Skřípání zubů opotřebovává sklovinu a může i zničit chrup. Tímto problémem trpí mnozí lidé, aniž by o něm věděli

 Zdraví 
08. prosince 2021 16:54 / Eva Vogelová
  0
📷
3 fotografie v galerii
Bruxismus způsobuje citlivost zubů a časté uvolňování výplní  Shutterstock
Lidé skřípou zuby většinou nevědomě ve spánku. Někteří zatínají chrup i během dne, aniž by si to uvědomovali. Často lidé zjistí, že skřípou zuby, až od zubaře nebo partnera, protože slyší v noci hluk. Z dlouhodobého hlediska se jedná o poměrně závažný problém, protože bruxismus ničí chrup. Jak tomu zamezit?

Příznaků skřípání zubů může být hned několik. Tupá bolest hlavy, bolest v obličeji, ztuhlost čelisti, bolest čelistního kloubu, opotřebovanost zubní skloviny, citlivost a zlomení zubu. Při bruxismu se mohou také uvolnit výplně a zuby se začnou kývat. Výjimkou není ani bolest uší, které se nachází blízko přetěžovaného čelistního kloubu. Pokud jste si na sobě těchto příznaků všimli, neváhejte a navštivte svého zubaře. Při dlouhodobém skřípání chrup celkově zeslábne, začne se více kazit a může časem i postupně vypadávat.

Proč lidé skřípou zuby?

Bruxismus je nedobrovolný, lidé skřípou zuby nevědomě. Příčin existuje hned několik. Běžně se bruxismus objevuje u malých dětí, kterým rostou zuby. Většinou jde však pouze o přechodnou záležitost. Obvykle se tento problém vyřeší sám.

Nejčastější příčinou skřípání zubů u dospělých je stres, což dokazuje studie z roku 2020. Můžete si o ní přečíst podrobnější informace. Se zatínáním chrupu se spojují úzkosti a depresivní stavy. Bruxismus je také nežádoucí účinek některých antidepresiv. Na vině nevědomého skřípání zubů bývá i pití alkoholu a konzumace kofeinu. Lidé, kteří požívají tyto látky, mají dvakrát vyšší riziko vzniku bruxismu. Další příčinou mohou být neurologické onemocnění, mezi které se řadí třeba Parkinsonova choroba.

Jak se bruxismus léčí?

Skřípání zubů lze léčit poměrně obtížně, protože jde o činnost, kterou si lidé většinou neuvědomují. Zničení chrupu se dá však naštěstí zabránit pomocí chrániče na zuby. Jde o skusovou dlahu, kterou si můžete nechat vyrobit na míru u svého zubaře. Chránič zabraňuje nárazům. Noste ho každou noc. Po chvíli se stav vašich zubů začne zlepšovat.

Spolu s chráničem na zuby můžete vyzkoušet i cvičení na uvolnění svalů jazyka a čelisti. Nejde o nic těžkého. Otevřete doširoka ústa a jazykem se přitom dotýkejte předních zubů. Vyslovte nahlas písmeno N. Tím zabráníte dotyku horních a spodních zubů a pomůže vám to vyhnout se jejich sevření. Můžete také zkusit jemně masírovat čelist. Dále vám může pomoci eliminace stresu. Vyzkoušejte meditaci, cvičení nebo i terapii. Přečtěte si také, jak přežít letošní zimu ve zdraví. Vyvarujte se chyb, které dělá většina z nás.

Zdroj: healthline.com, webmd.com.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Daniel Landa se po koronavirových skandálech vrací k hudbě

Styl

Kalhotový kostým si razí cestu zpět do světa módy. Vypadá skvěle a je snadné jej stylovat

Dům a zahrada

Během zimy čeká na psy celá řada nástrah. Například sníh, který mnoho pejsků mlsá

Zavřít reklamu