S přibývajícím věkem stoupá výskyt nepříjemných poruch. Bojujte proti demenci včas

 Zdraví 
15. července 2021 07:25 / Bronislava Silná
  0
📷
4 fotografie v galerii
S přibývajícím věkem stoupá výskyt nepříjemných poruch Depositphotos
Kolem 100 tisíc lidí nad 65 let trpí u nás různými podobami demence. Počet narůstá. Dá se s tím něco dělat? Máme dobrá doporučení.

Je jasné, že jak stárneme, není náš mozek už tak výkonný, jako býval v čase mládí. Uvádí se, že asi dvacet procent lidí nad 65 let má určité problémy a trpí poruchou kognitivních funkcí. Pokud ale budete myslet na prevenci, nemusí se ani první příznaky zvětšovat. Jak říká MUDr. Alena Jiroudková, která se zabývá geriatrií: "Stáří je přirozená etapa života, demence je nemoc."

Strava

Pro zachování dobře fungujícího mozku potřebujeme podobné věci jako pro dobře fungující tělesné funkce. Zdravá strava, která bude bohatá na zeleninu a kvalitní bílkoviny. Strava připravovaná klasicky, ne průmyslově zpracovávané polotovary. Jídlo plné vitaminů, enzymů a stopových prvků. Hledáte-li inspiraci, zajímejte se o středomořskou kuchyni. Rybí maso, saláty ze syrové zeleniny, citrusy, olivový olej. Občasné zahřešení v podobě hranolek či jiných nezdravých potravin tolik nevadí. Ale i ty volte raději domácí. Soustřeďte se na dostatečný příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin, vitaminu B12, ginkgo biloby, kyseliny listové, vitaminu E, magnezia a zinku.

Pohyb

Každá fyzická aktivita vede k rozproudění krve a tím k lepšímu okysličování organismu. Také tím dochází k zachování funkčnosti našich cév. Nejen těch, které zásobují naše srdce, ale i těch, které zásobují náš mozek. A pro mozkové buňky je kyslík rozhodující, ostatně se dobře ví, že stačí pár minut bez dýchání a mozek může být už trvale poškozen. Pohyb je tedy velmi blahodárný i na mozkovou činnost. Nemusíte nutně provádět složité aktivity a pořizovat drahé cvičební stroje. Pro zdravý mozek postačí pravidelné procházky či prostná cvičení.

Zlozvyky

Zbavte se, pokud možno, svých zlozvyků. Nejhorší pro váš mozek je kouření, pití alkoholu a přejídání. Kouření jednak zhoršuje zásobování mozku kyslíkem, protože stahuje cévy, ale také tím, že přináší určité příjemné pocity chemickou cestou, nechává mozek lenivět. Podobně působí i alkohol, který navíc mozkové buňky přímo likviduje. O různých ilegálních drogách už ani nemluvě. Zlozvykem je i povalování u televize.

Mozková cvičení

Existuje celá řada způsobů, jak cvičit svůj mozek. Jednou možností je čtení knih. Jde o příjemný a relaxační způsob, který vám dává nové impulsy a zachovává schopnosti dobrého úsudku do vysokého věku. Díky čtení si obnovujete i slovní zásobu, takže se vyhnete zbytečnému hledání správného slova při komunikaci. Můžete ale také využít i počítačové hry, které dokáží aktivovat úplně nová centra v mozku, což vede ke zlepšení jeho fungování. Podobně se aktivují určité části mozku například při učení se cizím jazykům. Svůj smysl mají i křížovky, sudoku a další hry, které nenásilně pomáhají zachovat duševní zdraví.

Další doporučení

Cvičit mozek může i tak pohodová aktivita, jako je poslech hudby. Mnoho lidí ke stáru přestává poslouchat hudbu, třeba proto, že špatně slyší. Je dobré vyřešit potíže se sluchem a nechat na sebe hudbu působit. Více o sluchu se můžete dozvědět v článku zde. Podobně důležité je i setkávání s druhými. Příbuzní, sousedé, známí. Udržujte komunikaci, navštěvujte se, neuzavírejte se do sebe.

Zdroj info: alzheimer.cz, Wikiskripta.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Herec Miroslav Etzler v těžkém stavu. Připojený na kyslíku teď lituje, že se nenechal proti covidu očkovat

Styl

BMI určuje, zda jste obézní, či nikoliv. Podle jednoduchého výpočtu během chvilky zjistíte, jak na tom...

Tech

Používáte na mobilu prediktivní text? Dost možná tím žádný čas neušetříte a při psaní zpráv budete...

Zavřít reklamu