Ve stínu se nespálíte aneb seznamte se s nejčastějšími mýty o opalování

Sluneční paprsky mohou být zdraví škodlivé, chraňte se před nimi.
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
27. června 2017 09:30 / Shutterstock
  7   1
Určitě jste je slyšeli, možná se podle nich dokonce řídíte. Stále dokola omílané nepravdy a polopravdy, které vás mohou ohrozit na zdraví a znepříjemnit vám dovolenou. Než tedy rozložíte lehátko, nebo si lehnete na pláži na ručník, ujasněte si, jak to s těmito tvrzeními je.

Ve stínu se nespálíte

Tak to je omyl číslo jedna. Jestli si myslíte, že se únikem pod strom nebo slunečník vyhnete slunečním paprskům, tak to se šeredně mýlíte. I ve stínu na vás mohou dopadnout UV paprsky odražené například od betonu, písku či vody a způsobit vám bolestivé a nebezpečné zarudnutí kůže zrovna tak, jako na přímém slunci. I ve stínu se proto mažte opalovacím krémem.

Pod vodou ani za oknem vám spáleniny nehrozí

To bohužel také není pravda. Spálenou kůži můžete objevit i v případě, že jste právě vylezli z bazénu nebo moře, a to i přesto, že vám celou půlhodinu koukala nad vodou jen hlava. Voda totiž propustí až 50 % slunečních paprsků. Spálit se můžete například i při řízení. Tím spíš, pokud absolvujete dlouhou trasu a celou dobu na vás svítí slunce.

Záda stačí potřít vodou

Někteří lidé si myslí, že při pobytu ve vodě stačí záda potírat vodou a uniknete spáleninám. Tak to je úplný nesmysl. Voda vás nemůže před sluncem dostatečně ochránit a navíc stejně během chviličky uschne.

Voděodolný krém se nesmyje

To, že je krém voděodolný, neznamená, že jej stačí aplikovat jednou denně. Voděodolný krém na vás vydrží déle při pobytu ve vodě, ale jakmile vylezete, je nutné nanést novou vrstvu. S každým koupáním se totiž množství opalovacího krému snižuje. Znovu se namažte i po sprše nebo pokud se kvůli horku silně potíte.

Olivový olej stačí

Někteří lidé jsou přesvědčeni, že olivový olej je to nejlepší, čím se mohou v létě mazat místo opalovacího krému. Olivový olej je ovšem vhodný pouze pro ty, kteří mají fototyp č. 4 a i tak není vhodné jej používat u moře, jelikož jeho ochranný faktor je pouze kolem hodnoty 7,5. Pokožce ale určitě prospívá a vyživuje ji, takže po opalování se jím klidně namažte.

V poledne ze slunce

Toto je mýtus jen z části. V poledne se opravdu pobyt na slunci nedoporučuje, ale pokud se chcete riziku rakoviny kůže vyhnout úplně, sluníčku se vyhýbejte už od jedenácti a to až do tří odpoledne.

Opalování je zdravé

Sluneční svit je skutečně zdraví prospěšný, potřebujeme ho kvůli vitaminu D. Stačí nám ale pouhých 15 minut denně, abychom doplnili potřebné zásoby. Takže pokud se na slunci pečete čtyři hodiny a omlouváte to tím, že to vaše tělo potřebuje, je to bohužel nesmysl.

📷
3
fotografie
Kateřina Kofroňová | inStory.cz
Kam dál?
Jak často během dne máme jíst
Potíže s ledvinami má každý desátý člověk. Přitom se dá mnohým lehce předejít!
Warfarin – pomocník nebo zabiják?
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Lenka Kořínková vždy byla svá a originální, ale tohle přehnala!

Zprávy

Další obstrukce? Poslanci chtějí nahlížet do spisu Čapí hnízdo přímo ve Sněmovně.

Bydlení

Myslíte si, že na záchodovém prkénku je nejvíc bakterií? Pak budete překvapeni