Je vám více let a snažíte se zhubnout? Tady jsou důvody, proč nejste úspěšné

Nezapomeňte, že hubnutí má své zákonitosti
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Zdraví 
27. května 2018 08:22 / Shutterstock
  11   4
Existují i ​​určité věkem dané zákonitosti, které nelze přehlédnout. Jednou z nich je rychlé hubnutí ve vyšším věku. Pokud je vám více jak padesát, tak na to ve svém vlastním zájmu raději zapomeňte.

Pokud se ženy rozhodnou pro rozumnou redukci váhy, není na tom nic špatného. Ale i hubnutí má své zákonitosti a snažit se během měsíce zhubnout do plavek, by se zejména starším ženám nemuselo vyplatit. 

30+

Nastává pozvolný pokles bazálního metabolismu. Děje se tak v důsledku postupného poklesu svalové hmoty a nárůstu tělesného tuku. Z tohoto důvodu je s postupujícím věkem shodit nadbytečná kila stále těžší.

Jak hubnout?

Většina 20letých žen dokáže pohodlně "spálit" denní energetický příjem 8 400 kJ (2 000 kcal), fyzicky aktivní ženy i více. U žen po třicítce, které trpí nadváhou, bude třeba denní příjem kalorií snížit oproti tomu, kolik běžně přijímají. Dá se toho dosáhnout bezbolestně a bez hladovění, často pouze drobnou záměnou potravin. 

40+

Snižování nadváhy je obecně o něco náročnější než u 20ti nebo 30ti letých. Čím jsou ženy starší, tím se dlouhodobé návyky hůře mění za nové.

Jak hubnout?

Pro stravování a tělesné aktivity pro ženy 40+ platí obdobná pravidla jako pro mladší ženy. Očekává se však o něco vyšší stupeň disciplíny a pořádku při dodržování nové životosprávy. Vzhledem k vyššímu věku budou muset trochu více snížit příjem energie, například o 750 nebo až o 1 000 kcal denně. 

Před zavedením stravovacích změn by bylo ideální vědět, jaký byl dosavadní průměrný energetický příjem, případně i další údaje, například bazální metabolickou potřebu, to znamená reálnou potřebu energetického příjmu pro konkrétní ženu. Existují metody a přístroje, které tyto hodnoty dokáží změřit nebo vypočítat. I oblíbené hubnutí dle krabiček má svá pro a proti. Na co si musíte dát největší pozor?

50+ 

Tato fáze života se u žen spojuje s obdobím menopauzy, navíc mnohé ženy již mají zdravotní problémy včetně bolestivých onemocnění páteře nebo kloubů, což je omezuje v pohybových aktivitách. Mnoho žen již také užívá léky, přičemž některé z nich mohou podporovat přibírání. Pokud se padesátnice stravují jako 20leté, ale hýbou se jako 80leté, nemohou se divit, že trpí nadváhou nebo obezitou.

Jak hubnout?

Ženy nad 50 a nad 60 let budou potřebovat ještě více disciplíny a důslednosti při dodržování redukčního stravování a tělesných aktivit. Pokud trpí onemocněním srdce, cév, pohybového aparátu nebo jiných orgánů, před zahájením hubnoucího režimu by se měly nejprve poradit se svým ošetřujícím lékařem o správném postupu. Nedoporučují se diety s rychlým úbytkem na váze, při kterých se doporučuje energetický příjem kolem 1000 kcalů denně. Při takto nastavené dietě by si ženy nad padesát mohly spíše ublížit.

Pozor je třeba dávat i na snížení množství kuchyňské soli ve stravě. Nejde jen o omezení solení pokrmů při vaření, ale především o omezení nebo vyloučení silně slaných potravin, zejména uzenin. Stravovací i pohybový režim, který zbaví ženy alespoň části nadměrné tělesné hmotnosti, bude v této věkové kategorii velmi individuální. Princip nízkotukové diety. O negativech a pozitivech jsme více psali jinde.

Není nutné navštěvovat fitnescentra. Vhodné jsou rutinní pohybové aktivity jako běžná rychlejší chůze či nordic walking. A hlavně trpělivost.

📷
2
fotografie
Gabriela Opltová | inStory.cz
Kam dál?
Podpořte správnou funkci vašich jater!
Máte rádi různá semínka? Po přečtení tohoto článku je budete mít ještě raději
Zánět v krku? Zkuste osvědčené recepty našich babiček
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Do Velké Británie po brexitu: Jak moc se cestování ztíží a jak se to promítne do cen letenek?

Zprávy

Burzy padají kvůli Applu, který však sází na „plán B“. Ten je varováním i pro českou ekonomiku

Bydlení

Doplňky, které vaši ložnici dokonale rozzáří