Nutriční podvýživa může vážně ohrozit vaše zdraví. Na co si dát největší pozor?

Sestavit optimální jídelníček není jednoduchý úkol, ale rozhodně to není nemožné
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
22. května 2018 08:45 / Shutterstock
  0   0
Když se řekne podvýživa, zřejmě si většina lidí představí člověka, který drží hladovku či trpí anorexií. My jsme se však podívali na problém z podobného, ​​ale přece trochu jiného soudku.

Nutriční podvýživa stojí za celou řadou zdravotních potíží, proto je důležité, abychom před ní nezavírali oči. 

Co je to nutriční podvýživa?

Zjednodušeně řečeno je to nedostatek důležitých živin, které naše tělo bezpodmínečně potřebuje, aby mohlo fungovat, jak má a bylo zdravé. Zní to téměř až absurdně, když si představíme, kolik různých potravin, plných potřebných živin, máme k dispozici. Proto je čas připomenout si význam různorodé a vyvážené stravy pro náš život.

Jaké problémy přináší nutriční podvýživa?

Ruku v ruce se špatným stravováním přicházejí všechny známé civilizační choroby. Zajímavostí však je, že nutriční podvýživa má na svědomí i problémy s plodností. Co určitě nejíst, abyste se vyhnuli rakovině? Více se dozvíte v jiném článku. Průvodními znaky nutriční podvýživy jsou pochopitelně snížená imunita, a z ní vyplývající mnohé nemoci, jakož i špatné hojení ran, dokonce i snížená účinnost léků.

Nenechte se splést. Člověk s nutriční podvýživou nemusí být vůbec vyhublý na kost. Nevyhýbá se ani lidem s přiměřenou či vyšší váhou. Tato podvýživa totiž neodráží nedostatek jídla. Odráží nedostatek zdravého jídla. Týkat se proto může kohokoliv z nás.

Co všechno stojí za nutriční podvýživou?

  • nadměrná konzumace vysokokalorických potravin (bílé pečivo, bramborové hranolky, slazené nápoje)
  • nadměrná konzumace kávy a alkoholu (ve velkém odbourávají důležité živiny, například hořčík)
  • vegetariánství, veganství, vitariánství (v případě, že svůj jídelníček nesestavíte opravdu důsledně)
  • užívání hormonální antikoncepce
  • silné menstruační krvácení
  • časté zvracení v těhotenství
  • onkologické onemocnění (může za to agresivní léčba onemocnění a následné nechutenství)
  • nadměrná tělesná i psychická zátěž (například příliš intenzivní sport nebo dlouhodobý stres)
  • narušená střevní mikroflóra (jako následek dlouhodobých průjmů či plynatosti)
  • onemocnění jater

Je důležité mít dostatek znalostí a informací o tom, co obsahuje jaké živiny, být opravdu důslední, nepodléhat nutričně bezcenným potravinám a moderním trendům. Zařaďte do svého jídelníčku nenápadná chia semínka, která v sobě ukrývají množství prospěšných látek.

Jak by měl vypadat váš jídelníček?

Sestavit optimální jídelníček není jednoduchý úkol, ale rozhodně to není nemožné. Jídelníček by měl sestávat z potravin, které obsahují zejména:

  • bílkoviny (ideálně z více zdrojů): maso, mléčné výrobky, fazole
  • aminokyseliny: sója, dýňová semínka
  • omega-3 mastné kyseliny: ořechy, lněný olej, chia semínka
  • vitamín B12, D, zinek, vápník a železo
Monika Thomsonová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Poznejte tajemná místa české kotliny, kde vám bude přebíhat mráz po zádech

Dům a zahrada

Za jídlo se dá ušetřit hodně peněz. Stačí se držet několika dobrých rad

Bydlení

Jak dát venkovním dveřím nový styl. Je to snadné a zvádnete to sami

Zavřít reklamu