Jak překonat strach z výšek

Hranice mezi zdravým strachem z výšek a tím panickým může být tenká.
 Ostatní 
09. července 2017 20:21 / Shutterstock
  4   0
Extrémní strach z výšek, známý jako akrofobie, postihuje odhadem 10 procent populace. 

Každý z nás pociťuje na okraji vysokého a nebezpečného místa určitý stupeň úzkosti, některým však tento strach způsobuje naprosté oslabení a paralýzu. Jestliže je váš strach z výšek tak silný, že ovlivňuje vaše výkony ve škole či v práci nebo překáží každodenním aktivitám, pak se pravděpodobně jedná o akrofobii. Zjistěte o této fobii více a naučte se efektivním metodám, kterými se jí můžete zbavit.

Lidé trpící akrofobií mají strach z výšek a hloubek – je pro ně tedy problematické cestovat letadlem či lanovkou, vystoupit na rozhledny, pohybovat se v horách, ve výškách se dívat z oken či chodit na balkon. Hranice problematické výšky je velmi individuální, někdo není schopen vylézt po žebříku či jít po schodech, jinému nedělá problém lézt na deset metrů vysoký komín. Důležité ale je, že pokud akrofobik dosáhne kritické výšky, setkává se s intenzivními pocity paniky a strachu. Objevuje se bušení srdce, třas, návaly horka a chladu, pot. Pro strach z výšek je typický pocit závrati – motání hlavy, dušnost, neschopnost pohybu a pocity na omdlení. Člověk v panickém stavu ztrácí soudnost a může být nebezpečný sobě i svému okolí.

Cvičení

Odolnost proti strachu z výšek můžeme posilovat i různými domácími či venkovními „cviky“. Velmi oblíbené je lezení na stromy nebo na žebřík. Sami si určíme, jak vysoko daný den vylezeme a ve chvíli, kdy se začnou objevovat první náznaky paniky, už nepokračujeme. Snažíme se zůstat nějaký čas v dosažené výšce a pak slezeme dolů. Pomoci nám může také obyčejná dětská houpačka a nebo si můžeme doma položit mezi dvě židle pevnou desku a zkoušet po ní chodit. Samozřejmě dbáme přitom co nejvíc o bezpečnost při chození a o pevnost a stabilitu celé konstrukce...

Psychoterapie a podávání léků

Odborný lékař provádí s pacientem psychoterapie a pracuje s jeho konkrétními zkušenostmi a reakcemi na podněty. Obvykle uplatňuje tzv. expoziční terapii, která spočívá v přímém vystavování se kritických situací. Postupným navykáním na vyšší místa a následnou konzultací a vyhodnocováním v rámci psychoterapie se pacient svého panického strachu z výšky postupně zbavuje. Léčba bývá podporována užíváním antidepresiv a anxiolytik, která pomáhají při odstraňování úzkostí.

Použití virtuální reality

Použití virtuální reality při léčbě akrofobie je stále častější a již má svou oporu i v seriózních vědeckých výzkumech. I v tomto případě se pracuje s postupným navykáním na vyšší místa, výhoda spočívá v tom, že lékař či terapeut je v kontaktu s postiženým a na jeho podněty a chování může přímo reagovat, stejně tak může být provedeno i aktuální vyhodnocení. Použití virtuální reality je rovněž bezpečné, jelikož nemůže dojít k žádnému vážnému zranění vlivem panického záchvatu.

Pokud vás trápí panický strach z výšky, který negativně ovlivňuje kvalitu vašeho života, neváhejte a navštivte odborníka. S největší pravděpodobností bude vaše léčba úspěšná a vy již nebudete mít problémy navštívit blízkou rozhlednu a pokochat se krásami přírody, stejně jako nebudete trpět při každém letu, který absolvujete.

Marie Popelková | inStory.cz
Kam dál?
Zero waste neboli život bez odpadu. Je to vůbec možné dodržovat?
Pračka se sušičkou - ano či ne?
Přemýšlíte nad studiem při zaměstnání?
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Agáta Prachařová ukázala obrovská prsa

Zprávy

Menšinovou vládu ANO preferuje téměř polovina Čechů

Bydlení

Vytápění horkým vzduchem je účinné a ekonomické