Nemáte rádi maso? Živočišné bílkoviny lze snadno nahradit třeba červenou čočkou

Na bílkoviny není bohaté jen maso
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
31. ledna 2019 09:14 / Internet
  4   0
Bílkoviny jsou pro člověka velmi důležité. Jak je ale nahradit, když nemáte rádi maso? Není to nic složitého, nabízí se hned několik potravin rostlinného původu, které mohou masu směle konkurovat.

Protein je základním stavebním materiálem lidského těla a vedle tuku a uhlohydrátů jednou z makroživin. Každá z našich buněk sestává z proteinů - ať už se jedná o budování svalů a regeneraci nebo o trávení, metabolismus nebo tvorbu protilátek v našem imunitním systému. Proteiny tvoří asi 10 % našeho mozku, dokonce 20 % srdce, jater a svalů. Bílkoviny tedy logicky hrají důležitou roli v efektivním fungování těla. Mnozí ale nevědí, jak důležité jsou bílkoviny také pro naše duševní zdraví.

Mnoho lidí se domnívá, že nahradit bílkoviny z masa v podstatě ani nejde. Jenže to je omyl. Naopak strava vegetariánů či veganů je často daleko více bohatá na proteiny než ta, na které si pochutnávají milovníci masa.

Luštěniny jsou nabité bílkovinami

Pokud potřebujete najít potravinu bohatou na proteiny, rozhodně vsaďte na luštěniny. Zřejmě nejvíce proteinů má například edamame, což jsou nezralé sójové boby. Vypadají jako zelené fazole. Dále červená čočka, cizrna, fazole, ořechy, semínka či ořechové máslo. Klidně ale můžete sáhnout i po chia semínkách nebo konopných semínkách. Do svého jídelníčku můžete zařadit také tempeh. Je vyrobený z fermentovaných sójových bobů, díky čemuž je zdravější než tofu. Ze zeleniny a ovoce vám hodně proteinů dodá například špenát, brokolice, růžičková kapusta nebo avokádo. O tom, jak připravit luštěniny, aby vás nenadýmaly, jsme psali zde.

Edamame

Mladé zelené sójové boby mají kromě vysokého obsahu proteinů i několik dalších výhod. Pomáhají snižovat hladinu cholesterolu, nezvyšují hladinu cukru v krvi, proto jsou vhodné i pro lidi trpící cukrovkou. Edamame neboli sladké sójové boby jsou bohaté i na vápník, magnézium, fosfor, kyselinu listovou. Proto chrání kosti, nervy, mozek a pro vysoký obsah kyseliny listové by měly edamame pravidelně jíst i budoucí maminky.

Lidé si nejčastěji edamame připravují povařením se špetkou soli a následně si nezralé sójové boby přidávají do polévek, vývarů, salátů, asijských nudlí nebo je konzumují samostatně. Ve 155 gramech vařených nezralých sójových bobů (edamame) je asi 18,5 gramu bílkovin.

Červená čočka

Ze všech luštěnin obsahuje nejvíce bílkovin. Červený druh čočky je rychle uvařený a zasytí na dlouhou dobu. Červená čočka je také dobře stravitelná, proto se doporučuje ke konzumaci i malým dětem. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi, je zdrojem kyseliny listové a hořčíku, což přispívá k ochraně srdce. Červená čočka podporuje krvetvorbu a působí příznivě na trávení. Jeden šálek červené čočky obsahuje asi 18 gramů bílkovin. 

Tempeh

Přezdívá se mu indonéské zlato a dá se mimořádně chutně upravit. Kostky tempehu můžete pražit či dusit, na specifickou chuť potraviny si však musíte zvyknout. Neobsahuje žádný cholesterol. Saponiny v něm jsou přírodním antibiotikem, isoflavony zase tlumí příznaky menopauzy. V tempehu najdete vápník a fosfor, nezbytné pro stavbu kostí, železo pro krev. Naopak v něm nenajdete cukr ani tuk, takže je výborným doplňkem pro diety.

Základem tempehu jsou podobně jako u tofu sójové boby. V tempehu jsou ovšem zastoupeny v celistvém tvaru, díky fermentaci prorostlé ušlechtilou plísní (například podobně jako u hermelínu). Fermentace také znásobuje zastoupení vitaminů především řady B a tempeh je považovaný mezi sojovými výrobky za ten nejstravitelnější.

Špenát

Špenát obsahuje draslík, mangan, zinek, hořčík, železo a kalcium. Proto je dobré dopřávat si tento koktejl zdraví co nejčastěji. V listech špenátu najdete i betakaroten a lutein, což uvítají vaše oči.

Ořechy

Nejen vlašské ořechy, ale také mandle, pekanové ořechy, lískové, kešu a pistácie jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin a antioxidantů, což uvítá celý kardiovaskulární systém. Pozitivně ovlivňují funkci mozku a jejich pravidelnou konzumací předcházíte vzniku onemocnění srdce či rakoviny.

📷
3
fotografie
Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Chorvatský Split láká milovníky památek, fanoušky seriálu Hra o trůny i gurmány

Dům a zahrada

Dům z tradičních cihel je dobrá volba. Cihly se v létě nepřehřívají a v zimě hromadí teplo

Bydlení

Ochránit elektroniku před úderem blesku se vyplatí. Jakých chyb se při bouřce vyvarovat?

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu