Krinolína byla kdysi šílenou, ale nepostradatelnou součástí módy. Neuhodnete, kdo ji vyráběl

 Retro 
03. srpna 2020 13:12 / Ema Maxová
  0
📷
7 fotografií v galerii
Krinolína byla kdysi nezbytnou součástí dámské módy Peugeot
Víte, co to je krinolína? Dnes byste ji asi považovali za naprosto šílený módní úlet, ale v 19. století by bez ní žádná dáma nevyšla z domu. Jednalo se o ocelovou klec pod sukní, která zajistila své majitelce vosí pas, pod nímž se vznášela obrovská kupole. Praktické to právě nebylo. Se sukní širokou skoro dva metry se totiž nedá projít dveřmi a musí se vcházet bokem.

Ani venku to ale s krinolínou není snadné. Foukne-li do ní vítr, vzduje se jako plachta. To se pak kolébá, vrže a odhaluje dámskou nožku. Dnes by asi to, že vám ze šatů vykoukne kotník, koleno či stehno, nikoho nepohoršilo, ovšem v době, kdy se krinolíny nosily, si dáma takové faux-pas rozhodně nemohla dovolit.

Nehody devastující pro cudnost

Přesto se stávaly nehody, při kterých bylo odhaleno mnohem víc, než kotník, a to v případě, že dáma zakopla nebo se nešikovně posadila. To se pak sukně překulila až k hlavě a následovalo přímo skandální odhalení. Tyto nehody, ač byly devastující pro cudnost takto postižené dámy, stále ještě neohrožovaly její zdraví. Naopak uvolněná kostice z krinolíny zabodnutá do těla už představovala mnohem vážnější riziko. 

V 19. stolení se vyráběly miliony krinolín

Přesto se v 19. stolení vyráběly miliony krinolín. A překvapilo by vás, kdo si na nich založil svou živnost. Byla to francouzská rodina Peugeotů - zakladatelů automobilky Peugeot. Ano, jedná se o tutéž značku, která dnes vyrábí téměř dva miliony vozů ročně. Značku, která je celosvětově známá svým elegantním a originálním designem s notnou dávkou proslulého francouzského šarmu.

Značku, která své automobily prodává ve 160 zemích světa a pod svými křídly má 10 000 prodejních míst. A také značku, která už brzy bude součástí čtvrtého největšího automobilového koncernu na světě. Přitom tento klíčový hráč automobilového průmyslu začínal jako výrobce ocelových krinolín, dávno zaniklého produktu. 

Vše začalo ve slévárně železa

Pojďme tedy na začátek. Před dvěma stoletími společnost založená panem Peugeotem a jeho bratry začínala jako slévárna železa a následně válcovna oceli. A právě ocel byla surovinou pro výrobu krinolín. Poptávka byla vysoká, takže se rodina Peugeotů na výrobu tohoto artiklu zaměřila. Kromě něj ale vyráběla také pily, vrtáky, nejrůznější nářadí, mlýnky na kávu a na koření, pily, šicí stroje,… později jízdní kola, skútry… až přešla na automobily. A ty se pak staly jejím hlavním businessem. 

Krinolíny přežily dodnes

Dnes už Peugeot krinolíny nevyrábí, ty dnešní se totiž dělají z plastu (ano skutečně přežily dodnes!), ale některé výrobky z původního sortimentu dělá Peugeot dál. Například jeho mlýnky na pepř jsou v gastronomii opravdový pojem. Jízdní kolo Peugeot najdete v každé francouzské domácnosti. A mnoho evropských metropolí se hemží skútry Peugeot. 

Nicméně Peugeot na svou minulost nezapomněl a krinolíny stále můžete v jeho muzeu najít, společně s dalšími produkty té doby. Psali jsme také: Oblíbené módní kousky z dob socialismu, které máte v šatníku možná dodnes.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky