a pestře, ale také to, že bonbony a jiné sladkosti či dobroty jsou pouze doplněním jídelníčku. U dětí se střídají období, kdy jedí více a kdy naopak méně. To je normální fyziologický proces, proto nemá cenu dítě za každou cenu do jídla nutit nebo mu dávat velké porce. 

Při přípravě jakéhokoliv jídla pro děti velmi šetřete se solí. To stejné platí také o koření i o cukru. Jídla se snažte připravovat z čerstvých surovin, vyhýbejte se polotovarům a průmyslově zpracovaným produktům. Pokrmy pro děti hlavně duste na páře a vařte, maximálně omezte smažení či grilování. Pečlivě čtěte etikety potravin a kupujte takové výrobky, které nejsou plné éček, konzervantů, stabilizátorů, umělých aromat a barviv.

Zkuste se inspirovat několika našimi tipy pro jejich zdravější jídelníček

  • Choďte s dětmi společně nakupovat a nechte je, ať si samy vyberou a koupí zeleninu, kterou si dají k večeři.
  • Abyste zatraktivnili nepopulární, ale zdravé potraviny, s recepty a jídly si trochu vyhrajte. Nezapomínejte na to, že jíme i očima a vykrajovátka, obličejíčky a zvířátka mají u dětí zaručený úspěch. Pár inspirací naleznete v galerii.
  • Pusťte děti k vaření. Přivřete očko nad spouští v kuchyni. Děti se rády zapojí do přípravy pokrmů. Menší děti mohou omývat zeleninu a míchat, starší třeba i loupat či šlehat.
  • Nebojte se zkoušet nová jídla, ale nebuďte zklamaní, když to nebude hned na první pokus nejoblíbenější jídlo. Nová zdravá jídla je potřeba dětem nabízet opakovaně a trvat na tom, ať alespoň ochutnají.
  • Kupujte přirozeně tučné mléčné výrobky, které nejsou nijak doslazované. Právě v dochucovacích složkách v jogurtech a mléčných nápojích se skrývá spousta cukru, barviv a konzervantů, které dětský organismus velmi zatěžují. Nehledě na to, že některé z nich jsou dokonce zdraví škodlivé! Jogurty můžete případně dosladit třeba medem.
  • Chcete li, aby vaše dítě jedlo i kozí či ovčí výrobky, zvykejte ho na ně odmalička.
  • Buďte dobrým příkladem! I vy jezte pestře, zařazujte pravidelně ovoce a zeleninu. Není správné naservírovat sobě smažený sýr s hranolkami a dítěti mísu zeleniny. Díte chce jíst stejně jako vy. Jezte společně u stolu a bez televize či časopisů.

Pokud má dítě nadváhu nebo je obézní, je nutné zasáhnout. Zaměřit byste se měli především na sladkosti, sladké nápoje a potraviny typu fast foodu. Jedna dobrůtka nevadí, ale nemělo by to být na úkor běžného jídla nebo každý den.

Když sní dítě občas něco méně zdravého, není to žádná katastrofa. Pokud budete dětem některé potraviny zakazovat, může to v nich vyvolat ještě větší touhu. Čím dříve se dítě naučí základní principy rozumného stravování, tím menší je riziko nadváhy, obezity nebo poruch přijmu potravy.

📷
8
fotografií
Ema Maxová | inStory.cz
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Chudák herec Kačer: Má těžce nemocnou ženu a teď problémy potkaly i jeho!

Zprávy

Hlavní město by se mělo přestěhovat, tvrdí demografický institut

Bydlení

U sprchového koutu jsou nejdůležitější dveře!