Má vaše dítě dyslexii nebo dyskalkulii?
Kde se dys berou
Pokud se vám zdá, že různých poruch s předponou dys je stále víc, máte pravdu. Důvodem je fakt, že se na to pedagogicko-psychologické poradny soustředí a děti častěji diagnostikují. Dalším významným důvodem je styl dnešní uspěchané doby, který napomáhá tomu, aby se problém u dítěte rozvinul více. Zatímco dříve se různé poruchy kompenzovali jinými činnostmi v domácnosti, dítě se hodně pohybovalo venku na hřišti a rozvíjelo motoriku i jemnou motoriku prstů při hrách, dnes sedí většinou před monitorem. A právě tento stereotyp není podle odborníků vůbec prospěšný. Uvádí se, že v populaci je až 15 % lidí, kteří mají nějakou poruchu učení. Přitom je třeba vědět, že to vůbec nesouvisí s inteligencí. Potížemi trpěl Einstein, Mozart a mnoho dalších a přitom dosáhli ve svých oborech vynikajících výsledků.
Dyslexie, dysgrafie
Asi nejznámější poruchou je dyslexie. Jde o poruchu čtení. Zatímco dítě bez této poruchy dostane za úkol přečíst celou kapitolu, dítě s poruchou přečte sotva jednu stránku. V některých případech už jako malé mělo dyslektické dítě problém se soustředit na čtení pohádek. Jindy dítě rádo poslouchá, ale samo nemůže skoro nic přečíst. Ve vyšším věku třeba i čte, ale píše s chybami, které nevidí a nemůže za ně.
Dysgrafie je porucha, která se projevuje především při psaní. Dítě ale nemá obvykle ani valné výsledky při kreslení. Nemá grafické schopnosti, není v jeho silách udržet písmo v řádce nebo sloupci.
Dyskalkulie
Dítě má problém s počítáním. V jiných oborech učení je třeba i vynikající, ale matematické příklady jsou doslova noční můrou. Sedí nad zadáním, ale vše je marné. Výsledku se nedobere. Třeba i aplikuje správný postup, ale na místě, kde by mělo být vše jasné, udělá chybu.
Dyspraxie
Tato porucha znamená obrovskou nešikovnost. Člověk, který touto poruchou trpí, nikdy nic neudělá dobře. Neudělá uzel, neuvaří ani vajíčko. Může být ale na druhou stranu geniálním matematikem, fyzikem či jiným odborníkem.
Rada na závěr
Pokud máte jakékoli podezření, že dítě může mít nějaké podobné potíže, neváhejte a navštivte pedagogicko-psychologickou poradnu. Věnujte svému dítěti dostatek času. Vybízejte k aktivitám, které nebudou vázané na počítač. Rozvíjejte oblasti, ve kterých je dítě naopak nadané. To pomůže jeho psychice, dítě bude mít jistotu, že je v něčem dobré. Pokud učitelka ve škole nebude mít cit pro dítě s poruchou učení, neváhejte a dejte dítě do jiné třídy nebo na jinou školu.