Posilování mozku je důležité pro jeho rozvoj. Poradíme vám, jak ho vytrénovat

Chcete bystřejší mozek?
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
06. května 2020 12:02 / Depositphotos
  3   0
Každému z nás je určitá mozková kapacita daná. Můžeme ji však dále rozvíjet, anebo naopak ubíjet. Snad každý chce zůstat co nejdéle bystrý, chcete-li chytrý, ale hlavně nezačít zapomínat. Přečtěte si pár tipů, které váš mozek zbystří nebo minimálně zůstane aktivní až do stáří.

Mozek je skoro jako sval, který ke své síle a zdatnosti potřebuje vhodný trénink a posléze i zasloužený odpočinek. Odpověď na to, jestli lze docílit toho, aby vám fungovala paměť a mozek byl v kondici až do stáří, zní ano. Jen je potřeba vědět, jak na to. Poradíme vám.

Jaké aktivity si osvojit, aby zlepšil své mentální funkce?

Čtěte každý den

Takřka královskou aktivitou podporující činnost mozku hned v několika sférách je čtení. A nemusíte se nutně pustit do Shakespeara nebo Dostojevského. Klidně si přečtěte napínavou detektivku, romantickou beletrii nebo nějaký časopis. Čtěte cokoliv, zato denně! Kromě schopnosti přijímat a zpracovávat nové informace vylepšíte také paměť, představivost a kreativitu. Četba také rozšiřuje naši slovní zásobu. Pokud ji tedy chceme mít širší, měli bychom neustále číst, protože naše slovní zásoba se zdokonaluje jedině četbou.

Nový jazyk

Znáte přísloví „kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem“? Dalo by se k němu také dodat, že kolikrát jsi člověkem, tolik máš mozkové kapacity. Řada výzkumů potvrdila, že bilingvní lidé mnohem lépe zvládají plnění více úkolů naráz. Mívají hustší šedou kůru mozkovou a rozvinutější části mozku, které se týkají plánování, uvažování a paměti. Nejlépe jsou na tom ti, kteří se druhý jazyk začali učit před pátým rokem života. Učení jazyka má na mozek výrazný vliv, a to v jakémkoliv věku.

Pohyb

Je hezké, že se třikrát týdně jdete proběhnout nebo si zacvičit. Pro mozek je ale mnohem přínosnější hýbat se sice trochu, ale pravidelně v průběhu celého dne.  Je nutné střídat fáze mentální aktivity s tělesným pohybem. Pro optimální fungování koncentrace je dobré, aby si okruhy odpovědné v mozku za zpracování informací odpočinuly tím, že se zapojí jiná neurální síť, která je spojena s pohybem. V praxi je to tak, že například po dvaceti minutách práce u počítače vstaňte a tři minuty choďte nebo se protahujte.

Jóga

Jóga se v posledních letech stává velmi oblíbenou. A není divu, patří totiž mezi nejzdravější pohybové aktivity, ačkoliv to na první pohled tak nevypadá. Prospívá pohybovému aparátu, zlepšuje fyzickou flexibilitu, dýchání, přispívá k duševní rovnováze a v neposlední řadě zvyšuje schopnost koncentrace, učení a zapamatování. Kromě toho vyrovnává pravou a levou hemisféru mozku, což podporuje schopnost logického uvažování.

Puzzle

Trénovat mozek lze i zdánlivě banální aktivitou, jako je skládání puzzle. Míněn je klasický puzzle, který si musíte ohmatat, nikoli podobné hry na počítačích a mobilech. Skládání spojuje dvě rozdílná, avšak velmi důležitá pozitiva: jedná se svým způsobem o tvůrčí činnost, která rozvíjí kreativitu, a zároveň klade vysoké nároky na logické myšlení, které se tak skvěle procvičuje. Procvičovat mozek však můžete třeba i s dětmi při hraní pexesa.

Vypnutí mozku

Mnozí z nás v dnešní uspěchané době svůj mozek přetěžuje. Proto je velmi důležité umět mozek vypnout. Prostě si po delší době psychické aktivity dopřejte ten luxus a dovolte svému mozku nedělat nic. Vhodné je se např. jen tak natáhnout a pár minut odpočívat a na nic nemyslet. Stačí pár minut, ne že prospíte celé odpoledne.

