Máte rádi různá semínka? Po přečtení tohoto článku je budete mít ještě raději

Semínka jsou pro lidský organismus velmi prospěšná
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
15. května 2018 12:15 / Shutterstock
  0   0
Konzumaci semínek doporučují i specialisté na výživu, a to pro doplnění bílkovin, vitaminů, minerálů, stopových prvků, esenciálních aminokyselin i omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Jsou ale také zdrojem vlákniny, čímž člověku výrazně pomáhají s trávením. Která jsou nejzdravější a jak je správně zařadit do jídelníčku?

Semínek existuje nepřeberné množství druhů. Jak ale mezi nimi vybrat ty nejvhodnější a jakým způsobem je konzumovat, může být u každého druhu jiné. Každé mají jiné účinky, a proto se některé hodí v těhotenství a jiné třeba proti rakovině. Pojďme si je proto společně projít.

Slunečnice

Jsou velmi bohatá na draslík a vitamin E a bez problému s nimi nahradíte vlašské či lískové ořechy, čehož mnohdy využívají i výrobci cukrářských a pekařských výrobcích. Jsou prospěšné pro srdce a cévy a dokáží snižovat riziko onemocnění rakovinou. Lze je použít do těsta na koláče, ale i jako drobenku. Když večer namočíte dvě hrsti slunečnicových semínek a ráno je rozmixujete, vyrobíte si chutný základ pro řadu pomazánek. Pak už jen přidejte tuňáka, česnek, sůl, pepř či zeleninu nebo bylinky.

Lněné semínko

Pyšní se vysokým obsahem omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Je zdrojem vitaminů skupiny B a C, ale i vitaminů A, E, D. Obsahují ale také draslík, fosfor a vápník. Lněná semínka lidský organismus neumí využít jinak, než nadrcená, proto je do těsta přidávejte podrcené či rozemleté. V těhotenství je vhodné užívat jej zhruba od třicátého týdne dvě lžíce denně pro hladší průběh porodu.

Sezam

Celá semínka se nejlépe hodí k posypání pečiva, sušenek, na zdobení moučníků, zkrátka podobně jako mleté ořechy. Sezamová semínka obsahují vitaminy skupiny B, vápník, hořčík a draslík. Kromě bílého sezamu existuje i černý sezam, kterého si velmi cení v tradiční čínské medicíně. Harmonizuje totiž játra, ledviny, slezinu a plíce.

Chia semínka

I přesto, že je v jídelníčku měli už Aztékové, velké oblibě se znovu začínají těšit až v posledních pár letech. Vašemu tělo dodají množství antioxidantů a vápníku. Nejlepší je rozmixovat je společně s ovocem či jogurtem v chutných a zdravých smoothies, nebo je nechat rozmočit deset minut v džusu a vypít.

Konopné semínko

Ač mají v názvu slovo „konopí“, není potřeba se obávat halucinogenních či psychoaktivních látek. Tato semena určená pro potravinářské účely je neobsahují. Obsahují však kvalitní bílkoviny a aminokyseliny a pro krev prospěšný fibrogin, jód a chrom. Chuťově se podobají vlašským ořechům a použít je můžete v salátech i při výrobě domácího müsli. A když je rozemelete s vodou, vytvoříte si chutnou a zdravou náhražku mléka. Zajímáte-li se také o lékařské konopí, přečtěte si o něm více zde.

Jádra z dýně

Dýňová semínka se dají jíst klidně jen tak. Mají svou osobitou chuť, která se hodí jak při přípravě chleba, tak sladkých moučníků. Opraženými semínky se rovněž zdobí krémové polévky, a když je upečete v troubě s trochou oleje a soli, získáte skvělou náhradu chipsů. Rovněž obsahují zdraví prospěšné látky a pomáhají bojovat i proti střevním parazitům.

📷
5
fotografií
Kateřina Kofroňová | inStory.cz
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Cestování pro nastávající maminky: Jak vyrazit do zahraničí bez rizika?

Zprávy

Hypotéky jdou na dračku. Důvodů je hned několik

Bydlení

Do míst, kde se nedostane sekačka, vám přijde vhod motorová kosa