Vánoční cukroví nemusí být nezdravé. Stačí jen zvolit ty správné suroviny

Vánoční hodování nemusí mít vliv na vaši váhu
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Ostatní 
13. prosince 2020 10:06 / Pixabay
  0   0
Vánoce bez voňavého cukroví si asi dokáže představit málokdo. Co ale dělat, když si hlídáte štíhlou linii? Nebojte, ani v takovém případě se nemusíte cukroví vzdát. Zaměřte se však na ingredience.

Pokud přemýšlíte, jak mlsat zdravěji, máme pro vás několik dobrých tipů. Chce se to jen zaměřit na to, z čeho vánoční cukroví připravit. Nemusí být plné cukru a nezdravého tuku, jde to i jinak.

Čím nahradit cukr

V prvé řadě se pokuste omezit rafinovaný moučkový a krystalový cukr. Nahradit ho můžete mnoha způsoby. Třeba třtinovým, ale také medem nebo javorovým sirupem. Zdravější sladidla jsou ta, která obsahují složité cukry a také minerální látky. Zdravě vám cukroví dosladí obilný slad, který lze v obchodě sehnat pod názvem sladěnka.

Pokud použijete k doslazení cukroví obilné nebo ovocné sirupy, je třeba dobře zvážit, jaké použijete. Některé totiž mohou ovlivnit výslednou chuť cukroví. Jde například o datlový, javorový, švestkový, špaldový či kokosový sirup, ale i sirup z ječného sladu. Naopak bez obav ze změny chuti můžete použít sirup z agáve, kukuřičný, pšeničný či rýžový.

Část cukru je vhodné také nahradit sušeným ovocem, například rozinkami nebo datlemi. Ovoce však musíte dopředu namočit a pak rozmixovat, dokud nezískáte pastovitou konzistenci.

Místo másla rostlinný tuk

Kdo myslí na svou figuru či na své srdce, měl by máslo ve vánočním cukroví nahradit zdravějšími, ale kvalitními rostlinnými tuky. Je jasné, že bez tuku by vánoční cukroví asi upéct nešlo, protože díky této složce je cukroví vláčnější, lépe zpracovatelné a těsto drží lépe pohromadě. Živočišné tuky ale obsahují tzv. nasycené mastné kyseliny, které zvyšují hladinu cholesterolu, a tím i riziko vzniku nemocí srdce a cév.

Sáhněte proto raději po tucích rostlinného původu. Sledujte ale bedlivě jejich složení a upřednostněte ty, které obsahují méně než 1 % nebo stopové množství trans nenasycených mastných kyselin. Pokud hodláte přidat tuk do těsta, musíte rovněž zvolit takový výrobek, na jehož obalu je výslovně uvedeno, že je vhodný i pro teplou kuchyni.

I mouka může být zdravá

Další silně nezdravou složkou vánočního cukroví je klasická pšeničná bílá mouka. Nemá téměř žádnou výživovou hodnotu. Zkuste ji tentokrát vyměnit za mouku celozrnnou, nebo třeba špaldovou či ovesnou. Ze zdravější mouky lze upéct stejně dobré nebo i lepší sladkosti, a přitom se nepřipravíte o vitaminy, vlákninu a minerály. Špaldová mouka se k pečení vánočního cukroví velmi hodí, dodá totiž laskominám jemně oříškovou chuť. Žitná mouka se zase pro změnu perfektně hodí pro přípravu medových perníčků. A pokud nevíte, co se starou nezdravou pšeničnou moukou, využijte ji k úklidu, pár dobrých tipů najdete v našem článku zde.

Další zdravé suroviny

Zdravých surovin, které můžete při pečení vánočního cukroví použít, je ale daleko více. Naučte se co nejvíc používat ořechy, které jsou sice kalorické, ale obsahují nenasycené tuky, které zdraví prospívají a pomáhají i vašemu srdci. Kromě toho obsahují vitaminy B, železo, zinek a draslík. Místo celých vajec zase můžete použít jen vaječné bílky nebo vaječnou náhražku, ale také želatinu, bramborový škrob nebo pudinkový prášek.

Je sice pravda, že Vánoce jsou jen jednou do roka, ale nemusíte mít kvůli tomu výčitky nebo pak po svátcích bojovat s nadbytečnými kilogramy. Možná zjistíte, že se zdravějšími surovinami je cukroví stejně dobré a možná i lepší.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Nejkrásnější pláže Evropy, na kterých byste letos neměli chybět

Dům a zahrada

Morče je skvělý mazlíček nejen pro děti. Takto se od sebe liší jednotlivá plemena

Bydlení

Jaký je rozdíl mezi proutěným a ratanovým nábytkem

Zavřít reklamu