Jezdíte každý den po frekventované silnici? Pak byste měli zpozornět
V autě se totiž podle výsledků nedávného měření nadýcháte přibližně dvakrát většího množství znečištěného vzduchu, než kdybyste k dopravě zvolili veřejnou dopravu či chůzi. Upozornil na to Magistrát hlavního města Prahy a projekt Čistou stopou Prahou.
Jak je to se znečištěním v Praze?
Praha má dlouhodobě problém s vysokou koncentrací škodlivých látek v ovzduší. Náměstek primátora a radní pro dopravu hlavního města Prahy Adam Scheinherr oznámil, že za znečištěným ovzduším v Praze stojí hlavně hustá automobilová doprava, která je zdrojem 95 % prachových částic PM10 a PM2,5. Podle něj lze situaci zlepšit například tím, že lidé přejdou k veřejné dopravě.
Mnoho lidí si totiž myslí, že v autě jsou chráněni před mikroskopickými škodlivinami z ovzduší, ale není tomu tak. To podle koordinátora projektu Čistou stopou Prahou Lukáše Eršila dokazují i studie ze zahraničí, v Kodani například naměřili až 4x vyšší emise v kabině auta než při jízdě na kole.
Výsledky měření v Praze
Kde nadýcháte více škodlivin
V rámci projektu Čistou stopou Prahou bylo v dubnu 2019 provedeno speciální měření prachových částic v Praze, a to na trase Kačerov – Karlovo náměstí. Měření ukázalo, že při cestě veřejnou dopravou člověk nadýchá až 2x méně škodlivin než při cestě automobilem.
Při cestě metrem či pěšky bylo naměřeno 27 600 částic na cm3, oproti tomu při cestě autem to bylo kolem 51 600 částic na cm3, což je skoro o dvojnásobek více. Jedná se o průměrné hodnoty ze čtyř po sobě jdoucích měřeních.
Co ovlivňuje množství škodlivin a kde se naměřilo nejvíce
Dané výsledky ovlivnila hlavně vzdálenost od výfuků z aut, které jsou zdrojem znečištění. V automobilu, tedy přímo v centru znečištění, proto nadýcháte více škodlivých látek než například v metru či při chůzi v klidnějších ulicích. Největší koncentrace v metru pak byly změřeny ve stanicích pod magistrálou, například ve stanici Vyšehrad.
Jak je to se škodlivými částicemi?
Michal Vojtíšek z Fakulty strojní ČVUT poukazuje na to, že částice ze spalovacích motorů jsou pro lidské zdraví oproti jiným částicím zvláště rizikové, neboť jsou vypouštěny v ulici, kde je lidé vdechují. Podle Michala Vojtíška obsahují rakovinotvorné, mutagenní a jinak škodlivé látky, proti nimž nemá lidský organismus účinné obranné mechanismy, a tak se stane, že se tyto částice usazují s vysokou účinností v plicních sklípcích a dále pak pronikají do krevního oběhu či podél čichového nervu z nosu rovnou do mozku.
Kvalita ovzduší v ČR
Znečištěným ovzduším netrpí jen Praha, ale také další česká města. Podle Centra pro životní prostředí a zdraví v ČR zemře vlivem znečištěného ovzduší více lidí než při dopravních nehodách. Podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2016 v ČR předčasně zemře až 12 000 lidí ročně vinou znečištěného ovzduší, největší vliv na to má hlavně mikroskopický prach, dále oxidy dusíku a karcinogenní benzo(a)pyren, to vše má závažný dopad na lidské zdraví. V březnu 2019 byla zveřejněna studie European Heart Journal, která tvrdí, že za předčasná úmrtí mohou především prachové částice typu PM2,5.
Co tedy udělat pro své zdraví?
Magistrát hlavního města Prahy chtěl ukázkovým měřením v Praze lidem ukázat, jak moc se liší znečištění při jízdě osobním automobilem ve srovnání s jízdou v MHD. Měření poukázalo na to, že častá jízda v autě je zároveň vyšší emisní zátěží pro cestující ve vozidle oproti lidem v metru či na ulici. Pokud si tedy lidé chtějí alespoň trochu ušetřit své plíce a tím i zdraví, měli by možná uvažovat raději o cestování MHD, chodit pěšky či jezdit na kole.
Nebo alespoň postačí nevnímat auto jako dopravní prostředek číslo jedna. Trávení času v kolonách a s tím spojené dýchání rakovinotvorných látek z výfuku stojícího auta před vámi vašemu zdraví jistě nepřidá. Zdraví lze ovlivnit ale také třeba drobností, jako je výběr ulic, kterými se vydáte, samozřejmě zde platí, že čím klidnější ulice je, tím méně rakovinotvorných látek se v ní nadýcháte. Dále čtěte: I gumička do vlasů může být zdraví nebezpečná.