Nákupy v ČSSR: Organizované zájezdy do obchodních domů i zásilkové obchody

 Retro 
16. května 2019 15:15 / Terezie Zamlynová
  12
📷
9 fotografií v galerii
Zásilkové katalogy byly často jedinou zárukou pro lidi z venkova, že i k nim se dostane módní zboží Fler
Zásobování módními výrobky v Československu dlouhodobě vázlo. Někdy nepomohly ani organizované nákupní výlety do pražských obchodních domů, a tak bylo nutné vymyslet, co s tím, aby alespoň občas mohli lidé uspokojit své touhy po něčem pěkném na sebe. Ukázalo se, že není třeba nic vymýšlet – řešením byly zásilkové obchody, již dobře vyzkoušené v zahraničí.

Inspirace autorů myšlenky zapojit v Československu do trhu zásilkové obchody, vznikla zcela jistě při návštěvě v zahraničí. Tedy rozuměno: v zahraničí kapitalistického tábora. Tam již dlouho nabízeli prodejci svým lidem možnost nákupu z domova, bez zbytečného bloumání po obchodech. V západním Německu (NSR) vycházelo dvakrát ročně hned několik katalogů s módou, ale i jiným spotřebním zbožím.

Jednalo se o katalogy většinou mnohasetstránkové, krásně barevné, s fotografiemi z luxusních míst. Především však nabízely zboží, ze kterého se Čechoslovákovi za Železnou oponou motala hlava. A to i v případě, že do takového katalogu nahlédl pět let poté, co byl vydaný. Když se totiž k nám taková vzácnost dostala, putovala v mnoha domácnostech, kde v ní snad každý člen rodiny hledal inspiraci či předmět své touhy. Pro švadleny to byla studnice nápadů – i když bohužel řada modelů, které tam byly k vidění, u nás ušít ve stejné podobě nešla, poněvadž chyběly mnohdy i kvalitní látky. Snaha o nápodobu tak někdy vyšla poměrně smutně.

Magnet si lidi přitáhnout dokázal na několik desítek let

V roce 1967 tak vznikl i u nás první zásilkový obchod Magnet. Byl v Pardubicích, proto se k jeho názvu brzy jméno města připojilo. A i v tomto našem obchodě vznikal katalog. Zdaleka nebyl tak atraktivní, jako ty západoněmecké, přesto si oblibu získal. Kupoval se ve stáncích Poštovní novinové služby (PNS) za 10 Kčs, později za dvacku.

Nebylo to tedy vůbec málo, ale katalogy Magnetu se tiskly už od počátku v barevném provedení a snažily se vyrovnat vzoru západních zásilkových obchodů typu Quelle, Otto nebo Neckermann. Zájem byl, hned první ročník vyšel v nákladu 70 tisíc výtisků.

Vedle módních výrobků se jeho prostřednictvím dala koupit relativně široká škála dalšího zboží. V 80. letech se dala pořídit přes tento zásilkový obchod dokonce i dřevěná chata – a to hned v několika provedeních. Ceny se pohybovaly podle velikosti, nejdražší stála přes 60 000 československých korun.

Magnet (a zboží z něj) v každé československé domácnosti

Mezi nejprodávanější „trháky“ té doby ale patřila dřevěná květinová stěna Blanka, která byla v tehdejších domácnostech známkou luxusu.

Během 10 let svého trvání, v roce 1977, se Magnet stal uznávanou společností. Našlo by se tenkrát asi jen velice málo československých domácností, které z jeho katalogu nic neměly. Jak by ne, když katalog měl v té době už přes 200 stran! Objednat a koupit se v něm dala v 80. letech dokonce i „céčka“.

Po revoluci, od roku 1993, se katalogy Magnetu u nás začaly distribuovat zdarma a orientovaly se už především na módu a ložní prádlo.

I jiné zásilkové obchody nabízely brzy své zboží

Katalog Magnet se stal průkopníkem zásilkového obchodu u nás, vedle něj se dalo brzy objednávat také třeba z oděvní prostějovské Dony. Ta nabízela své zboží nejvíce v různých časopisech, které u nás vycházely. Podobně se postupně začali chovat i další výrobci oděvů v Československu, takže se při čtení časopisu dala objednat podprsenka, ložní prádlo, pletací vlna, boty nebo zástěra či svetřík. Bohužel, atraktivnější výrobky bývaly záhy vyprodány, a tak ne vždy objednávka přinesla kýžený výsledek – případně zboží dorazilo až po mnoha týdnech. 

I tak ale zásilkové obchody byly oblíbené. V 80. letech pak začaly větší obchody či obchodní domy nabízet možnost pro ty, kteří náhodou narazili v obchodě na něco, po čem toužili či to dlouho sháněli, a neměli u sebe dostatečný finanční obnos. Stačilo nahlásit adresu, zboží v obchodě zabalili a poslali zákazníkovi na dobírku. V tomto případě bylo výhodu, že se oblečení dalo vyzkoušet a neznamenalo to sázku do loterie, jestli bude dotyčnému dobře „sedět“. Čtěte také: Honba za módou v socialismu: Šití, pletení, barvení látek a shánění střihů.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky