Krokoměr vás může motivovat i stresovat. Jak pomůže při hubnutí?

Moderní hodinky měří nejen čas a kroky
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
19. října 2017 06:20 / Shutterstock
  1   0
Tipněte si, kolik ujdete za den kroků a pak změřte krokoměrem. Možná budete překvapeni. Mnozí lidé ujdou za den sotva 2000 kroků! Pro zdraví a štíhlou postavu ale záleží i na dalších faktorech. Například zda chodíte po lese, nebo po rušné ulici, jak se stravujete a zda se věnujete i jinému pohybu. Krokoměr přitom můžete využít i pro hlídání tepu.

Chůze je přirozený pohyb, který se doporučuje prakticky všem. Odborníci tvrdí, že ideální je ujít za den přibližně osm tisíc kroků. Většina dospělých při sedavém způsobu života neujde ani polovinu. Najdou se ale i sportovně ladění jedinci, kteří kromě osmi tisíc kroků zvládnou ještě několik kilometrů na kole či v bazéně. I tady ale platí – není nutné nic přehánět. Kontrolovat se můžete "krokoměrem".

Každý pohyb je vítaný 

Více pohybu doporučují lékaři zřejmě všem svým pacientům. Lidské tělo nebylo stvořeno k válení, ale k činnosti. Chůze je jednou z možností, jak se rozpohybovat k pohodovějšímu životu. Pro začátek stačí nepočítat kroky, ale chodit každý den na půlhodinovou procházku. Postupně si chůzi zamilujete a můžete si i pečlivě zapisovat, kolik a kam jste ušli. Nesmí vás to ale stresovat, nýbrž bavit! 

Kolik kroků ujít

Mladý aktivní člověk ujde průměrně 7400 kroků za den. Ve středním věku je to  okolo 6000 kroků denně, bez započítání kroků spojených s cvičením a sportovní aktivitou. Malé děti naopak mají obvyklý počet 12000-16000  kroků za den. Všeobecně platí, že kdo ujde pod 5000 kroků denně, žije sedavým stylem. Do 7500 kroků denně se jedná o málo aktivní způsob života, protože tento počet kroků člověk ujde při běžných aktivitách, jako jsou nákupy, cesta na zastávku, do práce, do školy apod. Ideální je 7000 kroků za den a k tomu ještě nějaký jiný sport, tedy plavání, tanec, kolo apod. 

Pro zhubnutí

Pokud se chcete věnovat výhradně chůzi a díky tomu také zhubnout, vyplatí se dlouhé procházky v přírodě. Třeba se psem. Vhodné je chodit svižné výšlapy. Stačí obden. 10000 kroků, tedy téměř 8km, denně zvládnou i zaměstnaní lidé středního věku. Při vzdálenosti 10 km obvykle ujdete nebo uběhnete 13000 kroků, což lidé zvládají spíše o víkendech. Pro běžný pracovní den stačí 4 km svižné chůze (asi 6000 kroků) a zbytek už se nasbírá při běžných činnostech. Po několika týdnech dojde k úbytku hmotnosti a k výraznému zlepšení kondice i zdraví. O prospěšnosti chůze jsme psali také zde.

Krokoměr

Kolik ujdete kroků, můžete zjistit pomocí krokoměru neboli pedometru. Umí nejen měřit, kolik ujdete kroků, ale také je přepočítá na kilometry, případně změří spálené kalorie. První krokoměr vznikl před padesáti lety v Japonsku. I v tomto případě je vhodné koupit kvalitní přístroj ve specializované prodejně. Pro kontrolu můžete krokoměr otestovat: vynulujte displej a odpočítejte si 100 kroků – na displeji by pak mělo být číslo v rozmezí 96 a 104. S určitou malou chybou ale počítat musíte.

Měření

Krokoměr se nasazuje ráno při odchodu a nosí se celý den. Večer si zapište, kolik jste ušli kroků. Dělejte si poznámky a rozlišujte, zda jste měli pouze běžné pochůzky, nebo aktivně sportovali. Pokud ujdete méně, než 2000, zvažte, zda jste se nehýbali jinak – můžete se věnovat sportu (posilovna, plavání), kde se sice zapsalo málo kroků, ale pro vaše tělo se jednalo o prospěšný pohyb. Pokud ale nesportujete, měli byste ujít alespoň 6000 kroků. Jestliže chodíte bez krokoměru, mělo by to být bez velkých přestávek nejméně 40 minut.

Počet kroků dosažený v jednotlivých dnech si zapisujte a sčítejte také vždy celý týden. Pokud dokážete neklesat pod 60 000 kroků týdně a občas se dostanete přes 12 000 kroků denně, budete mít lepší trénovanost než většina těch, které kolem sebe vidíte na kolech nebo in-line bruslích a dokonce i části těch, kdo pravidelně běhají. Jakmile si zvyknete na chůzi s krokoměrem a oblíbíte si zapisování hodnot, můžete vyzkoušet i krokoměr, který umí pomocí bluetooth komunikovat s vaším počítačem a můžete své výsledky sledovat rovnou v přehledné tabulce v počítači. Pro někoho je ale krokoměr a zapisování údajů zcela nevhodný, protože může vyvolávat stres a napětí. V takovém případě je rozhodně lepší chodit jen tak pro radost a nic nepřepočítávat.

📷
3
fotografie
Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Země vína, ostrého guláše, čardáše a termálních pramenů: Maďarsko stojí určitě za návštěvu

Zprávy

Po nejvyšších teplotách v historii přijde ochlazení! Jak bude v září?

Bydlení

Zdravotní křeslo je pro seniora rajský balzám

خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید vpn خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید vpn