Bolí vás paty? Zkuste jednoduchá protažení, která vám od bolesti uleví

 Zdraví 
26. července 2022 12:20 / Kateřina Andrýsková
  0
📷
1 fotografie v galerii
Správné protažení uleví od bolesti Depositphotos
Bolest při chůzi dokáže ovlivnit náš život víc, než bychom si mysleli. Pociťovat nepříjemné píchání, tahání či tupou bolest při každém došlapu je omezující, ale hlavně není nutné. S jednoduchými cviky se ho brzy zbavíte.

V oblasti paty se může začít objevovat bolest z několika různých příčin, a může tak velmi nepříjemně ovlivňovat váš každodenní život. Nepříjemné pocity mohou způsobovat neurologické poruchy, systémová artritida, může se jednat o poúrazový stav, ale rovněž může být na vině patní ostruha. Plantární fascitidu či fasciózu, která postihuje lidi bez rozdílu věku, pohlaví či fyzické aktivity, nejčastěji pozorují jedinci mezi čtyřicátým a šedesátým rokem života či mladí běžci.

Jedná se o onemocnění zánětlivého charakteru, ovšem někteří lékaři (především autoři anglofonní literatury) hovoří spíš o nezánětlivém onemocnění degenerativního charakteru, které bývá často způsobeno kolagenovou degenerací a dalšími faktory. Tak jako tak se jedná o bolestivé onemocnění, kterému však můžete ulevit jednoduchými cviky. Musí být však prováděny pravidelně.

Na barefooty zapomeňte

Jestliže vás paty bolí už od prvního ranního došlapu z postele na zem, není to nic příjemného. Pomoci může protažení ještě v posteli, a to dříve, než spustíte své končetiny přes okraj matrace a vykročíte do nového dne. "Abyste se však zbavili zánětu a plantární fasciózu vyléčili nebo alespoň snížili zánět, je nutné rovněž podporovat klenbu," vysvětluje ortoped Dr. Nicole Nicolosi. "Při tomto onemocnění se také vyhýbejte chůzi naboso a noste obuv s pevnou podpěrou klenby," upozorňuje.

Od bolesti uleví cviky

Protažení vsedě

Sedněte si na židli a nohy mějte spuštěné dolů v pravém úhlu. Poté zvedněte jednu nohu a položte si kotník na koleno druhé nohy. Ruku vložte pod chodidlo na oblast polštářků a jemným tahem chodidlo protáhněte. Ucítíte mírný tah. Nikdy se však neprotahujte do bolesti - to platí pro jakýkoliv strečink. Opakujte s druhou nohou.

Protažení na zemi

Sedněte si na zem, na podložku a nohy nechte natažené. K ruce si vezměte tenkou posilovací gumu (ale můžete použít i srolovaný ručník, nataženou ponožku, pásek,...) a umístěte ji nejprve pod chodidlo na jedné noze, poté i na druhé. Zatáhněte a po chvíli uvolněte. Jemně protáhněte obě nohy.

Jógové pozice

Od bolesti může pomoci i jóga, při které ovšem rovněž poslouchejte své tělo a nejděte přes to, co vám dovolí. Nic by vás nemělo bolet, doporučuje se cvičit jen do mírného protažení. Zaujměte základní polohu vestoje – stůjte rovně, chodidla v šířce boků míří dopředu, ramena dozadu a hleďte přímo. Krk mějte v prodloužení páteře a dýchejte pravidelně. Poté lehce zvedněte pravou patu ze země a přetočte prsty vpravo. Patu položte na původní místo a pohyb opakujte i na druhou stranu.

Zdroj: Autorský článek, další zdroj: health.clevelandclinic.org, yogainternational.com.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Mladá manželka Beckhama pláče na Instagramu. Od té doby, co vyšlo najevo, že se nesnáší se svou tchýní...

Styl

Tuk na pažích má různé příčiny: Axilární prsní tkáň, hormonální změny a další důvody, proč se...

Tech

Rusko chce mít nový jaderný bombardér už za dva roky. Nejspíš ale nebude mít vůbec žádný