Je vám zima? Tyto potraviny vás zahřejí!

Správně zvolený jídelníček nejenom rozproudí krev v těle, ale pomůže vám spálit i tuky
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
08. prosince 2017 17:50 / Shutterstock
  0   0
Chladné počasí nás nutí balit naše těla do stálé silnějších kabátů a svetrů. Co se ale raději zahřát správně zvoleným jídlem? Existují totiž potraviny, které vás vyloženě zahřejí.  

Správně zvolená zimní strava nejen zahřeje, ale i zmírní touhu po sacharidech a dodá potřebnou tělesnou energii. A hlavně, ochlazený organismus nedokáže správně spalovat tuky. Takže pojďme na to pěkně popořadě.

Maso a ryby

Polévka je grunt. Toto je staré rčení, které říká každá babička. Dříve se oslabení organismu, nemoci i stav po porodu léčily poctivými vývary. Stejně tak ani v čínské medicíně nedají na polévky dopustit. Takže kupte slepici nebo kuře a uvařte si silný vývar. Co se týče dalšího masa, tak mezi ty prohřívací patří i skopové či jehněčí. Zapomenut bychom neměli ani na ryby. Pro prohřátí se doporučuje především úhoř, ale nezkazíte nic ani lososem.

Pro nemasožravce

Pro ty, kteří maso příliš nemusí, jsou na trhu i zdravé náhražky. Kromě tofu si můžeme dopřát tempeh, seitan, šmakouna, robi maso nebo klaso. Najdeme je v podobě přírodní, uzené nebo i marinované.

Mléčné výrobky

Z mléčných výrobků mají teplý efekt kozí a ovčí mléko, sýry plísňové, kozí, ovčí. Jinak jogurty a další mléčné výrobky omezte, zvlášť ve chvíli, kdy jste nachlazení. Způsobují totiž zahlenění.

Obiloviny

Zkuste ovesné vločky. Kromě toho, že vločky obsahují spoustu vlákniny, rostlinných bílkovin, jsou také zdrojem dalších významných živin, jako jsou například beta-glukany. Jsou to sacharidy, které dokáží snížit hladinu špatného cholesterolu. Nejste zrovna jejich příznivcem? Tak zkuste třeba jáhly, špaldu, pohanku nebo quinou. Hodí se zvláště na snídani, protože zasytí, zahřejí a obsahují spoustu živin.

Peprné chilli

Nebojte se kořenit chilli. Jeho pálivá složka nerozpálí pouze chuťové buňky, ale nasytí vitalitou a posílí obranyschopnost vašeho těla. Po konzumaci chilli organismus produkuje více lymfocytů, tedy bílých krvinek, chránících tělo před infekcemi. Kromě toho, že jsou výborným zdrojem vitaminu C, chilli papričky obsahují i hodně betakarotenu. I obsah železa v nich je poměrně vysoký, takže jsou vhodné i pro ty, kteří trpí chudokrevností. Železo zabraňuje i únavě, ke které je tělo především během chladných a pochmurných zimních měsíců náchylné. A nesmíme ani zapomenout na to, že kapsaicin, který chilli obsahuje, urychluje metabolismus a napomáhá tedy spalování tuků.

Další koření

Nebojte se v zimě koření. Taková skořice, zázvor, bazalka, hřebíček, fenykl, pepř, kmín, ale také česnek, cibule, pórek či křen ve vás doslova rozproudí krev. Skořici můžete například zkombinovat s ovoci, které patří mezi ty ochlazovací, jako pomeranče, mandarinky či banány. Nesmíme zapomenout také na zázvor. Ten můžeme využít nejen jako koření, ale můžeme si z něj připravit i vynikající čaj, který zahřeje i největší zimomřivce. Více o jeho použití jsme psali zde.

Fazole a další luštěniny

Luštěniny jsou výborným zdrojem draslíku, zinku a dalších nejen na podzim důležitých minerálních látek. Obsahují také hodně vitaminu B a bílkovin. Jedna porce fazolí každý den dokáže snížit hladinu cholesterolu, stabilizovat hladinu krevního cukru a také snížit krevní tlak. Navíc vám v pozitivním slova smyslu aktivují zažívací trakt. Jejich nevýhodou je ale nadýmavost.

Ovoce a ořechy

Milujete datle? Tak si je v zimě hojně dopřávejte. Navíc v tomto období je jejich hlavní sezona a dostanete i skvělé čerstvé datle za super cenu. Po zbytek roku jsou ale skvělou alternativou datle sušené. Pokud vám datle přijdou příliš sladké, smlsněte si na rozinkách. Z čerstvého jsou na zimu vhodné broskve, třešně, maliny, ale i jablka. A nezapomeňte ani na ořechy a semínka.

Zelenina

Kapusta, červená řepa, dýně. Tato barevná trojice k zimnímu období také patří. Navíc vám doplní spoustu vitaminu a minerálů. Například dýně je doslova zásobníkem betakarotenu a zároveň i skvělým zdrojem důležitých vitaminů skupiny B, které jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu. Hlavní výhodou kapusty je zase její schopnost posílení imunitního systému, což je v chladných dnech k nezaplacení.

Šárka Sokolská | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Jižní Afrika a malá ochutnávka úžasných zážitků a zajímavostí, které tato země nabízí

Dům a zahrada

Jak zachránit orchidej, když začala chřadnout?

Bydlení

Papírový kapesníček dokáže způsobit v pračce pohromu. Jak to napravit?

Zavřít reklamu