Petržel vs. celer: Která kořenová zelenina je bohatší na živiny?

Nenápadný celer prospívá zdraví víc, než byste mysleli
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
14. listopadu 2017 15:37 / Shutterstock
  1   1
Kořenová zelenina, mezi kterou řadíme celer a petržel, patří mezi typickou českou zeleninu. Nesmí chybět v žádné pořádné bramboračce, ale dodá chuť i jiným pokrmům. Zároveň tato zelenina vydatně prospívá našemu zdraví.

Jak je na tom celer a petržel s vitamíny a živinami? Kdo by v tomto "utkání" zvítězil?

Vitamín K

Pomáhá při vstřebávání a udržení vápníku v kostech, zabraňuje ucpávání cév, zlepšuje koncentraci a paměť. Pokud ho tělo nedostává v potřebném množství, projevuje se to poruchou srážlivosti krve.

  • Ve 100 g petrželového kořene se nachází 22,5 mikrogramu vitamínu K, tedy 19% doporučené denní dávky (DDD).
  • Stejné množství celeru bulvového obsahuje 41 mikrogramů (34% DDD). Bod získává celer.
  • Stav: 0: 1

Kyselina listová

Vitamín B9 je potřebný na krvetvorbu, fungování nervové soustavy, buněčné dělení, vývoj a růst plodu. Podobně jako vitamín K se stará i o cévy a podporuje činnost mozku. Nedostatek se projevuje únavou, poruchou růstu a tvorby krvinek, bledostí, náladovostí a zhoršenou pamětí. Co všechno zmůže obyčejná petržel, si přečtěte v našem dalším článku.

  • Ve 100 g petržele je 67 mikrogramů vitamínu B9 (17% DDD)
  • Ve 100 g celeru 8 mikrogramů (2% DDD). Bod pro petržel.
  • Stav: 1: 1

Fosfor

V těle ho máme okolo 650 gramů, zejména v kostech a zubech. Nedostatek se projevuje křehkostí a lámavostí kostí, únavou, celkovou slabostí a nechutenstvím. Nadbytek fosforu zase narušuje vstřebávání vápníku, dokonce může způsobit odvápnění kostí.

  • Ve 100 g petržele je 71 mg fosforu (10% DDD)
  • Ve stejném množství celeru 115 mg (16% DDD). Další bod pro celer.
  • Stav: 1: 2

Vítěz: Celer

Tato nízkoenergetická kořenová zelenina (176 kJ / 100 g) je výborný zdroj vitamínů, minerálů a vlákniny. Obsahuje silné protinádorové antioxidanty jako falkarinol a falkarindiol. Vědci z Univerzity v Newcastlu zjistili, že ty mohou být dobrou prevencí rakoviny tlustého střeva a akutní lymfoblastické leukémie. Nenápadný celer prospívá zdraví víc, než byste mysleli.

Jitka Jahodová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Za nejčistším vzduchem v Evropě se nemusíte trmácet daleko. Máte ho na dosah ruky

Dům a zahrada

Co se vám pes snaží dát najevo, když na vás upřeně zírá

Bydlení

Kdo ještě nestihl prořezat rybíz či angrešt, má nejvyšší čas. Keře se vám odvděčí kvalitnějšími...

Zavřít reklamu