Černý česnek je ještě zdravější než bílý. Vyrobíte si ho i sami doma, třeba v rýžovaru

 Zdraví 
15. ledna 2021 10:50 / Marie Popelková
  1
📷
4 fotografie v galerii
Černý česnek je velmi výjimečný Pixabay
Možná jste už někde narazili na pojem černý česnek. Nejde o žádnou speciální odrůdu, ale o specifickou úpravu. Díky ní získá klasický bílý česnek jinou barvu, chuť, vůni a změní se dokonce i obsah účinných látek. Má pak ještě více pozitivních účiků na lidské zdraví.

Proměna bílého česneku v černý se děje ve speciálním boxu, kde jsou palice vystaveny velmi přísně kontrolované teplotě a vlhkosti a takto česnek zraje přibližně 40 a více dní. Za změnou barvy stojí tzv. Maillardova reakce, kdy se aminové sloučeniny vlivem tepla přemění na nové sloučeniny. Některé zdroje uvádějí, že jde o fermentovaný česnek, ale ve skutečnosti to tak není. K fermentaci je totiž třeba použít kvasinky, což k výrobě černého česneku není nutné.

Chutná po skořici i vanilce

Černý česnek se od bílého liší nejen barvou či vůní, ale i chutí. Není tak štiplavý ani nemá typický česnekový odér. Někdo při jeho konzumaci cítí chuť rozinek, lékořice, pečených švestek, balsamica, ale i vanilky. Má i jinou konzistenci. Na rozdíl od pevných bílých česnekových stroužků je černý česnek mazlavý, měkký a lepivý. Můžete ho oloupat a používat přímo. Nebo ho můžete rozmixovat na pastu a v případě potřeby ji používat do různých pokrmů.

Zdravější než bílý

Černý česnek má ohromné léčivé účinky a říká se, že je zdravější než bílý česnek. Má téměř dvakrát tolik antioxidantů jako syrový česnek a obsahuje i organickou sloučeninu S-allycysteine, která pomáhá v prevenci rakoviny a snižuje hladinu cholesterolu (stejně jako neupravený česnek). Z dalších složek černý česnek obsahuje vitamin A, B1, B2, B3, B5, B6 a vitamin C. Z minerálů pak vápník, jód, železo, selen, hořčík, draslík, fosfor, zinek, sodík, mangan, beta-karoten a kyselinu listovou.

Konzumace černého česneku přináší mnoho pozitivních efektů na lidské zdraví. Bílý česnek má antioxidační účinky, posiluje imunitu, chrání proti bakteriím a virům, pomáhá snižovat hladinu krevního cukru a cholesterolu a je přírodní antiparazitikum. Černý česnek má podobné účinky, ale výraznější.

Co všechno umí

Černý česnek můžete využít jako zdroj energie a osvěžení, pomáhá na dýchací problémy, snižuje stres a celkově zklidňuje organismus. Je rovněž užitečný v procesu našeho trávení a fungování vnitřních orgánů. Je silně antioxidační proti volným radikálům poškozující buňky, dokáže chránit játra, je antialergický, podporuje srdeční činnost a přisuzují se mu dokonce protirakovinové účinky. Působí rovněž proti obezitě, má vliv na paměť a nervový systém a zvyšuje HDL v krvi.

Připravit jde i v rýžovaru

Příprava černého česneku vyžaduje natolik specifické podmínky, že si jej drtivá většina lidí kupuje už hotový, třeba v prodejnách se zdravou výživou nebo v lékárně v podobě kapslí. Pokud ale přeci jen chcete experimentovat, můžete si ho zkusit vyrobit sami doma, například v rýžovaru.

Na dno rýžovaru dejte papírovou utěrku a doprostřed postavte sklenici s vodou. Kolem této sklenice rozprostřete palice dokonale suchého česneku. Rýžovar zavřete a nastavte na udržování v teple. Po čtyřiceti dnech můžete zkontrolovat, jak na tom váš česnek je. V průběhu bude možná potřeba doplnit do sklenice vodu. Vhodné je také palice česneku přeskládat. Hotový česnek můžete už oloupat a spotřebovat. Vlhkost by měla být okolo 70 %. O tom, kteří lidé by se měli raději česneku vyhnout, jsme psali zde.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Manželský pár rozprodal kvůli rozvodu sbírku umění za neuvěřitelných 21 miliard korun

Styl

Brambory je vhodné konzumovat často. Obsahují nespočet živin a také dobře zasytí

Dům a zahrada

Posedíte si rádi večer na zahradě? Zasaďte si květiny, které nejvíce voní v noci

Zavřít reklamu