Nový fenomén, které ohrožuje především děti. Jak je před touto nemocí chránit?

 Děti 
26. ledna 2018 08:04 / Bronislava Silná
  0
📷
5 fotografií v galerii
Děti vypadají šťastně, ale čas u tabletu jim vůbec neprospívá Shutterstock
Vědci varují před zcela novým fenoménem, který ohrožuje lidstvo. Digitální demence povede k celkovému úpadku a zhloupnutí společnosti. Přinášíme zajímavé informace o tom, co digitální demenci způsobuje a jak se před ní chránit.

Někteří ve snaze ochránit společnost před digitální demencí chtějí sáhnout po extrémních řešeních. Jistě lze svým dětem zcela zakázat počítač či se dokonce odstěhovat na samotu, kde nebude internet. Pokud se na tomto postoji rodina shodne, určitě se dá z takového přístupu i něco vytěžit. Ale izolace málokomu prospívá, a proto je třeba hledat řešení, která prospějí společnosti, rodině i jednotlivcům.

Co je digitální demence

Zjednodušeně řečeno jde o to, že u vyvíjejícího se dítěte se v určitém věku nerozvinou určitá mozková centra, která jsou odpovědná za určité schopnosti. Člověk se tak stává méně myslícím tvorem a je více závislý na technologiích, které tento deficit způsobily. Z toho důvodu se také stává méně schopným fungovat v běžných sociálních situacích a je velká pravděpodobnost, že své chybné návyky přenese i na své děti a prohloubí tak úpadek společnosti.

Termín digitální demence zavedl v roce 2012 německý psychiatr Manfred Spitzer, který i prostřednictvím vydané knihy chtěl upozornit na tento celospolečenský problém.

Jak digitální demence vzniká

Mozek funguje tak, že se během zrání člověka jeho schopnosti rozvíjejí. Tento rozvoj se děje jen tehdy, když mozek dostane příslušné podněty. Bez nich k vyvinutí příslušných schopností mozku nenastane. Typickým impulsem je například sociální kontakt. Jestliže ale dítě netráví většinu svého času ve společnosti druhých lidí, vrstevníků, rodičů, příbuzných, tak dochází ke zhoršení možností jeho rozvoje.

Další ztráta mozkových funkcí vzniká na základě naší neochoty si něco zapamatovat. Častým argumentem dnes bývá, že není třeba děti zbytečně zatěžovat memorováním faktů, když si mohou všechny potřebné informace najít. Bohužel to zásadně snižuje mozkové schopnosti. Teprve mozek, jehož paměť je dokonale vycvičena, je schopen dobře zpracovávat informace a vyhledávat i potřebné skutečnosti pomocí různých vyhledávacích serverů.

Další omezení funkčnosti mozku vznikají na základě neschopnosti se soustředit, která je narušována stále přicházejícími zprávami na sociálních sítích, ale i prostřednictvím klasického emailu. Zatímco dříve bylo dítě schopno soustředění po celou vyučovací hodinu, dnes většinou zvládne maximálně 15 minut.

Jak vše řešit

Pokud nechceme odmítnout počítače jako takové, je velmi vhodné dát jim správné místo. Malé děti by se neměly rozhodně seznamovat s počítači, tablety a chytrými telefony zbytečně brzo. Snaha zavést do škol výuku pomocí tabletů možná poslouží pár firmám, ale děti mají dle výzkumů jednoznačně horší výsledky, jestliže jsou jejich prostřednictvím vzdělávány. Stejně jako při výchově dětí s ADHD, o které jsme psali v článku zde, ani u dětí zdravých není připoutání malého člověka k monitoru prospěšné.

Děti by měly mít jasně vymezený a omezený čas, který na počítači tráví. Chytrý telefon by mělo dítě dostat až co nejpozději. Rodiče by měli dbát na to, aby se svými dětmi měli kontakt, aby jim četli knihy pravidelně každý večer před spaním. Veďme děti k tomu, aby měli možnost sociálního kontaktu nejen ve škole, ale i mimo. K tomu mohou pomoci sportovní kluby, skaut, církve či různé další organizace, které nabízejí mnoho volnočasových aktivit. Počítač může být dobrý pomocník. Nesmí ale mít nad člověkem vládu.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Umělá inteligence už vylepšuje i chuť piva nebo čokolády

Tech

Peugeot získal podeváté v historii ocenění za design, tentokrát s novým SUV fastbackem 3008