Trpí vaše dítě poruchou koncentrace pozornosti? Soustředění lze i natrénovat
Mezi nejčastější vývojové poruchy koncentrace pozornosti patří ADD (attention deficit disorder). Tato porucha pramení ze zhoršené schopnosti soustředění, lidé s ADD věnují dané činnosti pozornost jen omezenou dobu, pak se cítí vyčerpaní, velmi snadno je rozruší další podněty a jejich soustředění se odkloní k jiné aktivitě.
Druhou nejčastější vývojovou poruchou koncentrace je ADHD (attention deficit/hyperactivity disorder). I v tomto případě jde o narušení schopnosti soustředit se, ale problém je navíc kombinován s projevy nadměrné aktivity, která bývá často velmi nestrukturovaná. Lidé s ADHD se obtížně dokáží věnovat jedné činnosti delší dobu, přebíhají k jiným aktivitám, bývají dosti impulzivní, vrhají se do činností dříve, než si uvědomí následky svého chování. Děti s ADHD bývají kvůli své zbrklosti často zraněné. Na veřejnosti pak mnohdy působí tyto děti nevychovaně, neboť nedokáží vždy reagovat na výzvu, pobíhají a sahají na vše, co je právě zaujalo atp.
Pozornost je důležitá
Pozornost je v životě opravdu důležitá. Soustředit se člověk musí snad na každou činnost, i třeba na přečtení knížky nebo sledování filmu. Je jasné, že jinak pozorné jsou malé děti a jinak starší - schopnost koncentrace se totiž v průběhu dětství a dospívání zkvalitňuje. Soustředění lze posílit i pomocí bylin, jak jsme psali zde.
Žáci prvního stupně záladních škol se vydrží soustředit jen kratší dobu a potřebují častěji měnit činnost a odpočívat. Obvykle se umí soustředit jen na jednu věc. To starší žáci a středoškoláci umí zaměřit pozornost na určitou činnost na delší dobu a zvládají snáze vykonávat více aktivit současně.
Trénink dělá sportovce
Dobrá zpráva je, že tak jako se dá u dětí rozvíjet řeč tím, že na něj rodiče často mluví, nebo paměť tím, že jej učí básničky a písničky, natrénovat lze i soustředění.
Ze všeho nejdůležitější je vytvořit dítěti podmínky pro rozvoj jeho soustředění:
- Práce v klidném prostředí - když děti píší domácí úkoly, nebo se jim čte pohádka, je vhodné, aby se v místnosti nedělo nic dalšího.
- Vždy jen jeden podnět - když dítě něco vykonává (např. obléká se), mělo by se soustředit pouze na tuto činnost a teprve, až ji skončí, mělo by přejít k další aktivitě (např. sledování večerníčku).
- Snížit hluk v prostředí - jestliže současně sledujeme televizi, počítač a telefonujeme, je i pro dospělého člověka těžké na kteroukoli z těchto činností se plně soustředit. Chceme-li pak trénovat rozvoj pozornosti u dítěte, je nezbyté se takového křížení různých aktivit vyvarovat.
Nácvik soustředění
Trénink soustředění zahrnuje mnoho různých aktivit i vhodných výukových a výchovných opatření. Je třeba dodržet pár pravidel:
1. Pokud rozvíjíte pozornost dítěte mimo školu, věnujte se této aktivitě jen tehdy, když je dítě přiměřeně odpočinuté.
2. Začněte s úkoly, které jsou náročnější a je třeba je dokončit. Na začátku se dítě dokáže lépe soustředit. Důležité je dítě nadměrně nevyčerpávat.
3. Čím větší obtíže s pozorností má dítě, tím více je zapotřebí, aby mu věnovali pozornost dospělí - sledujte projevy únavy, výkyvy pozornosti a pracovního tempa, odklony pozornosti od hlavní aktivity k jiným podnětům v okolí, zvýšenou citlivost vůči ruchům atd.
4. Rozsáhlejší úkoly je dobré členit do kratších celků a dopřejte dítěti i krátký odpočinek. Ale vždy nechte nejprve dítě dokončit nějaký úsek, neposkytujte mu možnost přestat pracovat, jakmile se jeho soustředění zhorší. Když totiž skončíte uprostřed rozpracované činnosti, spíše to vede k roztěkanosti a dítěti se pak bude hůře navazovat na předešlou nedokončenou práci.
5. Zaměřte se také na prostředí, v němž dítě pracuje. Na stole by mělo mít vždy pouze ty pomůcky, které právě potřebuje.
6. Časté střídání činností dítěti pomůže pracovat delší dobu. Vždy je však nutné, aby předchozí aktivita byla ukončena, než začnete s následující.
7. Při souvislé práci je vhodné umožnit dítěti jako formu odpočinku buď pohybové uvolnění, nebo relaxaci.
8. V některých případech pomáhá upravit soustředění také změna životosprávy a jídelníčku. U dětí, které mají obtíže se soustředěním, je velmi užitečné, když mají co nejpravidelnější režim, chodí spát v podobnou dobu a v podobnou dobu vstávají, jejich denní program má pevný plán, vědí, co je čeká a příliš mnoho času netráví činnostmi, které zvyšují neklid (např. mnohahodinové sledování televize nebo hraní her na počítači). Někdy je také vhodné se zamyslet nad tím, jak se děti stravují. Příliš častá konzumace potravin s vysokým množstvím cukrů, barviv a různých chemických přísad může vést k ještě větším výkyvům v soustředění a dalšímu zhoršení koncentrace pozornosti.
9. Při práci s dětmi lze zařadit také cvičení, která jsou určena přímo na rozvoj koncentrace pozornosti. Například když čtete dítěti příběh, ať tleskne vždy, když uslyší určité jméno nebo pojmenování předmětu. Nebo s ním trénujte přesné překreslování obrázku podle vzoru.