Televize je stále oblíbené médium, v průměru před "bednou" prosedíme až 4 hodiny denně

 Ostatní 
15. dubna 2024 14:41 / Marek Pokorný
  0
📷
1 fotografie v galerii
88 % domácností má doma alespoň jeden funkční televizor Pixabay
Sledování televize patří nadále mezi nejoblíbenější aktivity českých domácností. Rozšiřují se ovšem platformy sledování televizního obsahu a roste počet domácností s televizory připojenými na internet.

Popularitu televize potvrzuje i aktuální průzkum Asociace televizních organizací. Podle něj činil vloni naměřený průměrný denní čas sledování televize v cílové skupině 15+ téměř 3 hodiny a 40 minut.

Tento údaj zahrnuje živou a odloženou (do 7 dní od odvysílání) sledovanost TV stanic na televizorech. I když význam odložené sledovanosti každým rokem roste, stále dominantních 89 % z tohoto času připadá na klasickou živou sledovanost.

Televizní vysílání je navíc sledováno i přes internet na tzv. „second screens“: obrazovkách počítačů, chytrých mobilních telefonů a tabletů. Nespornou výhodou těchto zařízení je jejich mobilita a obecně přítomnost tam, kde televizor není k dispozici: při cestování, v přírodě, v kanceláři nebo prostě jen v místnosti bez televizoru.

Mohou být také řešením při „obsazenosti“ televizoru ve vícečlenných domácnostech. Diváci mají na výběr mezi webovými portály a mobilními aplikacemi jednotlivých vysílatelů a stejnými platformami od IPTV, kabelových či satelitních operátorů.

Kontinuální výzkum Asociace televizních organizací (ATO) je tradičním výzkumem realizovaným od roku 1997 jako nedílná součást projektu elektronického měření sledovanosti. Jde o průběžné kvantitativní dotazníkové šetření na výběrovém vzorku českých domácností.

V roce 2023 byly realizovány celkem čtyři vlny výzkumu o celkovém počtu 12 200 rozhovorů. Jedná se tedy o jeden z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů, které jsou kontinuálně realizovány na české populaci. Roční data Kontinuálního výzkumu právě v těchto dnech poskytují aktuální informace za rok 2023.

Jedním z mnoha výstupů, které výzkum poskytuje, je rozlišení různých typů domácností z hlediska používaných přístrojů pro sledování televizního obsahu. 88 % domácností má doma alespoň jeden funkční televizor a příjem TV signálu na něm. Dalších 4,6 % pak představují domácnosti, které sice nemají funkční televizor s TV signálem, ale televizní vysílání sledují na zařízení typu PC, mobil či tablet. Celkem tedy 92.6 % českých domácností sleduje TV pořady.

Sledování televizních pořadů je stále jednou ze zásadních činností českých domácností. Nic na tom nemění ani otázka, jakým technickým způsobem se realizuje nebo zda se sleduje v čase vysílání nebo odloženě.

Například první měsíce letošního roku zcela ovládl seriál České televize "Smysl pro tumor". Série inspirovaná reálným příběhem onkologického pacienta přilákala k obrazovkám průměrně 1,35 milionu diváků s podílem na sledovanosti přes 31 %. Zásah celé série se přitom vyšplhal na rekordních 2,97 milionu. Příběh ambiciózního studenta medicíny, kterému nemoc změnila život, ale pomohla najít lásku a vážit si vlastní rodiny, vysílala Česká televize od 7. ledna do 25. února 2024.

Zdroj: ATO, Česká televize

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Vodu z rýže byste neměli vylévat do odpadu. Důvod vás možná překvapí

Dům a zahrada

Jak efektivně odstranit starý nátěr ze dřeva a co k tomu použít