Trápí vás zácpa? Takto se jí efektivně zbavíte v pohodlí domova

 Zdraví 
31. ledna 2018 15:51 / Kateřina Kofroňová
  4
📷
5 fotografií v galerii
Nemožnost vyprázdnění je velmi nepříjemná Pinterest
Kdo měl někdy delší dobu zácpu, jistě přizná, že je to horší než rychlá střevní chřipka. Nemožnost úlevy je úmorná a vyčerpávající. Existují ale způsoby, jak se ji snadno zbavit i bez projímadel.

Nejčastěji se zácpa objeví v případě, kdy se ve stravě dané osoby vyskytuje minimální množství vlákniny a nedostatek vody. Má na ni ale vliv i nedostatečný pohyb nebo kombinace některých léků.

Čas od času se s touto nepříjemností potýkáme každý z nás. Naštěstí však existuje množství bezpečných a šetrných metod, jak se zácpy zbavit v pohodlí domova a za použití přírodních metod. Tipy, které se dočtete v následujícím textu, vám pomohou se zbavit zácpy v případě, že ji zrovna zažíváte, ale rovněž vám poradí, jak se jí příště vyhnout.

Začněte s pitným režimem

Typickým příznakem zácpy je tvrdá a suchá stolice, která jen obtížně odchází z těla a způsobuje člověku velké nepříjemnosti a bolesti. Krokem číslo jedna je tedy začít pít více tekutin, a to alespoň tři litry, ženám stačí dva.

Pokud právě trpíte zácpou, zvyšte přijímané množství tekutin, ale obloukem se vyhněte kávě, černému čaji a obecně nápojům, které obsahují kofein, ale také alkoholu. Působí totiž jako diuretika, které dehydrují tělo. Pitím kávy a čaje sou zácpu ještě zhoršujete.

Naopak můžete pitný režim doplnit o různé ovocné šťávy, které mohou působit i jako mírná projímadla. Vynikající je například hrušková, jablečná a švestková šťáva.

Zvyšte příjem vlákniny

Vláknina zvyšuje obsah vody ve stolici a pomáhá pohybu střev a jejich rychlejší a hladší průchodnosti. S vyšším příjmem vlákniny ovšem musíte zvýšit i příjem tekutin. Nejvíce vlákniny obsahují například:

  • bobuloviny a ovoce s jedlou slupkou – jablka, hrozny, švestky a podobně
  • tmavá listová zelenina – kapusta, mangold
  • další zelenina – brokolice, špenát, mrkev, zelené fazole
  • obiloviny – celozrnné produkty jako hnědá rýže, sekané ovesné vločky
  • semínka a ořechy – mandle, vlašské ořechy, dýňová semínka

Sušené ovoce jako lék na zácpu

Například sušené švestky jsou velmi bohaté na vlákninu a také obsahují sorbitol (cukr), který uvolňuje stolici. Uvolnění byste měli cítit již po několika hodinách od požití. S konzumací sušených švestek to ale nepřehánějte, abyste si místo toho nezadělali naopak na průjem. Více se o sušeném ovoci dozvíte v našem článku.

Pokud vám chuť nebo textura sušených švestek nevyhovuje, zkuste šťávu, která se z nich vyrábí. Obsahuje však menší množství vlákniny, takže ke kýženému výsledku jí budete muset vypít větší množství, než v případě konzumace švestek.

Co dál konzumovat?

Pokud vás zácpa trápí pravidelně, nebo se vás začala držet například s probíhajícím těhotenstvím či nově přijímanými léky, zkuste do jídelníčku zařadit tyto byliny a vitaminy.

Psyllium – obrovský zdroj vlákniny, která napomůže vyprazdňování. K dostání je v mnoha formách, takže pokud vám nevyhovuje gelový nápoj, stačí si koupit polykací tabletky.

Lněné semínko – má dvojí efekt, jelikož upravuje stolici. Použít ho tudíž můžete jak na zácpu, tak na průjem. Současně s vlákninou zásobí vaše tělo i dostatečným množstvím omega-3 mastných kyselin.

Pískavice řecké seno – používá se nejen na zácpu, ale také na žaludeční nevolnosti. Stejně jako u lněného semínka by s ní měly být ženy opatrné v době těhotenství a kojení.

Ricinový olej – stimuluje střeva během zácpy a také je navlhčí, čímž usnadní vyprazdňování. V těhotenství bohužel není doporučovaný.

Hořčík – umí přinést efektivní úlevu od zácpy tím, že přivede vodu do střev, čímž změkčuje stolici.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Zemřela Kirstie Alley, hvězda filmu Kdopak to mluví. Její filmový kolega John Travolta vyjádřil velký...

Styl

Cotardův syndrom: Existují lidé, kteří věří, že jim v těle neproudí krev nebo chybí orgány a cítí...

Dům a zahrada

Nezanedbejte říjnové práce na zahradě: Sázejte, uskladňujte a mulčujte