Běh lidem prospívá po fyzické i psychické stránce, ale není vhodný pro každého

Lidé s nadváhou by měli být při běhu opatrní
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
24. března 2019 07:08 / Depositphotos
  0   0
Běh má celou řadu pozitivních účinků. Prospívá našemu pohybovému aparátu, srdci i cévám. Oproti ostré chůzi spálíte při běhu asi dvojnásobek energie a také zapojujete více svalů. I běh má však svá ale a jsou případy, kdy naopak může člověku uškodit.

Běh přispívá k celkové tělesné kondici, posiluje funkci plic a funguje i jako skvělý „čistič“ mysli. Běh můžete provozovat prakticky kdekoliv a s minimálními finančními náklady. Jenže někdy se pozitiva mohou změnit v zápory. Pokud totiž trpíte bolestmi pohybového aparátu či máte nadváhu, je více než důležité dodržovat několik pravidel, aby běh spíše neuškodil.

Běh není pro každého

Pravidelné běhání může pomoci snížit vysoký krevní tlak či cholesterol. Na druhou stranu je ale třeba říci, že běhání opravdu není pro každého. A pokud nebudete dodržovat základní pravidla, může si spíše ublížit. Především lidé, kteří trpí nadváhou nebo dlouho nesportovali, by s během měli být ze začátku opatrní.

Připravte tělo na zátěž

Před samotným během je vhodné tělo na zátěž připravit. Důležité je se protáhnout, uvolnit si svaly a vazivové tkáně. Začít můžete také s desetiminutovou rychlou chůzí, a pokud vám to zdraví a kondice dovolí, pomalu přejdete na běh.

Na závěr dopřejte svému tělu uvolňovací cviky. Běhání by se měli vyhnout lidé bezprostředně po operacích a úrazech  kloubů dolních končetin. Pozor na posilování a běh by si měli dát také ti, kteří mají i jen počínající artrózu. Kloubní chrupavka totiž není schopná regenerace a hrozí její rychlejší rozvoj, varují odborníci. Pokud jste těhotná, ale vaše tělo je na běhání zvyklé, nemusíte se tomuto sportu vyhýbat ani v požehnaném stavu, jak jsme psali zde.

Pozor na přetížení

Běhání je zdravé v mnoha ohledech, ale na druhou stranu je i rizikem z důvodu možného přetížení pohybového aparátu. Navíc se může podílet na vzniku různých zranění, a to především vazů, úponů a kloubů.

Nejvíce se zranění objevují na jaře, kdy si většina běžců se ztuhlým pohybovým systémem jde po dlouhé zimě opět zaběhat. Namáhány jsou nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle a kolena. Druhotně se však může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné zátěži dochází k poškození kloubů, které někdy vede až ke vzniku úponových bolestí a artrózy. Pokud si nejste jistí, zda vám určitý pohyb škodí či nikoliv, je lepší se poradit se svým rehabilitačním lékařem či fyzioterapeutem.

Nepodceňte vhodnou obuv

Pro zdraví kloubů je nutné zvolit především vhodnou a kvalitní obuv. Na té se vyplatí nešetřit a je dobré se při nákupu poradit s odborníkem. Vyberte si obuv, která je speciálně určená pro běh a dobře tlumí nárazy. Pokud je to možné, snažte se běhat spíše na měkčím povrchu, např. na atletických dráhách či v lese, než po asfaltových silnicích.

Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2 až 3x vyšší, než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální.

Pravidelný pohyb ale kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Malý ostrov, který nabízí velké dobrodružství. Tady se rozhodně nudit nebudete

Dům a zahrada

Červenec na zahradě je ve znamení práce. Je třeba hnojit, zalévat i sklízet plody

Bydlení

Podle čeho vybrat správnou velikost přikrývky. Zdá se to být jednoduché, ale má to svá pravidla

Zavřít reklamu