Jak se zbavit inzulínové rezistence

Někdy naše buňky nereagují na inzulín produkovaný slinivkou
📷
Další 1 fotografie v galerii
 Zdraví 
06. června 2017 14:25 / Shutterstock
  0   0
Podle některých výzkumů trpí určitou formou inzulínové rezistence přes 30 % obyvatelstva v bohatých společnostech. Lze se vyhnout závažných zdravotním problémům, nebo je člověk odsouzen k cukrovce a metabolickým potížím? Máme několik ověřených doporučení, které vás inzulínové rezistence zbaví.

Co je inzulínová rezistence

Inzulínová rezistence je stav, kdy naše buňky přestanou správně reagovat na přítomnost inzulínu v krvi a místo aby si vzaly cukr z krve ho tam nechají. Slinivka produkuje více a více inzulínu, ale po čase už nezvládne přinutit buňky odebírat cukr a dojde k jejímu poškození. Rozvíjí se diabetes druhého typu.

Jak se inzulínová rezistence projevuje

Velmi úzce souvisí s nadváhou a obezitou, ale v některých případech může být problémem i u těch, kdo mají velké množství viscerálního, tedy břišního, vnitřního tuku. Zjištění rezistence se provádí zejména rozborem krve. Svědčí pro ni vysoké hladiny inzulínu v krvi a zvýšená glykémie na lačno. Také snížená hladina hodného cholesterolu a vyšší hladiny triglyceridů.

Co ji způsobuje

Nadváha, obezita a břišní tuk už byly zmíněny. Vedle toho je na vině celkově přejídání, příjem potravin s obrovským množstvím sacharózy ve formě jednoduchých rafinovaných cukrů. Dalším základním problémem je minimum pohybu. U některých osob jde o reakci na stres a záněty v těle. Někdy je potíž v porušené střevní mikroflóře. A existují také lidé, kteří mají dispozice k inzulínové rezistenci zakódované v genech.

Co udělat pro své zdraví?

Dobrá zpráva je, že inzulínovou rezistenci nemusíte nechat nad sebou zvítězit. I když neovlivníte genetické dispozice, velmi dobře můžete ovlivnit svou stravu a pohyb. To jsou dvě základní možnosti pro každého člověka.

Strava

Kompletně zrušte příjem rafinovaného cukru. Neslaďte kávu a čaj, nepijte slazené nápoje, nepřidávejte cukr do jídel. Omezte příjem bílé pšeničné mouky. Jezte dostatek bílkovin, hodně zeleniny a ovoce. Fruktózy z ovoce se neobávejte. Pokud sníte ovoce celé a nebudou to dvě kila na posezení, tak vám neublíží. Zajímejte se o to, co je do pokrmů přidáno. Dobře si vybírejte. Jezte hodně vlákniny. Ta je v zelenině a ovoci, ale třeba také v ovesných vločkách a dalších produktech.

Pohyb

Dalším klíčem k řešení je dostatek pohybu. I když nám jde především o odstranění břišního tuku, nezabírají na to cviky na posílení břicha. Mnohem výhodnější je celková aktivita ve formě rychlé chůze, běhu, plavání a další aktivity, které zapojí celé tělo. Odstranění inzulínové rezistence se vám vrátí a zbavíte se i mnohých jiných obtíží, o kterých jste ani nevěděli, že mají s tímto problémem souvislost.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Jak cestovat v pohodě a bez stresu

Dům a zahrada

Pěstujte si zimní nálož vitaminů. Nejčastější trojice bylinek pro ochucování i zdraví

Bydlení

Zahalte své bydlení do modré. Letos je to barva roku

Zavřít reklamu