Doba zvonáčů a natupírovaných účesů přivedla na svět také make-up

 Retro 
27. července 2019 10:27 / Terezie Zamlynová
  1
📷
6 fotografií v galerii
Kosmetika s českou značkou nechyběla snad v žádné kabelce tehdejší ženy a dívky  Archiv
Už v 70. letech, v době zvonových kalhot, stále ještě tupírovaných účesů a krátkých sukní, nechyběla kosmetika s českou značkou snad v žádné kabelce tehdejší ženy a dívky. Stranou nechme to, že jiná byla téměř nedostupná. Kosmetika Dermacol si získala sympatie hlavně proto, že byla kvalitní.

Na začátku to byl příběh jedné nešťastné holky. V krátké době se však začala psát kapitola, o které se může většině podnikatelů i vizionářů jen zdát. A ta kapitola trvá už přes padesát let. Už v 70. letech skutečně nechyběla kosmetika se značkou Dermacol snad v žádné kabelce. Získala si sympatie hlavně proto, že byla kvalitní.

Za svůj vznik vděčí přitom, jak už to tak bývá, náhodě a dobrému úmyslu pomoci nejen jedné nešťastné holce, o které píšeme v začátku.

To bylo tak. Zkraje roku 1965 přišla do tehdejšího Ústavu lékařské kosmetiky maminka s malou dcerkou trpící dermatologickým defektem (uvádí se, že šlo o takzvaný névus) v oblasti tváře. Neléčitelný problém se odborníci ústavu rozhodli vyřešit jeho optickým skrytím.

Žena, která dokázala vrátit sebevědomí

Vyslali na to do boje svoji nejzkušenější kosmetičku Olgu Knoblochovou (dnes víme, že je to spoluzakladatelka a dlouholetá prezidentka Unie kosmetiček – pozn. redakce). A ta se vydala do Filmových studií Barrandov, kde měli nejlepší zkušenosti s krycími přípravky.

Výsledek se dostavil! Po pár měsících se holčička dočkala doslova zázraku. Na jaře 1965 poprvé uviděla v zrcadle svoji tvář bez jediné chybičky. O tom, jak mimořádný majstrštyk to byl, svědčí i fakt, že licence na tento jedinečný výrobek byla dokonce v roce 1969 prodána do Hollywoodu. O krásu mnoha slavných filmových hvězd tak pečovala kosmetika, která má svůj původ v české kosmetické značce Dermacol.

Brzy to nebyl jen make-up

Nejprve název Dermacol označoval jeden produkt, v roce 1966 pak vznikla společnost Dermacol, která spadala pod Filmová studia Barrandov. Stále fungovala spolupráce s Ústavem lékařské kosmetiky a díky ní vznikaly další zajímavé a velmi kvalitní produkty.

Třeba proto, že silně krycí make-up bylo třeba něčím odlíčit, a tak se začalo pracovat na vývoji odličovacích mlék. Poté přišly pleťové krémy a dále se rozšiřovalo portfolio značky Dermacol o tělová mléka, oční stíny, linky na oči, řasenky atd. Dnes má Dermacol více než 200 druhů produktů, nepočítaje jednotlivé barevné odstíny dekorativní kosmetiky.

Na trhu se drží desítky let 

Několik nejúspěšnějších výrobků z první éry Dermacolu se vyrábí v inovované podobě dodnes. Na pultech drogerií stále najdete světoznámý Dermacol Cover Make-up, který vyhledávají zejména zákaznice s dermatologickými problémy, které je třeba překrýt. Stále velmi oblíbené pleťové krémy Lady Cream nebo Princess Cream, hity 70. let, po kterých toužily naše maminky či dokonce babičky, se nepřetržitě prodávají už téměř 40 let. (Dále čtěte: Kosmetické přípravky, které byly k dostání v Československu. Co tehdy frčelo a jak se naše návyky měnily?).

Na místě je třeba uvést, že ve Filmových studiích Barrandov krycí přípravky samozřejmě existovaly několik desítek let před tím, než uvedla do světa Olga Knoblochová onen zázrak, co ohromil svět. Věhlasu však nedosáhl žádný z nich. I proto, že jejich složení bylo pro uživatele hodně macešské.

Šedesátá léta pak uvedla do povědomí lidí v Československu spojení: make-up (jakékoli značky) rovná se Ddermacol. Popularita rostla, nutnost mít ho v kabelce a být IN stejně tak.

„Make-upy dnes a dříve se liší hodně. Dříve v make-upech nebyla UV ochrana, hmoty byly více krycí, protože nebyly žádné zákroky, které odstraňovaly névy a jiné dermatologické obtíže v obličeji. Měly určitou zvlhčující vlastnost, ale s dnešními se to nedá srovnávat. Dnes jsou make-upy jemnější, nejenže obsahují UV ochranu, ale i pečující složky jako zlato, omlazující nebo hydratační látky. Dnešní make-upy splňují i požadavky na multifunkčnost. Jsou krycí a hydratační současně nebo mají pudrový efekt, takže poté nemusíte používat pudr. Dnes je také mnohem širší barevná škála, která se přizpůsobuje aktuálním módním trendům," srovnala před časem v médiích Olga Knoblochová krycí přípravky let minulých a současných.

Popularita neklesá

Závěrem dodejme, že ve zmiňovaném roce 1966 začínala značka Dermacol s jediným druhem make-upu. Později přišel na řadu a do výroby make-up fluidní s nižší krycí schopností. A i když zvonové kalhoty a tupírované účesy dnes vidíme jen na nějakých retropárty, výrobek, o kterém píšeme, směle dorazil z doby retra do současnosti.

Dnes má 9 druhů a každý rok přibývají nové, které opět a zase potvrzují, že Dermacol je jedním z nejlepších v tomto kosmetickém segmentu. Dohledat se dá, že například v roce 2009 prodal Dermacol přes tři sta tisíc make-upů v České republice i na Slovensku, a tím si vydobyl jednu z čelních pozic mezi TOP 3 nejprodávanějšími značkami make-upů v obou zemích. Každý čtvrtý make-up zakoupený v českých obchodech je Dermacol. Čtěte také: (Dále čtěte: Nejpopulárnější vůně, která v ČSSR nechyběla na nočním stolku snad žádné ženy).

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky