S přibývajícím věkem stoupá výskyt nepříjemných poruch. Bojujte proti demenci včas

S přibývajícím věkem stoupá výskyt nepříjemných poruch
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
15. července 2021 07:25 / Depositphotos
  0   0
Kolem 100 tisíc lidí nad 65 let trpí u nás různými podobami demence. Počet narůstá. Dá se s tím něco dělat? Máme dobrá doporučení.

Je jasné, že jak stárneme, není náš mozek už tak výkonný, jako býval v čase mládí. Uvádí se, že asi dvacet procent lidí nad 65 let má určité problémy a trpí poruchou kognitivních funkcí. Pokud ale budete myslet na prevenci, nemusí se ani první příznaky zvětšovat. Jak říká MUDr. Alena Jiroudková, která se zabývá geriatrií: "Stáří je přirozená etapa života, demence je nemoc."

Strava

Pro zachování dobře fungujícího mozku potřebujeme podobné věci jako pro dobře fungující tělesné funkce. Zdravá strava, která bude bohatá na zeleninu a kvalitní bílkoviny. Strava připravovaná klasicky, ne průmyslově zpracovávané polotovary. Jídlo plné vitaminů, enzymů a stopových prvků. Hledáte-li inspiraci, zajímejte se o středomořskou kuchyni. Rybí maso, saláty ze syrové zeleniny, citrusy, olivový olej. Občasné zahřešení v podobě hranolek či jiných nezdravých potravin tolik nevadí. Ale i ty volte raději domácí. Soustřeďte se na dostatečný příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin, vitaminu B12, ginkgo biloby, kyseliny listové, vitaminu E, magnezia a zinku.

Pohyb

Každá fyzická aktivita vede k rozproudění krve a tím k lepšímu okysličování organismu. Také tím dochází k zachování funkčnosti našich cév. Nejen těch, které zásobují naše srdce, ale i těch, které zásobují náš mozek. A pro mozkové buňky je kyslík rozhodující, ostatně se dobře ví, že stačí pár minut bez dýchání a mozek může být už trvale poškozen. Pohyb je tedy velmi blahodárný i na mozkovou činnost. Nemusíte nutně provádět složité aktivity a pořizovat drahé cvičební stroje. Pro zdravý mozek postačí pravidelné procházky či prostná cvičení.

Zlozvyky

Zbavte se, pokud možno, svých zlozvyků. Nejhorší pro váš mozek je kouření, pití alkoholu a přejídání. Kouření jednak zhoršuje zásobování mozku kyslíkem, protože stahuje cévy, ale také tím, že přináší určité příjemné pocity chemickou cestou, nechává mozek lenivět. Podobně působí i alkohol, který navíc mozkové buňky přímo likviduje. O různých ilegálních drogách už ani nemluvě. Zlozvykem je i povalování u televize.

Mozková cvičení

Existuje celá řada způsobů, jak cvičit svůj mozek. Jednou možností je čtení knih. Jde o příjemný a relaxační způsob, který vám dává nové impulsy a zachovává schopnosti dobrého úsudku do vysokého věku. Díky čtení si obnovujete i slovní zásobu, takže se vyhnete zbytečnému hledání správného slova při komunikaci. Můžete ale také využít i počítačové hry, které dokáží aktivovat úplně nová centra v mozku, což vede ke zlepšení jeho fungování. Podobně se aktivují určité části mozku například při učení se cizím jazykům. Svůj smysl mají i křížovky, sudoku a další hry, které nenásilně pomáhají zachovat duševní zdraví.

Další doporučení

Cvičit mozek může i tak pohodová aktivita, jako je poslech hudby. Mnoho lidí ke stáru přestává poslouchat hudbu, třeba proto, že špatně slyší. Je dobré vyřešit potíže se sluchem a nechat na sebe hudbu působit. Více o sluchu se můžete dozvědět v článku zde. Podobně důležité je i setkávání s druhými. Příbuzní, sousedé, známí. Udržujte komunikaci, navštěvujte se, neuzavírejte se do sebe.

Zdroj info: alzheimer.cz, Wikiskripta.

Bronislava Silná | inStory.cz
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Komplikace pro turisty mířící do Řecka. V zemi dochází k prudkému zhoršení covidové situace

Dům a zahrada

Vypěstujte si asijskou superbylinu, zdroj cenných minerálů a vitaminů

Bydlení

Kuchyňská sůl patří mezi užitečné pomocníky v domácnosti. Odstraní skvrny z prádla i koberce

Zavřít reklamu