Kručení v břiše se můžete vyvarovat správnou volbou potravin

Máte i po jídle stále hlad? Pak s největší pravděpodobností jíte špatné potraviny.
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
08. září 2017 08:19 / Shutterstock
  3   0
Sníte na posezení dvě tabulky čokolády a kručí vám v žaludku? Podle odobrníků je to proto, že jste zvolili špatnou potravinu. Vhodnou skladbou potravin přitom můžete snadno potlačit hlad. Některé druhy jídla to opravdu dokáží, jiné zase naopak chuť k jídlu stimulují.

Obecně platí, že pokud chcete potlačit hlad, měli byste sáhnout po potravinách bohatých na proteiny.

Jak mohou některé potraviny vyvolávat hlad místo toho, aby sytily? To je důsledek jejich vysokého glykemického indexu: rychle zvyšují obsah cukru v krvi, který velmi rychle zase poklesne. Mechanismus hladu je stimulovaný poklesem glykemie a to vede krátce po jídle ke známému kručení v břiše. Některé potraviny však mohou také být bez výživných látek a váš hlad neukojí, píše o tom francouzský deník Le Figaro.

Chcete jíst zdravě a objednáte si raději dva kousky suši místo pořádného kusu pizzy? Nemylte se, suši je složeno hlavně z bílé rýže a jeho glykemický index je tedy vysoký. Z japonské kuchyně si proto raději vyberte polévku miso a sašimi, bohaté na proteiny a tedy sytící.

Odšťavňujete si sami ovoce, abyste získali stoprocentní džus? Dejte přednost kouskům ovoce, neboť ovocná vláknina se nachází v dužině a slupce. Jakmile ovoce odšťavníte, zbude jen cukr, který zvyšuje glykemii. Navíc se připravujete o žvýkání, které rovněž přispívá k pocitu sytosti.

Proč po vypití několika sklenek alkoholu saháme po něčem k zakousnutí? Důvod je prostý: pití snižuje úroveň glykogenu (formy cukru, který je skladován organismem) a zvyšuje glykemii. Ta vzápětí poklesne a vede k pocitu hladu.

Vhodné také nejsou průmyslově vyráběné cereálie či müsli. Aby se cereálie změnily ve vločky, jsou zpracovávány za vysoké teploty a jejich nutriční hodnota je tak snížena. Často jsou také slazené a tučné díky kouskům čokolády, kterou obsahují. Dejte přednost ovesným vločkám.

Pokud jde o burgery, jsou často docela bohaté na cukry díky obsaženým omáčkám a obvykle si po nich ještě dáváme dezert. Nejprve nás sice tuk a proteiny z masa, které žaludek déle zpracovává, zasytí, ale cukr brzy znovu povzbudí chuť. Udělejte si je raději doma a doplňte je zeleninou. Vyvarujte se sladkých omáček a dejte přednost lehkým proteinům jako je drůbež.

Brambory, ať už se upečou v troubě nebo se konzumují v podobě kaše či hranolků, mají velmi vysoký glykemický index. Sice na chvíli zasytí, ale krátce po jídle vás přepadne vlčí hlad.

Snídáte každé ráno bílé pečivo? Pak můžete mít za pouhou hodinu po prvním jídle dne chuť na další jídlo. Bílé pečivo je vyrobeno z rafinované mouky a jeho glykemický index je vysoký. Samozřejmě se nemusíte definitivně zříkat bagety, ale střídejte ji s pečivem bohatým na vlákninu, které zasytí, jako je celozrnné pečivo.

Existuje mnoho pokrmů, do nichž se jako ochucovadlo hodí ocet nebo skořice. Proč právě tyto dvě přísady? Ocet i skořice pomáhají regulovat hladinu krevního cukru po jídle a navíc podle studie odborníků z Oddělení zemědělských a potravních věd v Curychu vytvářejí pocit nasycení po delší dobu.

Ocet se již od dob antiky používá jako okyselující přísada pokrmů a zvláště účinný při redukci váhy je jablečný ocet, který obsahuje řadu vitaminů, minerálních látek, stopových prvků a vlákninu pektin. Právě pektin navozuje pocit sytosti a snižuje tak pocit hladu.

Skořice, která je vlastně aromatická kůra skořicovníků, je vyhlášená svými zdravotními účinky, jako jsou zlepšení trávení a zahřívání a stimulování zažívacího traktu. Výzkumy dokonce prokázaly, že skořice snižuje hladinu krevního cukru u diabetiků 2. typu o téměř 30 procent.

Nevýhodou je, že skořice může způsobovat alergické reakce a ve větším množství by ji neměly konzumovat těhotné ženy.

Nebraňte se ani darům moře. Mořské ryby jsou totiž plné omega-3 nenasycených mastných kyselin, jejich význam pro lidský organismus je velmi široký. Kromě toho, že snižují riziko srdečních onemocnění, snižují krevní tlak, působí proti zánětům cév a kloubů a pomáhají při psychických potížích, dokáží také pomáhat při redukci váhy, protože vytvářejí pocit sytosti až na několik hodin.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Vánoce ve světě. Adventní zvyky, které vás možná překvapí

Dům a zahrada

Naučte se pěstovat brambořík tak, aby vám vydržel déle než jen jednu zimu

Bydlení

Jak vyhnat rybenky z bytu. Pomohou obyčejné i neobyčejné domácí suroviny

Zavřít reklamu