Ketóza a hubnutí. Kdy skutečně pomáhá a neohrozí zdraví a pro koho je vhodná

Ketóza není vhodná pro všechny
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
23. února 2020 10:31 / Depositphotos
  1   0
Kdo někdy uvažoval o zdravém životním stylu a hubnutí, patrně se s pojmem ketóza setkal. Ne každý ale ví, oč přesně jde a také ne vždy si lidé uvědomují, zda je pro ně vhodná. Přinášíme ucelené odpovědi.

Ketóza bývá někdy zaměňována za ketoacidózu, což je chorobný stav, který ale s ketózou nemá nic společného.

Co je ketóza

Ketóza je stav organismu, kdy se tělo kvůli nedostatku glukózy přepne do stavu, kdy energii získává z ketonů. Ketony vznikají v játrech řízeným rozkladem mastných kyselin. Jinými slovy – tělo funguje na tuky. Spalují se tukové zásoby a tuky dodávané do těla. Proces je spojen s výrazným úbytkem tělesného tuku. Z těchto důvodů zajímá ketóza v současnosti hlavně ty, kdo chtějí hubnout, ale má ve skutečnosti více zdravotních přínosů. K těm se dostaneme později.

Ale vždyť to je nepřirozené

Námitkou mnohých je nepřirozenost celého procesu. To ovšem není docela oprávněné, neboť v době, kdy polární oblasti nebyly zásobované z pevniny, žili v ketóze všichni Eskymáci, kteří jedli hlavně ryby. Také lidé v situacích, kdy neměli přísun sladkostí a ovoce, běžně žili ve stavu ketózy. Naše tělo je na tento provoz uzpůsobeno, rozhodně nejde o nic nepřirozeného. Samozřejmě platí, že ne každý na ketózu reaguje pozitivně a také platí, že pro každého vhodná není.

Hodně známou námitkou je, že náš mozek potřebuje nutně glukózu. To je částečně pravda. Ale i lidský mozek se asi z 60 procent umí přepnout na provoz z ketonů a zbytek glukózy si hravě vyrobí z bílkovin pomocí tzv. glukoneogeneze. O potřebnou glukózu pro mozkovou činnost se proto nemusíme bát. Dostatečný přísun bílkovin je u ketózy samozřejmostí a nutností. Náš mozek tedy strádat nebude.

Přínosy ketózy

Vedle už zmíněného hubnutí jsou zde i mnohé další zdravotní přínosy ketózy. Jde o výrazné zlepšení stavu dětí trpících epilepsií. Již od roku 1920 je proto léčba pomocí ketózy uznanou léčbou dětské epilepsie, zejména tehdy, kdy selžou různé medikamenty. Ketóza snižuje zlý cholesterol a zvyšuje ten dobrý. Snižuje hladinu triglyceridů. To všechno má vliv na naše srdce. Zlepšuje stav pacientů trpících Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou.

Zvyšuje se výrazně citlivost na inzulin, takže stav ketózy řeší i tzv. metabolický syndrom. U pacientů s cukrovkou druhého typu lze tímto způsobem eliminovat nutnost podávání léků a také podávání inzulinu. Více o cukrovce najdete třeba v článku zde. Mnozí popisují svůj stav jako příval energie. Netřeba zapomínat ani na možnost, že se ketóza pozitivně podepíše u některých druhů rakoviny, neboť přepnutím na ketony se nádorové buňky odstřihnou od své výživy a umírají. Zlepšuje se stav akné. Vzhledem k nízkému příjmu sacharidů se omezují různé kvasinkové infekce a plísně.

Jak se do ketózy dostat

Můžete si koupit hotové produkty, které jsou k tomu připravené, ale můžete také jen vyloučit z potravy všechny pokrmy, které obsahují větší množství sacharidů. Chcete-li ketózu vyzkoušet, stačí si na několik dní odepřít veškeré sladké, veškeré pečivo, mouku a škroby. Jíst budete zjednodušeně řečeno maso, sýry, vejce a zeleninu. Pít budete vodu, kávu, čaj – to vše bez cukru, medu a dalších sladidel. Denní přísun sacharidů by měl k nastartování ketózy klesnout pod 50 gramů. Zhruba po dvou až čtyřech dnech si můžete ověřit pomocí diagnostických proužků, že jsou ve vaší moči přítomné ketony. Zpočátku se můžete cítit i špatně a malátně, ale tělo si postupně na ketózu zvyká. Budete-li jíst v rozumném množství, může dojít k prudkému úbytku váhy. Hubnete zhruba tempem 200 – 500 gramů denně. Zpočátku více, později se proces zpomaluje.

Během ketózy je vhodné přijímat hodně tekutin, hlavně vody, aby se odpadní látky z přeměny mastných kyselin na ketony měly jak dostávat z těla. Ačkoli lze v ketóze zůstat i dlouhou dobu, doporučujeme využívat ketózu jen dočasně. Vhodné je být v ketóze třeba tři čtyři týdny a pak postupně lehce navýšit příjem zdravých komplexních sacharidů, hlavně formou celozrnných produktů, luštěnin a dalších zdravých potravin.

Kdo by se měl ketóze vyhnout

Ketóza není vhodná pro diabetiky prvního typu. Není vhodná pro kojící matky. Rozhodně by se jí měly vyhnout osoby s nemocnými ledvinami a játry. U zdravých lidí je naopak ketóza vhodnou prevencí různých chorob. Jiné chorobné stavy umí dokonce léčit. Každopádně doporučujeme, abyste vedle načtení různých informací konzultovali své rozhodnutí o vstupu do ketózy s lékařem.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Tip na parádní cyklovýlet. Vyšlápněte si ke známé dominantě na jižním okraji Prahy

Dům a zahrada

Posekané trávy se nezbavujte. Prospěch z ní může mít celá vaše zahrada

Bydlení

Zvyšte si opticky strop. Triky, které pomohou

Zavřít reklamu