Lednové deprese nejsou mýtus. Mnoho lidí trpí sezonní afektivní poruchou

 Zdraví 
12. ledna 2020 08:49 / Mirka Malá
  0   0
📷
4 fotografie v galerii
Špatnou náladou v lednu trpí tisíce lidí Pinterest
Skončila pro vás pohoda s příchodem nového roku? Máte špatnou náladu, možná i deprese, nechce se vám po Vánocích zpět do práce a nejraději byste dali výpověď? Pak máte lednovou depresi, která rozhodně není žádným výmyslem.

Příčiny lednového splínu jsou různé, a rozhodně ne vždy za demotivovaností a špatnou náladou stojí jen změna režimu ze svátečního zpět na pracovní. Notnou měrou přispívají i vlivy samotného zimního období, které obvykle v lednu vrcholí.

V lednu trpíme sezonní afektivní poruchou

Kvůli chladným a tmavým dnům se nemálo lidí během zimních měsíců potýká s takzvanou sezonní afektivní poruchou, kdy jsou více než kdy jindy náchylní k depresím a úzkostem. Lidé, kteří touto poruchou trpí, jsou během zimy neustále unavení, podráždění, straní se fyzického kontaktu, jsou apatičtí či trpí pocity méněcennosti.

To se projevuje samozřejmě i v práci, kde se řada zaměstnanců rovněž cítí demotivovaná a jejich výkon není takový jako jindy. Lednové deprese tedy ovlivňují nejen náš soukromý život, ale i ten pracovní, a v podstatě nás pronásledují na každém kroku.

Jak si zlepšit náladu?

Ať už máme špatnou náladu zkrátka jen z toho, že vánoční pohodové období je definitivně pryč a my se musíme vrátit do běžného režimu, nebo nás skutečně postihla sezonní afektivní porucha, je tu několik věcí, které nám pomohou.

Sezonní afektivní poruchu lze léčit světlem - fototerapií. Je tedy důležité, abychom během doby, kdy trpíme splíny, zůstávali co nejvíce na denním světle a večer v nějakém příjemně osvětleném prostředí. Rozhodně se vyhýbejte tmavým restauracím a barům.

K dostání jsou rovněž domácí přístroje, tzv. simulátory slunce. Existují také přírodní doplňky stravy, které mají pozitivní vliv na mozkové funkce, a tím i na lepší náladu.

Máte sezonní afektivní poruchu?

Pokud se ani vy od začátku nového roku necítíte zrovna ve své kůži, můžete skutečně touto poruchou trpět. Příznaky jsou jednoznačné. Deprese, ospalost, ztráta a snížení energie, ztráta zájmů, nevýkonnost, snížení sexuálního zájmu, zvýšená potřeba spánku a problémy s ranním probouzením či nutkavá chuť k jídlu, zejména na sladké. Dále čtěte: Naučte se odpočívat. Nicnedělání má blahodárný vliv na naše duševní zdraví.

Témata: Leden, deprese, splín, porucha
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Paris Hilton se bude za pár dní vdávat. Svatební hostina bude na dědečkově panství

Styl

Mnoho lidí si stále neumí umýt ruce. Přitom na správném postupu teď záleží více než kdy jindy

Tech

Jak na instalaci Windows 11 na nepodporovaných PC. Krok za krokem

Zavřít reklamu