Přírodní oleje s UV faktory? Pozor, je to mýtus!

Sezona opalování se pomalu blíží, připravte se na ni
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
22. května 2018 14:43 / Internet
  0   0
Začíná sezona letních dovolených a opalování. Každým rokem se objeví řada „zaručených“ informací, že existují přírodní oleje, které obsahují UV filtry. Jejich používáním si ale koledujete o pěkný malér. Jak tedy na to?

Řada z nás už pokukuje v obchodech po kdejaké opalovací kosmetice. Mezi těmito produkty se objevují i přípravky, které o sobě tvrdí, že obsahují přírodní UV filtry. Je tomu ale skutečně tak? Bohužel, není.

Malinový, avokádový či kokosový

Určitě jste také narazili na informace, že oleje ze semen karotky či malin obsahují SPF 38 – 40, nebo že kokosový či avokádový olej mají SPF okolo 5. Pravdou je, že je to jenom mýtus. Výzkum využití rostlinných látek pro sluneční ochranu je zatím v plenkách a týká se zejména extraktů, nikoliv olejů. Přesto existuje studie, která se zabývá oleji, používanými lidmi v tropických oblastech. Vyplývá z ní, že ani pravidelné natírání rostlinnými oleji nedokáže zabránit pronikání UV paprsků do kůže. Nejlépe ve studii dopadl nimbový olej, který v tenké vrstvě propouští přes 80 % UV záření, což ale odpovídá pouze faktoru 1,25. Prokázaný ochranný faktor mají karanjový olej a tamanu olej, bohužel není vyšší než 2. 

Nechrání, ale používejte je

Rostlinné oleje lisované za studena se rychle vstřebávají, což je u UV filtrů nežádoucí. Neznamená to ale, že by pro ochranu pokožky neměly význam, naopak. Díky svým bariérovým schopnostem rostlinné oleje zabraňují odpařování vlhkosti z pleti a tím ji chrání před vysušením. Chrání tak pleť před sekundárním poškozením. UV záření rostlinné oleje rychle degraduje, proto je důležité, abyste oleje na pokožku nanášeli opakovaně. 

Nezapomeňte na karoten

Pokud se chcete na dovolené nebo u bazénu dobře opálit, určitě nezapomínejte na vnitřní přípravu. K ní bezesporu patří užívání karotenu, ať už v přirozené stravě nebo v doplňcích. Karoten totiž podporuje vznik kožního barviva melaninu, který stojí za „zdravou“ barvou opálení a jehož mají jižní národy přirozeně mnohem více než my. Kromě zeleniny jej najdete také v rakytníkovém oleji.

Zásady zdravého opalování

Až vyjdete na sluníčko a budete chytat první barvu, nezapomeňte dodržovat určité zásady. Sluneční paprsky si dávkujte po chvilkách, hlavně omezte pobyt na přímém slunci v době nejvyššího záření mezi 11. – 15. hodinou. Malé děti chraňte před sluncem raději oděvem a pokrývkou hlavy než opalovacím prostředkem. Ochranným prostředkem je také třeba natřít se včas, 20 - 30 minut před sluněním, a v dostatečné míře. Nezapomínejte po každém koupání ochranu obnovovat. Mějte na paměti, že UV filtr je přesně to, co říká. Tedy jakési síto, jehož otvory jsou menší, čím je UV faktor vyšší, ale stále pouze síto s otvory. Nelze tedy ani s ochranou pobývat na slunci neomezeně dlouho. A pokud se přeci jen spálíte, vyzkoušejte tyto osvědčené rady první pomoci, o kterých jsme psali zde.

Šárka Sokolská | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Pohádková země, která vám nabízí exotiku, rozmanitou přírodu i nečekaně krásné pláže

Dům a zahrada

Čas v karanténě můžete využít ke studiu jazyků

Bydlení

Do každé místnosti se hodí jiný typ světla. Teplé bílé uklidňuje, studené bílé nabudí

Zavřít reklamu