Čokoláda pomáhá zmírnit stres. Háček je v tom, že to rozhodně neumí každý typ čokolády

 Zdraví 
28. října 2022 10:45 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Kvalitní hořká čokoláda pomáhá se stresem i dobrým spánkem Depositphotos
Kdo by si nedal rád denně alespoň malý kousek dobré čokolády. Samozřejmě platí, že čím větší obsah kakaa, tím lépe. Navíc přece čokoláda ulevuje od stresu. Ale je to vážně pravda? A má čokoláda vůbec nějaké pozitivní vlastnosti kromě toho, že po ní přibíráme na váze?

Jak tvrdí výživová poradkyně Jenny Hope: „Hořká čokoláda má vyšší obsah kakaa, které je nositelem mnoha výhod. Čím vyšší je obsah kakaa, tím nižší je také obsah cukru. Hořká čokoláda se obvykle pohybuje od 70 do 99 procent obsahu kakaa, takže čím vyšší procento, tím obvykle nižší obsah cukru a více kakaa v čokoládě.“ 

Ale opravdu taková čokoláda může ulevit od stresu? Pokud sáhnete po opravdu kvalitní čokoládě s vysokým obsahem kakaa, tak skutečně ano. Jak zjistila studie, kterou provedli vědci ze Shibaura Institute of Technology, určitý typ polyfenolů nalezených v čokoládě může pomoci našemu tělu přizpůsobit se stresu. To znamená, že konzumace jedné optimální dávky kakaového flavanolu dočasně zvýšila krevní tlak a srdeční frekvenci, ale to se nezměnilo, pokud byla dávka zvýšena nebo snížena. Vědci tak došli k závěru, že naše těla vytvářejí na kakao tzv. hormetickou odpověď. Hormeze nás chrání před stárnutím a činí nás odolnějšími vůči budoucímu stresu.

Zdravé srdce je dalším benefitem kvalitní čokolády. A je to zase díky flavanolům, které jsou obsaženy v kakau. Takže čím více hořké kvalitní čokolády s vysokým obsahem kakaa sníte, tím více flavanolů do sebe také dostanete.

Tyto flavanoly jsou známé pro své antioxidační vlastnosti, což znamená, že omezují volné radikály v těle. Volné radikály jsou přirozeným vedlejším produktem trávení, cvičení a vystavení škodlivinám a přispívají k poškození buněk. Hořká čokoláda je také spojována se zlepšenou funkcí cév, snižuje krevní tlak a podporuje zdraví srdce díky obsahu polyfenolů a teobrominu.

A v neposlední řadě se po ní také dobře spí. Kvalitní hořká čokoláda zvyšuje serotonin a ten pomáhá s usínáním, protože hořká čokoláda je také zdrojem tryptofanu, což je aminokyselina spojovaná se spánkem.

Ale zpět ke stresu, se kterým dozajista špatný spánek také mnohdy souvisí. Ulevit si od stresu kouskem čokolády, to je jako sen. A navíc je to realita. Ale pozor, měli byste se naučit nejen rozlišovat kvalitní čokoládu od té nekvalitní, která vám se stresem rozhodně nepomůže, ale je také dobré vědět, jaký je rozdíl mezi kakaem a kokoou.

Kakaová semena, nazývaná také kakaové boby, se nacházejí uvnitř kakaových lusků. Kakaové boby se tedy sklízejí, poté se suší a fermentují. Tento materiál se nakonec přemění na kakaový likér nebo kakaové máslo. Surové kakao lze konzumovat samotné nebo použít při pečení. Aby se ze surového kakaa stala tabulka kvalitní hořké čokolády, kakaový likér a kakaové máslo se smíchají s cukrem a mlékem.

A aby se ze surového kakaa stala kokoa, která se dá pít jako horká čokoláda, je třeba produkt upražit. Jednoduše řečeno, kakao je syrová, méně průmyslově zpracovaná nebo nezpracovaná verze, zatímco kokoa je průmyslově zpracovaný produkt, který tak už neobsahuje zdaleka tolik blahodárných látek jako kvalitní hořká čokoláda. Váš stres tedy horká čokoláda například příliš nevylepší.

Hořká čokoláda, mléčná čokoláda a další druhy čokolády chutnají odlišně v závislosti na různém množství likéru, másla a mléka. A jak už bylo řečeno výše, aby taková kvalitní hořká čokoláda dokázala skutečně ulevit od stresu, měla by obsahovat přinejmenším 70 procent kakaa.  A pokud bude mít vaše čokoláda více jak 85 procent kakaa, pak navíc bude obsahovat víc kakaa než cukru, a proto také bude její konzumace z hlediska zdravého stravování v pořádku.

Autorský článek, další zdroj: Science Daily

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Herečka Christina Ricci kvůli rozvodu musela prodat i svoje kabelky. Manžel ji fyzicky a psychicky týral

Styl

Friluftsliv je další skandinávská tradice, která zlepšuje psychickou pohodu během podzimu a zimy. Dokáže...

Dům a zahrada

Nezanedbejte říjnové práce na zahradě: Sázejte, uskladňujte a mulčujte