Které přírodní sladidlo je nejlepší? Po těchto se nebojte sáhnout

Sladší život nám zajistí i jiná sladidla než cukr
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
18. září 2018 11:45 / Depositphotos
  17   2
Sladíte si čaj či kávu a už vás nebaví stále dokola používat nezdravý bílý cukr? Pak se tedy nabízí otázka, čím jej nahradit. Věřte, že je z čeho vybírat, sladidel je totiž na trhu nepřeberné množství. A jsou rozhodně zdravější.

Nejen do nápojů, ale také na vaření či pečení mohou být přírodní sladidla vhodnou náhradou klasického cukru. A výhod mají bespočet – jsou daleko zdravější, k našemu metabolismu jsou šetrnější a nekolísá po nich tolik hladina krevního cukru. Některá navíc obsahují i vitaminy a minerální látky. A rozdíl poznají i vaše chuťové buňky. Zvláště přírodní sladila nabízí mnohem výraznější a komlexnější vůně i chutě.

Dobrota od včel

Med je snad ze všech sladidel nejdravější. Má vysoký obsah minerálů a zdraví prospěšných látek. Obsahuje železo, zinek, mangan, jod, vitaminy B2, B6, C, pantothenovou kyselinu, biotin. Je výborným pomocníkem v boji s nachlazením, zvyšuje obranyschopnost organismu a v neposlední řadě pomáhá i zklidnit nervy.

Medem se dá osladit spousta jídel – pudinky, krupičné kaše, jogurty, koktejly, ovocné směsi, ale i klasické pokrmy jako například rajské omáčky, dušené zelí či salátové zálivky.

Stévie

Rostlina obsahující látku steviosid má podobné účinky jako náhradní sladidla. Její jednoznačnou výhodou je to, že nemá kalorickou hodnotu. Navíc má 200-300x vyšší sladivost než běžný cukr, tedy sacharóza. Stévie se běžně používá v Japonsku a dalších zemích mimo USA a EU v nápojích a dalších potravinách místo umělých sladidel typu aspartam.

Pivní sladidlo

Takovou přezdívkou se honosí cukr z ječného sladu. Obsahuje 65 % maltózy, což v překladu znamená, že nám s tímto sladidlem nebude tolik kolísat hladina krevního cukru. Ve sladovém cukru je vitamin B a minerály.

Mléčný cukr

Nejvhodnější pro miminka, pokud se jim rozhodnete něco lehce přisladit. Dá se většinou použít už od ukončeného prvního týdne života. Obsahuje laktózu, což je v podstatě cukr obsažený v mateřském mléku. Trávicí systém dítěte je ideálně nastaven právě na trávení tohoto cukru, jiný by mu mohl ublížit.

Obsažená laktóza navíc nemá vliv na zvýšení kazivosti zubů a  nevede k návyku na sladkou stravu. V neposlední řadě pak významně podporuje vstřebávání vápníku a hořčíku, podílí se tak na výstavbě kostní hmoty a její pevnosti.

Javorový sirup

Toto sladidlo je poměrně drahé, respektive jedno z nejdražších. A to z jednoho prostého důvodu – javorová míza, ze které je vyroben, je velice cenná látka. Získává se ze stromů – z javoru a vyrábí se pouze v severních státech. Sirup obsahuje cukr, který nejde přímo do krve, ale je vstřebáván střevními stěnami, takže nezatěžuje slinivku tak jako cukr. Má v sobě hodně draslíku, železa a vápníku. Obsahuje i stopová množství některých dalších minerálů. Napomáhá našemu lepšímu zdraví. Je výborný na palačinkách, vaflích, toastech nebo sušenkách.

Cukr z ovoce

Jmenuje se fruktóza a je dvakrát sladší než klasický bílý cukr. Je to vlastně nejsladší jednoduchý cukr. Do krve se uvolňuje pomaleji, protože není k jejímu rozkladu používán inzulín, ale enzymy ve střevech. A menší je tím pádem i kolísání hladiny krevního cukru. Pro diabetiky je jedním z nejlepších sladidel.

Proč dát přednost přírodním sladidlům?

  • mohou obsahovat prospěšné enzymy
  • mají výraznější chuť a aroma
  • obsahují vitaminy a minerály
  • jsou šetrnější pro metabolismus a hladinu cukru v krvi
Martina Langová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Tajemná atmosféra, spalující vedro i sníh: To jsou nejzvláštnější pouště na naší planetě

Dům a zahrada

Způsoby, jak vytvořit dojem vysokého stropu

Bydlení

Nedostatek přirozeného světla má vliv na zdraví. Citlivé jsou na to hlavně děti

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu