Mnozí jej znají jen jako bylinku do omáčky nebo salátu. Kopr ale můžete využívat i pro své zdraví

Kopr lze učinit součástí mnoha zdravých jídel
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
11. července 2021 10:53 / Pixabay
  0   0
Mnozí znají kopr jako bylinku do omáčky nebo salátu. To je ale jen kulinářské využití. Kopr se hodí i pro naše zdraví. Máme podrobnější informace.

Kopr má tu smůlu, že mu špatnou reklamu udělala nevhodně připravovaná koprová omáčka ze školních jídelen. Jinak jde o příjemnou aromatickou léčivku s širokými možnostmi využití. Třeba se některé možnosti budou hodit i vám.

Co kopr obsahuje

Asi nepřekvapí, že kopr podobně jako jiné druhy zelených rostlin obsahuje vitamin C. Najdeme v něm ale i provitamin A, ale také vápník, vlákninu i třísloviny. K použití se hodí i semínka, která jsou navíc bohatá i na křemík, železo, silice, bílkoviny a éterické oleje. Asi nejdůležitější látky, které v kopru máme, jsou monoterpeny a flavonoidy. V semínkách je obsah léčivých látek vyšší.

K čemu všemu kopr použít

Kopr má blahodárné účinky na naše zažívání. Zmírňuje plynatost, křeče v břichu a působí proti nechutenství. Vedle toho má kopr účinky na krevní tlak, který se díky kopru snižuje. Zlepšuje se i prokrvení srdečního svalu. V čajové směsi se hodí tato bylina i při onemocněních močového ústrojí a na celkové zklidnění. Maminky ocení schopnosti kopru zvyšovat tvorbu mateřského mléka. Účinné látky navíc přecházejí přes mléko i dál, takže pak mají i miminka lepší zažívání. O důležitosti mateřského mléka a kojení si přečtěte třeba článek zde. Monoterpeny aktivují enzymy v našem těle a flavonoidy zase podporují regeneraci a zpevnění cév. Důležité je, že kopr nemá žádné vedlejší účinky a lze jej používat pravidelně. Mohou jej i děti. Všechny tyto účinky potvrzuje i MUDr. Zbyněk Mlčoch, neurolog, který se ale zabývá i účinky různých bylin na lidské zdraví.

Jak použít

Pokud jde o nať, je nejlepší čerstvá nebo zmrazená. Ostatní úpravy mohou vždy kopr o něco připravit. Velmi často se pro léčebné účinky používá rozdrcených semínek nebo kvetoucí natě. Je dobré si zvyknout tuto bylinku přidávat do jídla. Nemusí to být jen klasická těžká omáčka. A i omáčka se dá připravit zdravě. Místo mouky použijte zakysanou smetanu a vynechte cukr. Jídlo bude hned méně kalorické. Do různých salátů lze přidávat kopr spolu s olivovým olejem, citronovou šťávou, solí a pepřem. Nebo přidejte nasekaný kopr do zakysané smetany, dosolte a získáte skvělý dip k masu či zelenině. Kopr můžete přidávat nasekaný na uvařené nové brambory s tvarohem, případně si nasekaným koprem můžete posypat chléb s máslem a vajíčky či s ředkvičkami.

Jestliže používáte koprové semínko, rozemelte jej těsně před použitím. Tento prášek se dávkuje zhruba na třikrát půl moka lžičky denně. Můžete ale také připravovat nálev z jedné kávové lžičky na šálek. A opět denně vypít tři takové šálky.

Zdroj: healthline.com, verywellfit.com 

Bronislava Silná | inStory.cz
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Komplikace pro turisty mířící do Řecka. V zemi dochází k prudkému zhoršení covidové situace

Dům a zahrada

Vypěstujte si asijskou superbylinu, zdroj cenných minerálů a vitaminů

Bydlení

Kuchyňská sůl patří mezi užitečné pomocníky v domácnosti. Odstraní skvrny z prádla i koberce

Zavřít reklamu