Vývoj řeči je běh na dlouhou trať. Jak poznat, že je na čase navštívit logopeda
Možná patříte i vy mezi rodiče, kteří si kladou otázku, zda již není čas navštívit logopeda. Nejčastějším problémem bývá vyslovování L, R a dalších těžkých hlásek, zadrhávání či koktání. V určitém věku je špatná výslovnost součástí normálního vývoje řeči, ovšem později již může znamenat vadu, na které je potřeba začít pracovat před nástupem do první třídy.
Důležité je si uvědomit, že vývoj řeči souvisí s mnoha faktory a nelze děti mezi sebou porovnávat a myslet si, že když to zvládlo ve čtyřech jedno dítě, zvládne to i druhé. Na vině chybné řeči mohou totiž být i zdravotní či psychické problémy.
Hezky popořadě
Nutné je si v počátku uvědomit, že vývoj řeči je pozvolný proces, kdy jedna schopnost se váže na zvládnutí té předchozí. Dítě zkrátka není schopné vyslovovat například R, když ještě nemá osvojené L. Porucha řeči přitom může potkat každého. Takto by měl jít vývoj krok za krokem:
2 roky
Dítě je schopné opakovat stále více slov, které slýchá ve svém okolí. Se slovy si hraje a po druhém roce začíná tvořit věty o dvou slovech. Ke konci druhého roku by nemělo mít problém vyslovit V, F, D, T, N. Pozor si dejte, pokud dítě toto nezvládá a navíc má problémy s příjmem potravy, neumí kousat, zakašlává se u jídla a je schopno pozřít jen kašovitou stravu.
3 roky
Děti v tomto věku mívají velký zájem o komunikaci se svými blízkými. Pokud jim chybí reakce na jejich mluvení, cítí se frustrované, což může mít na vývoj řeči silný vliv. Dítě by v tomto věku nemělo zadrhávat a mělo by být schopné bez problému vyslovit K, H, G a CH.
4 roky
Ve čtyřech letech se již vyžaduje správný slovosled, dítě by mělo používat předložky, používat zvratné zájmeno "se", mluvit o sobě "já jsem" a také s chybami skloňovat. V tomto věku by již mělo být schopné vyslovovat správně hlásku L a měkčit (Ď, Ť, Ň, Bě, Pě, Vě).
5 let
V tomto věku by již mělo být dítě schopné vyslovovat správně téměř všechny hlásky. Chybovost je povolena, ale před nástupem do školy by dítě nemělo mít problém vyslovit ani R nebo Ř bez chyby. V opačném případě by pak mohlo mít problémy se čtením a psaním. Pokud má dítě problém opakovat slovo po paní učitelce, nemůže jej správně zapsat ani přečíst.
Jak rozvíjet řeč
Na správný vývoj řeči je dobré myslet už od kolébky. Stále na dítě mluvte, můžete i přehnaně gestikulovat, opakujte po něm zvuky, které vydává, hrajte si s jeho rukama, nohama, podávejte mu hračky. Později ho učte zvuky zvířat, hudebních nástrojů a dopravních prostředků a dalších věcí, které patří do našich životů. Nešišlejte na dítě, čtěte dětem pohádky, vyprávějte si s nimi, zpívejte. Vývoj řeči ovšem není jen o mluvení. Dítě musí být dostatečně stimulováno, aby se mohlo rozvíjet. Ruku v ruce s rozvojem mysli pak přichází i další schopnosti, mezi něž patří právě i řeč.
Psychika hraje roli
Na vývoj řeči má obrovský vliv i psychika. Dítě potřebuje pro svůj zdravý růst a vývoj klidné, stálé a milující prostředí. Žádný tlak nebo neustálý stres. Proto byste si nikdy neměli dělat z dítěte srandu, že špatně vyslovuje, nebo mu vyhrožovat, co se stane, když nezačne říkat R. Pokud žije dítě v domácnosti plné stresu, hádek a nejistoty, může se u něj projevit zadrhávání v řeči. Dítě může mít problém vyjádřit se zejména na počátku věty, opakuje počáteční slabiky, slova nebo se na nich příliš dlouho zasekává.
Když je na vině zdraví
Může se ale stát, že dítě z ničeho nic přestane mluvit, což bývá často spojeno s nepříjemným životním prožitkem, traumatem, psychickým otřesem nebo nešťastnou událostí. Na vině může být ovšem i ohluchnutí. Pokud dítě špatně dýchá a má stále přiotevřená ústa, mluví jako kdyby mělo rýmu, špatně prospívá, může být na vině i zvětšená nosní mandle. Její odstranění není složitým zákrokem, nevyžaduje často ani hospitalizaci a může problém rychle vyřešit.
Pokud si stále nejste jisti, ale máte určité pochybnosti, konzultujte je se svým pediatrem nebo se objednejte na posouzení vývoje řeči k logopedovi, který vás případně převezme do péče. Řídit se radou "do osmnácti mluvit bude" se nedoporučuje. Dítě, které v osmi letech neumí "L" a "R", se je už nejspíš bez pomoci nenaučí.