Tohle vás dostane do kolen: Známá bylina dokáže zlepšit sportovní výkon

Vědci zjistili, že běžci podávají lepší výkon, když si přivoní k jedné známé bylině.
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
12. července 2017 11:58 / Shutterstock
  4   0
Známá bylinka, která se objevuje snad v každé druhé české zahradě, má neskutečné účinky na zvýšení sportovního výkonu. Prokázala to jedna vědecká studie a její výsledky jsou více než zajímavé! Ke zlepšení sportovního výkonu stačí přitom opravdu málo.

Zvýšit výkony vám pomůže obyčejná máta peprná. Její účinky prokázala studie publikovaná v European Journal of Applied Physiology. Ta se zaměřila na běžce a výsledky jsou ohromující. Sportovcům navíc pomohlo k lepším běžeckým výsledkům k mátě pouze přivonět!

Že je máta dobrá na zažívací potíže, dokáže odbourávat stres a že pomáhá při nespavosti nebo bolestech hlavy, zřejmě nikoho moc nepřekvapí. Ale že když si k této rostlince přivoníte, bude vám to lépe běhat, to asi čekal málokdo.

Studie publikovaná v European Journal of Applied Physiology zkoumala účinky máty při inhalaci mentolového výtažku. Účinky máty prověřovala na běžcích pohybujících se v teplotně velmi náročných podmínkách. Sportovci museli běhat v neskutečném vedru. Dvěma kontrolním skupinám dávali odborníci každých deset minut čichnout k tajemnému roztoku. Jedné skupině k mentolovému výtažku, druhá skupina dostávala pouhé placebo. A výsledky? Skupina běžců čichajících mentol měla lepší vytrvalost o celých devět procent!

Máta peprná navíc není jedinou bylinou, která dokáže vylepšit sportovní výkony. Výjimečné účinky má prý i rozchodnice růžová. Studie provedené již v roce 1965 prokázaly, že rozchodnice zvyšuje vytrvalost během sportovních výkonů. Účinků rozchodnice se využívá ale i u silových disciplín, protože posiluje významně krevní oběh a mikrocirkulaci v periferních kapilárách, čímž se zlepšuje celkové okysličení.

Sportovci ale mohou vyzkoušet také kořen rehmanie lepkavé. Rostlina obsahuje spoustu užitečných látek, jako jsou glykosidy, catalpol a rehmaniosidy, ale také látky steroidního charakteru jako beta-sitosterol, kampesterol a stigmasterol, dále arginin aj. Rehmanie tak umí stimulovat tvorbu kostní dřeně a růst svalů. Dále přispívá k  udržování žádoucí hladiny krevního cukru, podporuje srážlivost krve a udržuje normální tělesnou teplotu.

Vědecké studie také potvrzují, že pokud si do jídelníčku zařadíte po dobu 6 až 15 dní buď šťávu z červené řepy, nebo porci baby špenátu, rukoly, ledového salátu nebo řapíkatého celeru, dokážete snížit spotřebu kyslíku, zvýšíte průtok krve ve svalech a celkově tím zlepšíte sportovní výkony.

Stejně dobře fungují i petrželka, řeřicha či kadeřávek, čekanka nebo fenykl. Tyto potraviny jsou bohaté na dusičnany, které tělo mění na dusitany a ty na oxid dusnatý, který rozšiřuje cévy a svaly jsou tak lépe zásobovány kyslíkem i živinami.

A sportovcům dokonce dokáže pomoci i obyčejná pampeliška! Ta umí bojovat s únavou, zvyšuje vytrvalost a efektivně oddaluje pokles glukózy v krvi. Navíc vědecké studie potvrzují snížení hladiny laktátu při sportu. Pokud tedy chcete zlepšit své sportovní výkony, přidejte si pár listů pampelišky do salátu, vyzkoušejte pampeliškový čaj nebo tinkturu.

📷
3
fotografie
Marie Popelková | inStory.cz
Kam dál?
Jak připravit dobrou a zdravou kávu
Jak zatočit s migrénou
Co dělat, abyste ve zdraví přežili léto?
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Nejsmutnější dny pro Jitku Čvančarovou! Odešel jí nejmilovanější člověk!

Zprávy

Česku se za téměř 30 let nepodařilo k Západu ani přiblížit, tvrdí studie

Bydlení

Nebojte se koberců! Mají své výhody