Pokud trpíte nočními křečemi nohou, zřejmě vám chybí hořčík

Křeče v důsledku nedostatku hořčíku jsou časté
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
19. ledna 2020 17:01 / Depositphotos
  4   0
Křeče v nohách vznikají stejně jako všechny ostatní druhy křečí z mnoha různých příčin. Vyskytují se poměrně často, protože svaly nohou bývají přes den nejvíce zatěžovány – dlouhodobá chůze, sedavé zaměstnání, nevhodná obuv s příliš vysokými podpatky, plavání či jiné fyzicky náročné aktivity vedou ke vzniku křečí u mužů i žen různého věku.

Křeč vás může překvapit kdykoliv během dne i přímo při sportovním výkonu, nezřídka však také v noci. Příčiny a řešení křečí mohou být různé. Často stačí zařadit pravidelný pohyb, nemusí jít o nic dramatického, postačí večerní procházka. Křeče mohou být následkem výkonu, který tělo nezvládlo – neúměrné sportovní zátěže, ale i dlouhého stání. Tělu samozřejmě neprospívá ani špatná strava, kouření nebo alkohol. Příčinou však může být i vážnější onemocnění, jako je například cukrovka, problémy se žílami či latentní tetanie.

Křeče v důsledku nedostatku hořčíku

Nedostatek hořčíku se může projevovat pouze ve svalech či orgánech, hodnota hořčíku v krvi může být normální. Mezi příčiny nedostatku hořčíku patří stavy silného pocení, alkoholismus, těhotenství, jednostranné diety, silná fyzická námaha či stres, onemocnění štítné žlázy nebo cukrovka, nedostatečný přísun tekutin a další. Chybějící hořčík lze do těla doplnit pomocí léků nebo v přírodní podobě. Mezi zdroje bohaté na hořčík patří různá semínka (třeba mandle), banány, maliny, hrozny, broskve nebo borůvky.

Zdroje hořčíku

  • minerální voda bohatá na magnézium
  • ovocné šťávy a džusy
  • listová zelenina, brambory, peckovité ovoce, banány
  • celozrnné výrobky
  • luštěniny
  • ořechy
  • mořské ryby
  • tmavá čokoláda

Co pomáhá odstranit křeče v nohou?

  • Dostatečný příjem tekutin a minerálů (hlavně magnézium, vápník).
  • Pravidelné pestré pohybové aktivity.
  • Eliminace dlouhodobého sezení, korekce sedu, stoje a chůze.
  • Obuv vzdušná, dostatečně pružná a správně klenutá.
  • Techniky svalové relaxace a protažení (strečink).
  • Svalová masáž, vhodné mohou být střídavé koupele.
  • Střídavá aplikace tepla a chladu vedoucí k reflexnímu prohřátí.
  • K reflexní aktivaci svalů nohou přispívá chůze naboso po přírodním terénu.

Co dělat, když vás v noci zaskočí křeč?

Postižený sval natáhněte, u lýtka třeba přitažením špičky k tělu, u zadní strany stehna zvednutím natažené nohy, v případě křeče do přední strany stehna naopak nohu v koleni pokrčte. Následně jemně masírujte.

Lékaři doporučují protažení postiženého svalu, volnou chůzi, masáž nebo koupel v teplé vodě, přísun tekutin a minerálů. Kde všude najdete hořčík si přečtěte zde.

Příčinou křečí může být i vážné onemocnění

Příčiny svalových křečí však mohou být i jiné než jen nedostatek hořčíku. Pokud tedy přetrvávají navzdory všem opatřením, je vhodné vyhledat lékaře.

Hana Jordánová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Podceňované destinace, do kterých nemíří davy turistů, i přesto že jsou naprosto úchvatné

Dům a zahrada

Bez motyky se neobejde žádný zahrádkář. Každý typ je ale vhodný k jiné práci

Bydlení

Pečení domácího chleba může být i jednoduché. Stačí správně vybraný pomocník