Proč vás honí mlsná a čím ji zahnat, aniž byste přibrali

 Zdraví 
13. listopadu 2021 09:52 / Šárka Sokolská
  0
📷
4 fotografie v galerii
Někdy jde těm lákavým dortíkům opravdu jen těžko odolat Shutterstock
Honí vás někdy mlsná? Prozradíme vám, proč tomu tak je i čím ji zahnat, abyste skutečně nepřibrali ani deko.

Tohle asi zažil už každý. Sedíte v klidu u televize nebo v práci u počítače a najednou vás přepadne nesnesitelná chuť na čokoládu nebo dortík. Gratulace všem těm, kteří se ovládnou a skutečně tuto nutkavou touhu potlačí. Ale co ten zbytek? Věřte, že tyto chutě se neobjevují bez příčiny. Pokud ji objevíte, máte vyhráno.

Co se děje v těle

Pokud se u vás objeví chuť na sladké, bývá to obvykle ve chvíli, kdy klesne hladina cukru v krvi. To se děje obvykle proto, pokud svému tělu dodáváte potraviny s vysokým glykemickým indexem. Tím pádem máte i mnohem rychleji znovu hlad. 

Moc sacharidů

Čím více sladkého a sacharidů budete přijímat, tím více budete po něm zase toužit. To je prostě holý fakt. Cukr totiž prudce zvýší hladinu cukru v krvi a současně organismus motivuje ji snížit, takže rychle klesne a vaše tělo vám dá signál, že by potřebovalo další dávku. Smutnou pravdou je, že cukr dokáže aktivovat uvolňování endorfinu, hormonu štěstí. Není tedy divu, že si tak snadno na cukru můžete vypěstovat i závislost. Snažte se omezit nejenom cukr, ale také jednoduché sacharidy. Snažte se jíst ty komplexní, jako jsou luštěniny, rýže natural nebo celozrnné produkty.

Nepravidelná strava

Další velká chyba. Aby se udržel váš glykemický index v normální hladině, je potřeba tělu dodávat pravidelně jídlo. Někomu vyhovují tři větší porce denně, jinému pět menších. Důležité však je, aby jídlo obsahovalo správný poměr bílkovin, sacharidů a tuků. A právě bílkoviny často chybí v jídelníčku u těch, kteří se snaží shodit nějaké to kilo. 

Léčba stresu

Spousta lidí řeší stres jídlem - zvláště sladkým. Často s tím bývá spojena také únava a nedostatek spánku, kdy si tělo žádá rychlý přísun energie ve formě cukrů. Jak jinak zvládnout stres a nervozitu jsme psali zde.

Zkuste alternativy

Pokud vás zase bude honit mlsná, zkuste místo po sladkosti sáhnout po něčem, co vás na delší dobu zasytí a dodá vám i potřebné množství bílkovin, například cottage, tvaroh nebo jogurt. Ty si samozřejmě kupujte neochucené. Dosladit si je můžete ovocem, troškou medu, čekankovým sirupem nebo stévií. To by mělo vaši rozkolísanou hladinu cukru trochu zklidnit. Samozřejmě, že čas od času si můžete dát i čokoládu. Snažte se jí dát jen kousek a ten si pořádně vychutnat. A hlavně si ten malý kousek opravdu nevyčítejte.

Zdroj: healthline.com/nutrition, goodhousekeeping.com.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Michal David otevřeně o největších hitech, Gottovi i o tom, co mu pomohlo po ztrátě malé dcery

Styl

Jak odhalit první příznaky sezonní afektivní poruchy. Někdy tento zimní stav může být opravdu vážný

Dům a zahrada

Zimní tip, jak načechrat a vyčistit koberec. Sníh to dokáže a vrátí mu i barvy

Zavřít reklamu