Pravda a mýty o chia semínkách

Chia semínka jsou zdravá, ale všelékem nejsou
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
28. března 2021 18:28 / zdroj: inStory.cz
  0   0
Chia semínka patří mezi tzv. superpotraviny, které v posledních letech mnozí zařazujeme do svého jídelníčku. Je jejich použití skutečně na místě? Kdy prospějí a kdy třeba mohou uškodit? Máme odpovědi.

Chia semínka jsou plodem šalvěje hispánské. Jsou doporučována mnohými jako prostředek k hubnutí i k léčení mnoha potíží. Jsou skutečně skvělá, ale zdaleka o nich neplatí všechno, co se říká.

Důležité látky

Chia semínka obsahují celou řadu pro zdraví důležitých látek. Především obsahují mnoho vlákniny a bílkovin. Jsou i dost tučná a velkou část těchto tuků tvoří omega 3-mastné kyseliny. Jsou bohatá na vápník, hořčík, mangan, draslík a fosfor. Najdeme v nich některé vitaminy řady B. Významné je zastoupení různých antioxidantů, které původně slouží k tomu, aby se semínka nekazila, ale poslouží i člověku a pomohou řešit následky oxidačního stresu, který v organismu vlivem volných radikálů probíhá. Semínka neobsahují mnoho kalorií.

Hubnutí a mastné kyseliny

Jakkoli informace ohledně možného hubnutí vlivem chia semínek působí skvěle, nezakládají se na pravdě. Jde o jeden z mýtů podpořených hlavně tím, že semínka sama o sobě mnoho kalorií nemají. Problém je vždy ale v tom, co dalšího konzumujete. Představa, že semínka poslouží při hubnutí, vznikla na základě toho, že semínka váží tekutiny, tudíž také výrazně zvětšují svůj objem a navozují tak snadněji pocit sytosti. V praxi ale lidé, kterým byly přidány do obvyklé potravy chia semínka, nehubli. Smysl použití v kuchyni je tedy jen v tom, že nám tyto plody pomohou nahradit některé suroviny, které jsou bohaté na jednoduché sacharidy a díky této náhradě máme šanci zhubnout. Pokud se tedy budete ládovat chia pudingem slazeným cukrem, nepomůžete si. Jestliže ale zvolíte stévii či čekankový sirup, účinek se jistě dostaví. Zvlášť když nebude takový puding obsahovat žádný škrob.

Podobný mýtus je i pokud jde o mastné kyseliny. Existují totiž ALA, EPA a DHA mastné kyseliny a chia semínka obsahují především ALA, která nepatří mezi ty nejprospěšnější. ALA se sice může na ty druhé typy přeměnit, jenže obtížně. Nakonec tedy zůstává v platnosti, že nejlepším zdrojem jsou tučné ryby, případně jiné živočišné produkty. Někdy ale prodejci chia semínek zůstanou u tvrzení o bohatém obsahu omega 3-mastných kyselin a zbytek příběhu zamlčí.

V čem prospívají

Působí antioxidačně, snižují zánět v těle, čímž prospívají našim cévám a celkovému zdraví. Jsou i zdrojem aktivity. Obsahují totiž hodně živin, ale málo kalorií. Staří Mayové je užívali vždy, když potřebovali vydat hodně energie. Díky obsahu vápníku se starají o dobrý stav našich kostí, zubů a různých metabolických procesů v těle. Semínka snižují krevní tlak a snižují hladinu glukózy v krvi. Přítomná vláknina se podílí na lepším fungování střev a následně i na zlepšení imunity. V kombinaci s dalšími zdravými potravinami vám pomohou udržovat správnou váhu i správné fungování mozku. Omezí se noční jezení. Podle některých názorů pomáhají odbourávat tuk z břicha a snižují inzulinovou rezistenci. Více o tomto problému si přečtěte zde.

Jak použít

Denní dávka by se měla pohybovat kolem dva polévkových lžic, což je necelých třicet gramů. Současně nebylo nikde uvedeno, že by třeba dvojnásobná dávka měla být nějak škodlivá. Současně ale platí, že doporučenou dávku byste neměli dlouhodobě překračovat. Jako i jinde, také zde platí, že více neznamená vždy lépe. Konzumujte semínka vždy namočená, protože při pokusu sníst semínka v suchém stavu by se vám mohlo nějaké přilepit v krku a následně byste mohli mít problém s jeho odlepením. Můžete je dávat do vody, do džusu, do mléka, do rostlinných náhražek mléka, ale také do jakýchkoli jiných pokrmů.

Existují možnosti, kdy semínka nahradí vejce. Zajímavý recept na chia puding předpokládá použití 200 ml mléka a zhruba 8 kávových lžiček semínek. Vše smíchejte a nechte v lednici nabobtnat. O dávku se rozdělte s partnerem a doplňte ji nějakým ovocem. Skvělé budou jahody či banány. Můžete případně dosladit stévií nebo čekankovým sirupem. Na chia semínka by si měly dát pozor těhotné ženy, protože nebylo prokázáno, že nějak neškodí. Také lidé s léky na ředění krve by měli být na pozoru. Rovněž při nemocných ledvinách nebudou semínka s vysokým obsahem minerálů příliš prospěšná. Každopádně neuděláte chybu, pokud se poradíte s lékařem.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dokonalé ráje Středomoří. Vyberte si to nejkrásnější místo pro vaši dovolenou

Dům a zahrada

Výsadba vlastních brambor. Rady a tipy jak na to

Bydlení

Pračka nemusí být jen v koupelně. Byt skýtá daleko více možností

Zavřít reklamu