Na kole posílíte nohy, ale trpí záda. Proto je důležitý správný posed

Na kole posílíte nohy, ale trpí záda
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
15. května 2019 08:53 / Depositphotos
  1   0
Říká se, že každý sport je zdravý. Ovšem jednostranná zátěž už tak pozitivní dopad na lidské tělo nemá. A týká se to i jízdy na kole. Člověk při ní skvěle posílí nohy, ale horní část těla je takzvaně zamčená. To může způsobit nemalé problémy se zády.

U lidí provozujících cyklistiku se často objevují bolesti spodní části zad a křížů a pří jízdě se dostavuje také únava či křečovitost.

Za vše může předklon

Největším problémem silniční cyklistiky je to, že jezdci jezdí ve velkém předklonu spojeném se záklonem hlavy kvůli co nejlepší aerodynamice. To vede k přetížení svalů v oblasti krční páteře, možným bolestem hlavy a k riziku nevratné deformace krční páteře. Potíže mohou nastat i s cévním zásobením. Při dlouhodobé výkonnosti je při velkém předklonu přetěžována hrudní páteř a může dojít k jejímu výraznějšímu vyklenutí, lidově řečeno k vytvoření hrbu. Zvyšuje se i riziko bolesti zad, včetně například vyhřeznutí ploténky.

O něco lepší je v tomto ohledu situace u lidí, kteří jezdí na horském kole. Jejich svaly horní části těla jsou mnohem více zapojené než u cyklistů na silničním kole.

Významnou výhodou horských kol je více vzpřímená pozice posedu. Ramena jsou nedílnou součástí držení těla a svaly horní části těla jsou mnohem více zapojené. Vzhledem k více vzpřímené pozici není krční páteř zdaleka tak zatěžována jako na silnici. Na druhou stranu ale záda trpí otřesy z jízdy v terénu, které se přenášejí přes paže do krční páteře. V některých extrémních případech mohou tyto otřesy způsobit i poškození páteře. Od bolesti zad vám mohou pomoci i cviky, o kterých jsme psali zde.

Posed je důležitý

Při jízdě na kole je nejdůležitější posed. K tomu, aby člověk na kole správně seděl, musí mít kolo především správnou velikost a jednotlivé části musejí být nastaveny podle osobních potřeb a parametrů každého cyklisty. Důležité je zvážit i zdravotní stav, předchozí zranění, bolesti páteře a případně i vrozené vady každého jednotlivce.

Pokud chcete bolestem zad zabránit, zvykněte si záda více rovnat, ať už sedíte nebo stojíte, a posilovat zejména jejich spodní část. Tím se zmírní bolesti a vaše jízda už bude opět bezproblémová. Negativní dopady cyklistiky lze zmírnit vhodným protahováním přetížených svalových skupin nebo kompenzačním cvičením.

Pozitivní vliv cyklistiky na zdraví

Když se zaměříte i na posílení horní části těla, může cyklistika vaše zdraví naopak utužit.

Cyklistikou zvyšujete svou srdeční frekvenci, krev cirkuluje v těle rychleji, spalují se kalorie (na kole spálíte přibližně od 400 do 1000 kalorií za hodinu v závislosti na intenzitě a vaší fyzické stavbě), a to vše omezuje šanci k vytvoření nadváhy. Tím výrazně snižujete riziko vzniku kardiovaskulárních nemocí jako vysoký krevní tlak nebo infarkt aztaké posilujete svou prevenci před vznikem rakoviny. Ježděním na kole bojujete i proti nespavosti, a to hlavně snižováním úzkosti, která je jednou z hlavních příčin neschopnosti nerušeně spát. Navíc díky fyzické aktivitě přispíváte k lepšímu zdraví horního dýchacího ústrojí a tím také k prevenci proti rýmě a chřipce.  Jízdou na kole také zpevníte svalstvo, zejména kolem hýždí, na stehnech, bocích a na lýtkách.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dovolená ve Vysokých Tatrách: Největší zajímavosti, které rozhodně stojí za vidění

Dům a zahrada

Víte, jak se u psů projevuje otrava a jak jim správně poskytnout první pomoc?

Bydlení

Postel je dokonalým semeništěm roztočů. Jak často bychom měli měnit povlečení?

Zavřít reklamu