Relaxace

Aspoň hodinu před spaním už nemějte zapnutou televizi ani nesurfujte na internetu. Před spaním se odpojte od „sítě" a nechte mozek zklidnit a zrelaxovat. Ložnice je vaše klidová zóna, proto z ní odstraňte elektronické přístroje, např. mobil nebo notebook. Uklidněte se a nepřemýšlejte nad tím, jaké úkoly vás čekají zítra nebo co jste nestihli dnes. Přečtěte si pár stránek dobré knihy, která vás příjemně naladí. Problémy ze zaměstnání nebo rodinné problémy do ložnice nepatří. Mozku pak prospěje kvalitní a ničím nerušený spánek.

Mozek stimulují i bylinky

Psychické a fyzické síly podpoří ale i některé bylinky. Pro lepší paměť a udržení mozku v dobré kondici můžete využít přírodní stimulanty, jakými jsou třeba rozchodnice, šišák, jinan, třezalka nebo pupečník asijský.

Zvlášť zmíněný pupečník je označován jako potrava pro mozek. Jeho pozitivní vliv na mozek přinese zlepšení koncentrace, posílení paměti nebo schopnost učit se. Zlepšuje náladu, pomáhá při pocitech úzkosti a doporučuje se zejména pro starší lidi nebo po mrtvici. Jestli chcete zpomalit stárnutí těla i mozku, je to bylinka právě pro vás. Můžete si ho dopřát ve formě čaje, který připravíte ze čtvrt litru vařící vody, kterou přelijete lžíci drcené bylinky, ať už čerstvé, nebo sušené, necháte čtvrt hodiny louhovat a potom scedíte.

Asi neznámější povzbuzovač mozku je ginkgo biloba, tato rostlina je ale vhodná jen pro dospělé. Nástup jejího účinku lze očekávat po 4 – 6 týdnech od začátku kúry.

Borůvky

Za zcela revoluční ovoce, o kterém se dříve tolik nevědělo ve spojitosti s mozkem, jsou považovány borůvky. V nich obsažené látky působí především na část mozku důležitou pro soustředění a paměť. Ovšem je i spousta dalších potravin, kterými můžete svůj mozek hýčkat. Jsou to běžně dostupné druhy.

Ořechy

Mezi další potraviny patří například vlašský ořech, který tvarem mozek připomíná. Je cenný pro vysoké množství olejů obsahujících nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro dobrou funkci mozku zásadní. Vhodné jsou i antioxidanty, mezi které patří třeba i skořice nebo kari. Jsou to však jen podpůrné prostředky. Až jejich kombinací dosáhnete kýžených výsledků.

Paměť či schopnost soustředění se podpoří i kombinací vitaminů, které nabízí třeba avokádo. Skvělá je i čokoláda s vysokým procentem kakaa. Pro mozek zásadní vitamin C zase dodá černý rybíz, zelí nebo rajčata.

Kyselina listová

Zásadní roli, hlavně pro vývoj mozku, hraje kyselina listová. Na pravidelný přísun kyseliny listové byste ale měli myslet celý život, neboť je pro mozek doslova elixírem mládí a vitality.

Kyselina listová patří do skupiny vitaminů B a najdete ji v čerstvé zelenině, hlavně v  petrželce a pažitce. Dále ji obsahuje květák, brokolice, je v kvasnicích, játrech a luštěninách.

Pozor na stres

Většina z vás si řekne, že by to nebylo snad ani možné nestresovat se v práci a že všude je něco, ale ti z vás, kteří pociťují na svém těle větší než malé množství příznaků stresu, by měli zbystřit. Objevila se nová studie, která dokazuje ničivý vliv stresových hormonů na mozek. Pokud je jejich hladina v tomto orgánu chronicky zvýšená, může se u jedince rozvinout Alzheimerova choroba. Vliv stresových hormonů souvisí s tím, jestli prožijete pohodové stáří nebo budete odkázání na péči druhých. Co ještě udrží váš mozek v kondici, si přečtěte zde.

Hana Jordánová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Poznejte mimořádně krásné pobřeží a opravdový klenot Itálie

Dům a zahrada

Pěstujte si na zahradě krásnou chrpu polní. Pomáhá omezit otoky, čistí krev a má protizánětlivé...

Bydlení

Udělejte si z bazénu na zahradě moře. Slaná voda na rozdíl od chlorované prospívá pokožce

Zavřít reklamu