Současní teenageři neholdují alkoholu stejně, jako tomu bylo desítky let, odhalila nová studie

 Zdraví 
18. října 2022 09:39 / Michael Veselý
  3
📷
1 fotografie v galerii
Mladí odmítají alkohol a dávají přednost osobnímu rozvoji. Depositphotos
Nová generace je jiná. Snad všechny předchozí teenagery spojovalo, že se rádi napili, když jim v tom nikdo dospělý nezabránil. Šlo o formu zakázané zábavy, která byla po celém světě populární. Současné děti už v těchto stopách ale nejdou.

Experimentování s alkoholem, a dokonce i nadměrné pití s nehezkými následky, bylo dlouho považováno za rituál při přechodu k dospělosti. Alespoň v západních kulturách to tak fungovalo. A bylo tomu tak již od raného věku, často ještě před dosažením zákonné hranice, kdy vůbec smíte vzít alkohol do rukou. Jde o společenský způsob, jak se pobavit, najít si přátele, ukázat, že se ničeho nebojíte a uniknout každodenní realitě. Jen málokterá profesní nebo společenská akce se obejde bez nějaké formy alkoholu a jen velmi nízké procento lidí odmítne se slovy: „Já nepiju.“

Nová vyrůstající generace na to jde jinak. Když vstupují do dospělosti, buď jsou již rovnou uvědomělí a nepijí vůbec nebo pijí méně často a v menším množství než starší generace. Hlídají se a ze zásady to nepřehání. Největší  studie chování při pití ve Spojeném království v roce 2019 ukázala, že mezi 16 až 25letými 26 procent lidí nepilo. Tato studie je zároveň porovnala s mnohem starší generací v již důchodovém věku, kde nepilo 15 procent lidí ve věku 55 až 74 let.

Z těch, kteří pijí, největší část mladých Evropanů definovaných jako lidé ve věku nad 39 let pije jednou měsíčně, ti tvoří 20 procent, zatímco v USA největší skupina pije jednou týdně a je to 25 % obyvatel, se kterými byl proveden výzkum.

Pokles pití mládeže je podle odborníků pozoruhodný a rozšířený ve  většině evropských zemí s vysokými příjmy. Takový zvrat nejspíš nikdo neočekával a vědci zkoumají, co přesně k tomuto posunu u mladých vedlo. Není to ale jen Evropa, stejně tak i v USA, Austrálii a na Novém Zélandu se dospívající generace drží střídmě, pokud jde o alkohol. Zajímavý průzkum proběhl mezi Australany, kde se ukázalo, že generace Z po rozumných úvahách během teenagerského věku zmírnila spotřebu alkoholu, přičemž ve výsledku je uvedeno, že 44 procent z nich pije mnohem méně – to je více než dvojnásobek oproti jakékoli jiné generaci, která tímto obdobím prošla. Míra pití mezi mladými lidmi na Novém Zélandu také klesla mezi lety 2001 a 2012 o více než polovinu a od té doby stále klesá. To by mohla být obecně dobrá zpráva pro lidstvo, které se odpoutává od této návykové látky. Na straně druhé je tu marihuana, která je mezi mládeží populární již na základních školách a mohla by oblibu v alkoholu částečně vystřídat.

Generace, o jaké tu mluvíme, vyrůstá v jedinečném sociálním prostředí, kde je zatížena finančními a společenskými starostmi více než chutí experimentovat. Tito lidé, mnohdy se dá říct ještě děti, mají různé znalosti o tom, jak pití ovlivňuje jejich zdraví a zdraví lidí kolem nich. Uvědomují si problémy, které jsou závažnější než jejich začleňování mezi vrstevníky formou povyražení s přáteli a přistupují k této problematice velmi zodpovědně. V důsledku toho vzkvétá kultura mládeže, která denormalizovala pití – a je z ní cítit změna. Generace Z přetváří myšlenku, co jsou to vlastně ony zábavné večery s přáteli.

Vnímají skutečná rizika

Jak již bylo nadneseno, hlavním faktorem tohoto posunu je, že dnešní mladí lidé vědí mnohem více o zdravotních rizicích spojených s těmito druhy chování. Je to i tím, že vyrostli ve světě internetu, kde jsou jim dostupné všemožné informace. S dostupnějším výzkumem a otevřenou diskusí jsou jejich znalosti stále širší. Dozvědět se více o rizicích pití alkoholu je snazší než kdy předtím, ať už se pokoušíte informace najít přes některý vyhledávač nebo si o nich pustíte nějaké video na sociálních sítích, což je dnes velmi populární forma vzdělávání. Samozřejmě i rodiny jsou v této době otevřenější konverzaci o takových tématech se svými ratolestmi.

Není to však jen averze k riziku, která omezuje konzumaci alkoholu – změnil se i způsob, jakým mladí lidé přistupují k relaxaci. Odborníci říkají, že pro mnohé z toho souvisí s výzvami, které je podle nich čekají v budoucnosti, a také s tím, jak chtějí vést svůj život. Přemýšlejí o tom mnohem dříve, než jsme byli zvyklí my. Už na počátku střední školy plánují svůj život a mají i ambice o něm sami rozhodovat. Neustálý přístup k technologiím a konzumaci obsahu znamená, že odreagování má často podobu stažení se ze společnosti nebo pauzy od extroverze sociálních médií. Možná jsou již médii přehlceni.

Při výzkumu na počátku 21. století, uprostřed éry těžkého užívání alkoholu a drog na večírcích, mladí lidé využívali návykové látky, aby se oprostili od starostí a takříkajíc „vypnuli“. Nyní je to naopak, současná mládež má ve zvyku dobíjet si baterie, když mají volno v práci tím, že pracují na dalším studiu nebo osobním rozvoji. Samozřejmě se najdou i tací, kteří se z toho vymykají, pokud ale mluvíme o většině, divoké večírky plné návykových látek pro ně nejsou formou relaxace.

Mezi mladými lidmi výrazně roste obava ze ztráty kontroly a rozvoje závislostí. Výzkum společnosti Google v roce 2019 ukázal, že 41 procent příslušníků generace Z spojuje alkohol se zranitelností, úzkostí, a dokonce i zneužíváním. Také jej vidí jako prostředek, který jim umožní ztrátou kontroly, to si ale sami nepřejí. Záplava pití v barech a klubech slouží jako odstrašující prostředek zejména pro ženy. Mnoho dospívajících dívek se v takovém prostředí necítí bezpečně.

Navíc každý téměř pohyb mladého člověka je mapován v reálném čase na sociálních sítích pro přátele, rodinu, a dokonce i pro zaměstnavatele. Moc dobře si uvědomují, že i škola nebo práce snadno dohledá jejich internetový účet, a tak se chtějí vyhnout problémům. Mají neustále na paměti, že jejich sociální sítě jsou jakýmsi veřejným deníčkem a prezentují se na nich mnohem lépe, než se kdy prezentovaly předchozí generace.

Autorský článek. Další zdroje: Drinkaware.co.uk, Ncbi.nlm.nih.gov, Sciencedirect.com, Thinkwithgoogle.com

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky