Šatník v duchu "slow módy"

 Móda 
02. června 2017 13:34 / Marie Popelková
  0
📷
2 fotografie v galerii
Slow fashion: udržitelná móda a zodpovědný přístup.  Shutterstock
Pomalá móda („slow fashion“), je termín, který se vplížil do žargonu módních guru, a pomalu se začíná objevovat i v běžné mluvě.

Když před několika lety zasáhl českou společnost fenomén farmářských trhů a s ním spojený boom bio potravin a lokálních produktů, málokoho by tehdy napadlo, že změna přístupu ke stravování předjímá komplexní směr, jehož podstatou bude přemýšlení o věcech denní spotřeby, odklon od konzumu a preferování kvality nad kvantitou. V módě je tento způsob uvažování označován pod pojmem ‚slow fashion‘.

Pomalá móda je maximálně ohleduplná k našemu životnímu prostředí, znamená kvalitu, dává prostor lokálním značkám a místním designérům, kteří vlastníma rukama šijí módní kousky v různých nadčasových vzorech a ve střizích, které jen tak nevyjdou z módy a vydrží vám nejednu sezónu. Za skutečnou kvalitu si i trošku více připlatíte, ale rozhodně to stojí za to.

4 důvody pro slow fashion

Budete originální
K „pomalým“ nákupům patří hledání zajímavých kousků v místním sekáči nebo odpoledne strávené s kamarádkami na jarmarku. Velké řetězce každou sezonu nabízejí stovky klasických kousků; ovšem džínová bunda, černé šaty nebo kožený křivák ze second handu mají něco navíc: příběh. A nikoho dalšího v nich široko daleko nepotkáte. 

Získáte nový koníček
Někdo sbírá známky, někdo obaly od bonbónů a někdo originální módu. Z probírání štendrů ve vintage obchůdcích, objevování mladých neokoukaných designérů a pátrání po tom, odkud který kus oblečení skutečně pochází a jakou cestou se k nám dostal, se může stát detektivní záležitost, hobby, a možná dokonce závislost.

Nebojte, nemusí vás to stát majlant – jen je třeba naučit se investovat do módy, která je dobře ušitá z tradičních materiálů, a vydrží vám tak celé roky, a naopak si odepřít levné, ale méně kvalitní sezonní zboží.

Podpoříte poctivý byznys
Butiky s autorskou módou zvlášť ve velkých českých městech přibývají a oblečení či doplňky, které prodávají, jsou obvykle dostupnější a méně „elitářské“. Chce to jen překonat předsudky a vyrazit na trochu jiné nákupy.

Totéž ostatně platí o tradičních firmách, které stále šijí v Česku a často spolupracují s inovativními vývojáři i návrháři.

Pomůžete přírodě i lidem
O ekologických dopadech masové výrobyi o kritických podmínkách, ve kterých pracují švadleny nejen v nejchudších zemích třetího světa, ale i v Evropě či v Turecku, bylo napsáno už hodně. Prvním krůčkem je zajímat se o původ oblečení – zkuste se příště dřív, než si koupíte tričko v řetězci, podívat na cedulky a zjistit, odkud k nám vážilo cestu a z jakých materiálů je vyrobené.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Dům a zahrada

Jak se důkladně zbavit zápachu močoviny v kočičím záchodě? Výborně zabírají ocet a soda