POZOR! Toto jsou nejrizikovější potraviny, kterým se vyhněte obloukem!

Jezte ovoce a zeleninu a nemůžete šlápnout vedle
📷
Dalších 11 fotografií v galerii
 Zdraví 
07. listopadu 2016 06:00 / Shutterstock
  100   57
Až dvě třetiny všech nemocí mají původ ve špatné stravě, to je známá věc. Jak se ale zorientovat, když všichni výrobci tvrdí, že právě ty jejich potraviny jsou nejlepší?

Nevhodné potraviny jsou ty, které obsahují velké množství energie z cukrů nebo nezdravých tuků. V závěsu za nimi jsou ty, které obsahují velké množství soli a různých adetiv a naopak málo bílkovin, vlákniny, vitamínů a minerálů.
Mezi nejrizikovější potraviny patří tři bílí zabijáci: sůl, cukr, mouka.

Cukr
Cukru bychom měli spotřebovat 50-70g denně. Jaká je u nás realita? Češi ho konzumují v množství až desetkrát větším. Cukr způsobuje kazivost zubů a je hlavním důvodem obezity. V tomto případě je úplně jedno, jestli konzumujete cukr bílý nebo hnědý. Velký problém je, že na cukr si člověk vypěstuje závislost velmi rychle, ale špatně se jí zbavuje.

Sůl
Mezi třemi bílými zabijáky vede jednoznačně sůl. Češi konzumují v potravinách až trojnásobnou doporučenou dávku, která je 5-4 gramy denně. Není divu, že roste výskyt vysokého krevního tlaku, nemocí srdce, mozku a ledvin. Sůl také podporuje chuť k jídlu a tím nepřímo způsobuje nadváhu. Příznivé je, že závislosti na soli se dá zbavit, na rozdíl od cukru, v řádu týdnů.

Mouka
Obilné zrno se při dnešním způsobu zpracování zbaví klíčku a obalu, kde jsou ukryty výživné látky a namele se vlastně jenom prach. Z této mouky dostáváte do těla jen prázdné kalorie. Nadměrnou konzumací pečiva se pak rychle přibírá.
Lepší volbou jsou celozrnné mouky, které obsahují složené sacharidy, z nichž se energie do krve uvolňuje postupně a pocit hladu se nedostaví tak rychle.

Další potraviny, kterým byste se měli vyhnout obloukem:

Uzeniny
Dlouhodobá konzumace uzenin vede k tloustnutí a metabolickým chorobám. Světová zdravotnická organizace označila v loňském roce uzeniny za potravinu, která přispívá ke vzniku nádorových onemocnění.

Slazené nápoje a sirupy
Dětem by se neměly slazené nápoje dávat vůbec. Obsahují velké množství cukru a většina nápojů je plná laciné fruktózy, která podporuje obezitu, cukrovku, rakovinu či chronické záněty.

Bujóny a kořenící směsi
Kořenící směsi jsou jen velmi předražené soli, které vaše chuťové buňky pouze oblbují. Znamenají zátěž ledvin, zadržování tekutin a zvyšují chuť k jídlu, tedy opět nepřímo vedou k nadváze. Místo bujonu si radši udělejte poctivý domácí vývar.

Instantní polévky
Vysoký obsah soli, velké množství aditiv, nekvalitní rostlinné oleje a vysoký glykemický index přidaných těstovin dělá z instantních polévek potraviny, které velmi nepříznivě ovlivňují zdraví a váhu. Živiny, vitamíny či stopové prvky v nich určitě nehledejte.

Zmrazené polotovary
Jak může být zdraví prospěšné něco, co je vyrobeno z bílé mouky, sušeného mléka, sušených vajec, ztužených nekvalitních tuků a různých aditiv? Odpověď je jasná. Nic z toho vám neprospěje. Pizza, rybí prsty, hranolky a podobné polotovary tělu nedodají vůbec žádné živiny. Chuť je nahrazena glutamátem a tyto potraviny jsou pak nadměrně slané ale i nadměrně tučné.

Jitka Jahodová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Jižní Afrika a malá ochutnávka úžasných zážitků a zajímavostí, které tato země nabízí

Dům a zahrada

Dopřejte si luxus mramoru, použijte ho na podlahu nebo třeba i krb

Bydlení

Připálili jste žehličku? Víme, jak ji jednoduše vyčistit

Zavřít reklamu