Tramvajové koleje v Praze: Kde všude kdysi vedly a kolik stála první roční tramvajenka?

 Retro 
03. února 2019 11:19 / Terezie Zamlynová
  3
📷
6 fotografií v galerii
Tramvaj projížděla celou délkou Václaváku ČT24
Když v 80. letech zmizela z Václavského náměstí tramvaj projíždějící celou jeho délkou, asi nikdo netušil, že za pár desítek let se možná zase vrátí nebo se o tom bude znovu uvažovat. Tramvaje ale v Praze jezdívaly i na dalších místech, kde se tomu dnes již nechce ani věřit.

Nyní projíždí tramvaj zhruba v polovině Václavského náměstí z Vodičkovy ulice do Jindřišské. Byly ale doby, kdy jezdívala pod Národním muzeem až dolů k Můstku. Víte ale, že tramvaje jezdily také po Staroměstském náměstí nebo dokonce Karlovo mostě?

Tramvajová doprava v Praze jezdí už brzy téměř jedno a půl století. V roce 1875 zahájila provoz první linka koněspřežné tramvaje, o pár let později následovala první elektrická tramvaj Františka Křižíka (1891).

Trasy tramvají se měnily dle potřeby

Zajímavé datum je pak v roce 1907, protože právě tehdy odkoupilo město Praha všechny dráhy od dosavadních provozovatelů. A stalo se hlavním vlastníkem, což vydrželo do současnosti.

Trvalo to další desetiletí, trasy tramvají se logicky měnily, ale nyní je pražská tramvajová síť největší v Česku. Jak uvádí Wikipedie, provozuje celkem 857 tramvajových vozidel, což z ní dělá třetí největší tramvajovou síť na světě po Moskvě a Budapešti. Věřili byste, že v roce 2017 pražské tramvaje přepravily 360 milionů cestujících? Víc se jich svezlo tramvajemi jen v maďarské Budapešti.

První tramvajenku si koupilo jen 29 lidí

I když jízda tramvají nepatřila v jejích počátcích k levné záležitosti a chudší Pražané si ji mohli dovolit spíše výjimečně, velmi vrzy se objevila v nabídce také první tramvajenka. Přesněji vlastně spíš „koněnka“, protože první tramvaje byly vozy tažené koňmi. Průkazku nabídly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy cestujícím od 1. ledna 1899. Ročně stála 120 korun – to byl 600násobek max. základního jízdného.

Bylo to opravdu hodně peněz, takže i když sloužila k libovolnému počtu jízd v síti elektrických i koňských drah, koupilo si ji první rok pouze 29 lidí.

Kdo neměl na roční tramvajenku, kupoval jízdenky

Většina Pražanů a návštěvníků města nad Vltavou si při jízdě tramvají kupovala jízdenku. Do 8. května 1974 ji mohli koupit od průvodčích přímo ve vozech. Kdo se to snažil obejít, většinou měl problém. Revizoři totiž působili v pražských tramvajích již od počátku jejich provozu v roce 1897. Nejdřív nosívali služební stejnokroj, později je bylo možné potkat v předepsaném civilním oblečení zahrnujícím tvrdý klobouk. Od 1. října 1904 už měli služební odznaky, o 10 let později, konkrétně od 1. července 1914, se černým pasažérům začalo dařit ještě hůř. To byly totiž zavedeny pokuty za černou jízdu, a to po vzoru Vídně. (Dále čtěte: Revizoři v dobách minulých: Víte, kolik se platila pokuta za jízdu na černo a co nosili kontroloři na sobě?).

Jízdenky ještě před nástupem do vozu se začaly prodávat 9. května 1974. Tehdy zmizeli průvodčí a v tramvajích a autobusech se zavedlo mechanické odbavování cestujících pomocí nepřestupních jízdenek z předprodeje a označovacích strojků.

Kdo chce, může se po Praze svézt retro tramvají z 80. let

Nostalgie po starých časech i v oblasti městské dopravy vedla DPP k tomu, že se rozhodl provozovat retro linku s číslem 23. Jezdit by měla začít od poloviny února, svézt se bude moct každý, kdo si nenechá ujet vozem T3SU evidentní číslo 7001. Je to tramvaj, která byla nedávno opravena do stavu, ve kterém byla roku 1982 dodána k provozu v hlavním městě. Pamatuje toho tedy hodně…

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Valentýn ve velkém stylu?! V odstínech růžové jej slavila A.n.d.u.l.a, Sharlota a Angie Mangombe

Styl

Jak nosit pánské kotníkové boty?

Tech

České zbrojovky jedou naplno, nyní získaly technologii systému automatického granátometu MK 47