S věkem přicházejí první vrásky i bolesti kloubů. Vsaďte na potraviny, které zvyšují produkci kolagenu a zpomalují stárnutí

Vejce obsahují potřebné aminokyseliny, bez kterých kolagen nevznikne
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
28. února 2021 12:30 / Depositphotos
  16   0
Stárnutí s sebou přináší úbytek kolagenu. Jde o bílkovinu, která se vyskytuje ve svalech, kostech, vazech, cévách a pokožce. Hladinu sice nelze změřit, ale její úbytek poznáte poměrně snadno. Začnou se vám tvořit vrásky, pocítíte bolesti kloubů a zhorší se i pružnost šlach. Pokud se vás to týká, měli byste kolagen doplňovat konzumací vhodných potravin. Přečtěte si o nich.

Tvorbu kolagenu nezajišťují jen krémy na vrásky, ale i jídlo. „Stárnutí není jediným důvodem, proč lidem chybí kolagen, může za to i nevhodná strava. Tělo samo o sobě nedokáže vytvořit potřebnou bílkovinu, když k ní nemá dostatek prostředků,“ tvrdí lékařka Elizabeth Bradley. Prospěje vám, když svůj jídelníček obohatíte následujícími potravinami.

Citrusové plody

Citrusové plody jsou bohaté na vitamin C, který hraje při tvorbě kolagenu podstatnou roli. Citrony, grapefruity nebo pomeranče pomáhají aminokyselinám k přeměně na kolagen. Vitamin C také dokáže neutralizovat volné radikály, které bílkovinu ničí. Studie navíc dokazují, že vitamin C má příznivé účinky na pleť. Jednu z nich si můžete přečíst zde.

Ryby

V rybách najdete omega-3 mastné kyseliny, které si lidské tělo neumí vytvořit samo. Proto je musíte doplňovat pomocí stravy. Zejména lososi, tuňáci a makrely jsou bohatými zdroji zdravých tuků. Esenciální aminokyseliny se podílejí na zdravém vývoji svalů a pokožky. Navíc podporují účinky vitaminů a minerálů.

Česnek

Česnek je velmi zdravá potravina. Kromě toho, že ho lze považovat za přírodní antibiotikum, dokáže také zvyšovat produkci kolagenu. „Stroužky obsahují síru, což je stopový minerál, který napomáhá syntetizovat kolagen a zároveň zabránit jeho rozpadu,“ vysvětluje výživová poradkyně Carrie Gabriel. Pokud byste chtěli využít česnek jako zdroj kolagenu, musíte ho však sníst ve velkém množství. 

Vývar z kostí

Vývar nemusí chutnat všem, ale jde patrně o jeden z nejspolehlivějších zdrojů kolagenu. Vaří se z kostí zvířat, které neobsahují jen samotný kolagen, ale i aminokyseliny, vápník, hořčík nebo fosfor. Všechny tyto látky se uvolňují do vroucí vody. Nejde o nic složitého, ale trvá to dlouho.

Vaječný bílek

Celá vejce nepomáhají tvořit lidskému tělu kolagen, ale pouze vaječný bílek. Obsahuje aminokyseliny lysin a prolin, bez kterých kolagen nevznikne. Sníst alespoň dvě vejce denně se vyplatí. Proti stárnutí pokožky také dokážou bojovat ořechy kešu. Mají výtečnou chuť a napomáhají udržovat pleť mladistvou.

Eva Vogelová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dokonalé ráje Středomoří. Vyberte si to nejkrásnější místo pro vaši dovolenou

Dům a zahrada

Psi trávu milují. Někdy však její požírání značí vážný problém

Bydlení

Jak zatočit s rybinou. Použijte sodu, citron nebo čajovou sedlinu

Zavřít reklamu