Můžeme bez obav konzumovat syrová vejce? Ano či ne?

Tataráček si bez syrového vejce nedovedeme představit
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
29. října 2017 09:08 / Shutterstock
  3   2
Naše maminky a babičky nám vždy vštěpovaly, že se syrová vejce se konzumovat nemají. Mnozí lidé je však pravidelně pijí kvůli vyššímu množství bílkovin a pozitivnímu účinku na naše zdraví. Jaká je tedy pravda?

Vejce jsou jedním z největších strašáků dnešní společnosti. Mnoho odborníků stále považuje vejce za škodlivá a doporučují je z jídelníčku odstranit úplně či alespoň jejich konzumaci minimalizovat. A syrová vejce nedoporučují konzumovat vůbec.

Vejce jsou zdravá

Budete však překvapeni, kolik živin je zabalených do tak malé skořápky. Jedno syrové vejce obsahuje tři gramy bílkovin, vitamíny A, B2, B5, B12 a E. Ve vejci najdeme i cholin, což je minerál, který je nezbytný pro funkci mozku. Dále obsahují lutein a zeaxantin, tj antioxidanty, které jsou prospěšné pro oči. Tepelná úprava vajec sice mírně snižuje množství těchto živin a zdravých látek, ale výživový rozdíl mezi syrovým vajíčkem a vařeným je tak malý, že ho můžeme považovat za bezvýznamný.

Jaká jsou zdravotní rizika?

Syrová vejce obsahují velké množství bílkovin a také mnoho živin, které mohou podpořit funkci mozku, imunitního systému a nervového systému. Avšak prakticky žádná z těchto živin se neztratí při jejich vaření. Takže pokud jde o výživovou hodnotu, jsou syrová a vařená vejce prakticky srovnatelná.

Vařená vajíčka však mají výhodu při trávení těchto živin. Studie ukázala, že naše tělo v případě syrových vajec absorbuje jen 50 procent vaječných bílkovin oproti devadesáti procentům, které absorbujeme při konzumaci vařených vajec.

Dalším problémem je absorpce biotinu. Jedna z vaječných bílkovin, avidin, může v případě nedostatečné tepelné úpravy vázat s biotinem (vitamín B), a tím pádem ho neumíme absorbovat. Jediný způsob, kterým zajistíme příjem biotinu z vaječného žloutku, je jeho důkladná tepelná úprava. Syrová vejce tak jsou nejen hůře stravitelná, ale zapříčiní, že nepřijmete většinu z vysokého obsahu bílkovin a vitamínů.

Riziko salmonelózy

Hlavním rizikem při konzumaci syrových nebo tepelně neupravených vajec stále zůstává možnost nákazy salmonelou. Ta pak může způsobit otravu a zdravotní potíže, jako jsou žaludeční křeče, průjem, nevolnost, horečka a bolest hlavy. Tyto příznaky se mohou objevit během prvních šesti až 48 hodin po konzumaci syrových vajec a mohou trvat až sedm dní. Jak správně vejce skladovat, se dočtete v našem dalším článku.

Prevence salmonelózy

  • Umývejte si důkladně ruce v teplé vodě se saponátem po kontaktu s drůbeží a pobytu v kurníku.
  • Hygienu obdobně dodržujte také při manipulaci se syrovými vejci, umývejte si ruce i použité kuchyňské náčiní.
  • Syrová vejce skladujte ve vhodných podmínkách, v chladu, odděleně od ostatních potravin.
  • Porušená vejce bez milosti vyhoďte.
  • Vejce spotřebujte nejdéle do 28 dnů od snůšky. Omytá vejce spotřebujte co nejdříve.
  • Při tepelné úpravě před konzumací je třeba dosáhnout vnitřní teploty přes 70 °C po dobu několika minut.

Nechceme vás strašit, ale pokud netušíte, z jakého chovu a odkud pocházejí vejce, která se chystáte konzumovat, zřejmě nebude dobrý nápad konzumovat je v absolutně syrovém stavu. Nezapomínejte, že i v tomto případě platí staré známé heslo: "Důvěřuj, ale prověřuj."

Jitka Jahodová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Poznejte mimořádně krásné pobřeží a opravdový klenot Itálie

Dům a zahrada

Nezkazte si grilování špatným masem. Poradíme, jaké maso zvolit, abyste si užili gastronomický zážitek

Bydlení

Tipy, na čem všem můžete v létě výrazně ušetřit

Zavřít reklamu