Máte problémy se spánkem? Zkuste doplnit vitamin na dobrou noc

 Zdraví 
05. ledna 2018 08:48 / Monika Thomsonová
  0
📷
2 fotografie v galerii
Nové poznatky by mohly pomoci k lepšímu spánku Shutterstock
Patříte k lidem, kteří špatně usínají, a když už se jim to povede, tak se během noci budí? Pak vás potěší výsledky studie íránských vědců.

Vědci z univerzity íránském Áhvázu přišli se studií, podle níž mohou doplňkové dávky vitaminu D pomoci lidem se spánkovými poruchami k lepšímu odpočinku.

Vědci vycházejí z výsledku klinického testu, který proběhl mezi dobrovolníky ve věku 20-50let. Test trval celkem osm týdnů a lidé byli rozděleni do dvou skupin. Polovina dobrovolníků dostávala vitaminový doplněk a polovina dostávala placebo. Výsledek?

Vitamin nebo placeno?

Ukázalo se, že lidé ve skupině, kde byly podávány vitamíny, měli opravdu lepší a kvalitnější spánek, než ve skupině, kde se podávalo pouhé placebo. Více o tom, jak funguje placebo, jsme psali v našem jiném článku. Podle odhadů odborníků na výživu by mohlo nedostatkem vitamínu D trpět i více než 50% lidí. Jde přitom o vitamin, který bychom neměli zanedbávat.

Nachází se téměř ve všech buňkách a ve všech tkáních. Vitamin D také výrazně ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu. Naše tělo jej dokáže získávat ze dvou zdrojů. Jednak ze slunečního záření (D3) a pak z potravin (D2).

Problém s potravinami ovšem spočívá v tom, že bychom jich museli spořádat strašnou spoustu, abychom naplnili doporučovaný denní příjem. Dospělým osobám je doporučeno konzumovat 2000-4000 měrných jednotek denně (IU). Přitom například v mase lososa, v které obsahuje z běžných potravin asi nejvíce vitaminu D, se nachází 624 měrných jednotek na 100 gramů, ve vejcích pak 52 měrných jednotek na 100 gramů a v sýru pouhých 20 MJ/100g. Nejvíce vitamínu D obsahuje rybí tuk. V jedné kávové lžičce (5g)  se nachází 1250 IU.

Jak doplnit vitamin D?

Z toho vyplývá, že abyste své tělo dostatečně saturovali tímto potřebným vitaminem, museli byste se každý den dlouhodobě pohybovat na slunci a ještě se od rána do večera ládovat rybami. Druhou, poněkud reálnější možností, je užívat denně nejméně 2 lžičky rybího tuku. Princip placeba zná téměř každý, ale víte, jak funguje nocebo?

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Michal David otevřeně o největších hitech, Gottovi i o tom, co mu pomohlo po ztrátě malé dcery

Styl

Jak odhalit první příznaky sezonní afektivní poruchy. Někdy tento zimní stav může být opravdu vážný

Tech

Takto bude vypadat nová vesmírná stanice na nízké oběžné dráze Země

Zavřít reklamu