V našem těle všechno souvisí se vším. Bez této látky se organismus neobejde

Pro správnou funkci našeho organizmu je tryptofan skutečně nezbytný
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
05. března 2019 16:54 / Shutterstock
  2   0
Slyšeli jste už o látce zvané tryptofan? Pokud ne, měli byste vědět, že pro správnou funkci našeho organizmu je skutečně nezbytný. Má totiž několik významných funkcí a v těle se podílí na řadě důležitých procesů. Díky této látce v našem organismu vznikají další potřebné látky.

Co je tryptofan a proč ho vlastně potřebujeme? Prozradíme vám, které potraviny jsou jeho nejlepším zdrojem.

Co je tryptofan?

Tryptofan je přírodní esenciální aminokyselina. Můžete se s ním setkat také pod názvem L-tryptofan. Tato aminokyselina je nezbytná pro vznik serotoninu a melatoninu, dvou hormonů „dobré nálady“. Tuto látku si lidský organismus nedokáže syntetizovat, respektive vyrobit a musí ji proto přijímat v potravě, což platí pro všechny esenciální aminokyseliny. 

Tryptofan je známý hlavně jako prekurzor při biosyntéze serotoninu. To znamená, že jmenovaná aminokyselina je základní látkou právě pro tvorbu serotoninu a melatoninu. Pokud však organismus zaznamenává nedostatek vitaminu B3, respektive niacinu, může být většina tryptofanu spotřebována právě na výrobu této důležité látky.

Proč ho potřebujeme?

  • Tryptofan je nezbytný pro tvorbu jiných tělu prospěšných látek a právě v tom tkví jeho význam pro organismus. Přeměňuje se totiž na serotonin, který je přítomen například v centrální nervové soustavě či trávicí soustavě a který má vliv na proces spánku i termoregulaci.
  • Rovněž přispívá k pocitům pohody a duševnímu klidu.
  • Z tryptofanu se tvoří i melatonin, který je během noci produkován v mozku. Tento hormon je nezbytný pro kvalitní a hluboký spánek. Kromě toho tato látka i posiluje imunitu, zklidňuje organismus a má i antioxidační účinky.
  • Tryptofan je tak velmi důležitý pro správnou funkci nervového systému.
  • Kromě toho, že tato aminokyselina podporuje dobrý spánek i duševní zdraví, má vliv i na vylučování růstového hormonu a potlačování stresu. 

V kterých potravinách tryptofan najdete?

Běžnému člověku se doporučuje 250-500 mg denně. Tryptofan najdete ve všem, co máte běžně na talíři, průměrný člověk nemusí užívat žádné doplňky, dostatečnou dávku této aminokyseliny prostě přijme v potravě, kterou za den zkonzumuje.

 Tryptofan se vyskytuje v:

  • kešu oříšcích a slunečnicových semínkách
  • telecím mase, krůtím a kuřecím mase
  • rybách
  • mléku
  • sýrech
  • banánech
  • ovesných vločkách
  • ředkvičkách
  • špenátu
  • fazolích a několika dalších potravinách

Máte rádi ryby? V našem jiném článku se dozvíte, proč byste je měli pravidelně konzumovat.

Jitka Jahodová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Chorvatsko: Země překrásných pláží i přírody. Na jaké nástrahy si ale dát pozor?

Dům a zahrada

Jak zrecyklovat PET lahve? Než je vyhodíte, můžete si s nimi užít spoustu zábavy

Bydlení

Jaký si zvolit materiál zahradního nábytku, aby vám vyhovoval?

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu